//
کدخبر: ۳۵۶۶۴۳ //

کاهش وزن بدون رفتن به باشگاه با ۲۲ روش ساده

دو راهکار اساسی برای کاهش وزن اصولی، کمتر خوردن و ورزش کردن است. شاید ندانید، اما کاهش وزن به غیر از ورزش کردن به عوامل دیگری هم بستگی دارد. البته منظور ما این نیست که ورزش کردن اهمیتی ندارد و آن را به‌کلی کنار بگذارید. ورزش کردن به کاهش وزن کمک می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را رد کند. اما اگر در کنار ورزش کردن یک سری اصول دیگر را رعایت نکنید، به وزن دلخواهتان دست پیدا نمی‌کنید.

کاهش وزن بدون رفتن به باشگاه با ۲۲ روش ساده
به گزارش فرتاک نیوز،

در این مقاله تصمیم داریم شما را با ۲۲ استراتژی اثرگذار برای کاهش وزن بدون رفتن به باشگاه آشنا کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

۱. شب‌ها زودتر بخوابید

اگر می‌خواهید در کمتر خوردن موفق باشید، شب‌ها زودتر بخوابید. اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید، سطح هورمون گرسنگی (گرلین) در بدنتان افزایش و میزان هورمون سیری (لپتین) کاهش پیدا می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که داشتن خواب ناکافی میل به خوردن غذاهای چرب و پرکالری را بالا می‌برد.

این یعنی نه تنها غذای ناسالم می‌خورید، بلکه از هدفتان در کاهش وزن هم دور می‌شوید. بعضی از کارهایی که در شب انجام می‌دهید، احتمال ابتلا به اضافه وزن را بیشتر می‌کنند. 

۲. به رنگ ظروف آشپزخانه توجه کنید

ممکن است عجیب باشد، اما رنگ ظروف آشپزخانه و رنگ غذایی که می‌خورید، می‌توانند روی میزان غذایی که می‌خورید، اثر بگذارند. یک مطالعه به این نتیجه رسید زمانی که رنگ غذا با رنگ ظروف یکسان باشد، افراد بیشتر غذا می‌خورند.

به‌طور مثال اگر در ظروف سفید رنگ برنج یا پاستا میل کنید، احتمال اینکه غذای بیشتری بخورید بالا می‌رود. اگر هدفتان این است که غذای کمتری بخورید، رنگ بشقاب را در تضاد با رنگ غذایی که می‌خورید، انتخاب کنید.

۳. همیشه همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید

آیا می‌دانستید که ما در ۶۰ درصد مواقع تشنگی خود را با غذا خوردن برطرف می‌کنیم؟ در مقاله‌های مختلف اشاره کردیم که گاهی اوقات احساس تشنگی و گرسنگی را با یکدیگر اشتباه می‌گیریم.

محققان باور دارند که علت این موضوع این است که بخش مشابهی از مغز که احساس گرسنگی و تشنگی را کنترل می‌کند، گاهی اوقات سیگنال‌ها را با هم اشتباه می‌گیرد. همراه داشتن یک بطری آب با خود نه تنها باعث می‌شود احساس تشنگی را به‌درستی برطرف کنید، بلکه منجر به پر شدن معده و در نتیجه پرخوری کمتر می‌شوید.

۴. به جای روغن کانولا، روغن زیتون فوق بکر مصرف کنید

روغن سبزیجات مثل روغن کانولا و روغن سویا مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ دارند که التهاب‌زا هستند.

مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا ۶ بدن را در معرض التهاب مزمن، اضافه وزن و مشکلات پوستی قرار می‌دهد. به جای این روغن‌ها، روغن زیتون فوق بکر مصرف کنید که حاوی پلی‌فنول‌ها است و به همین دلیل به کاهش فشار خون کمک می‌کند. اسیداولئیک این روغن هم در کاهش اشتها و کمک به لاغری تأثیرگذار است.

۵. اطرافتان میان وعده‌های سالم بگذارید

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که دیر ناهار می‌خورند، همچنین افرادی که فاصله‌ی زیادی بین وعد‌ه‌های غذایی می‌گذارند، در مقایسه با افرادی که با فاصله‌ی کمتری غذا می‌خورند، در وعده‌‌های غذایی کالری بیشتری مصرف می‌کنند.

علت این موضوع مشخص است؛ زمانی که گرسنه هستید یا شکمتان خالی است، تولید هورمون گرسنگی در بدنتان افزایش پیدا می‌کند که این موضوع منجر به بیشتر غذا خوردن در وعده‌ی بعد برای جبران گرسنگی می‌شود.

برای اینکه جلوی پرخوری خود را بگیرید، همیشه همراهتان یک میان وعده‌ی سالم و سیرکننده داشته باشید. بدیهی است که منظورمان از میان وعده‌ خوراکی‌های پرکالری مثل بیسکویت، دونات، چیپس و پفک نیست. از جمله میان وعده‌های سالم می‌توانیم به میوه‌ها، مغزها و دانه‌ها اشاره کنیم.

۶. آشپزخانه را پر از خوراکی‌های سالم کنید

 

برای اینکه در کاهش وزن موفق باشید، باید خوراکی‌های ناسالم و پرکالری را از جلوی دیدتان دور کنید، وگرنه مدام هوس می‌کنید آن‌ها را بخورید. کابینت‌های آشپزخانه را پر از مواد غذایی سالم و کم‌کالری کنید تا هر زمان که گرسنه شدید، گرسنگی خود را با آن‌ها برطرف کنید‌.

به‌طور مثال، به جای اینکه در کابینت‌های آشپزخانه بیسکویت و کیک بگذارید که حاوی کالری زیاد و مواد نگهدارنده هستند، با قرار دادن کینوا و بادام قدمی در راستای شکستن عادات‌های غذایی بد خود بردارید.

۷. سبزیجات خرد شده را دم دست بگذارید

از قبل سبزیجات دلخواه خود را خرد کنید و در یک ظرف بگذارید. هر زمان که گرسنه شدید، مقداری از این سبزیجات را نوش جان کنید. سبزیجات کالری کم و آب زیادی دارند و در پر کردن معده جزء گزینه‌‌های عالی به شمار می‌روند. یک مطالعه مصرف بیشتر سبزیجات حاوی فیبر زیاد را با کاهش وزن بیشتر مرتبط دانست.

سبزیجات نه تنها به‌شدت سیرکننده‌اند، بلکه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی هستند و با التهاب که عامل خطر بسیاری از بیماری‌ها است، مبارزه می‌کنند. به جای خوردن میان وعده‌هایی مثل چیپس و دونات که هیچ ماده‌ی مغذی‌ای ندارند، سبزیجات بخورید تا از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن‌ها بهره‌مند شوید.

۸. دست‌کم یکی از وعده‌های غذایی‌اتان را بدون گوشت درست کنید

لازم نیست به‌طور کامل گیاه‌خوار شوید تا از فواید رژیم غذایی بدون گوشت برخوردار شوید. فقط کافی‌ست در هفته دو، سه بار وعده‌ی ناهار یا شام را بدون گوشت بخورید تا بتوانید بدون رفتن به باشگاه وزن کم کنید. با این کار پروتئین گیاهی بیشتری دریافت خواهید کرد.

بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی دانشگاهی، پروتئین گیاهی از پروتئین گوشتی سیرکننده‌تر است. محققان این مطالعه همچنین به این نتیجه رسیدند که کسانی که غذای گیاهی حاوی پروتئین زیاد خوردند، در مقایسه با کسانی که غذای گوشتی مصرف کردند، ۱۲ درصد کمتر در وعده‌ی غذایی بعد غذا خوردند.

۹. از بیرون غذا تهیه نکنید

بعد از یک روز کاری شلوغ و خسته‌کننده زمانی که به خانه می‌رسید، دو گزینه دارید؛ یا از بیرون غذا بگیرید یا غذایی که خودتان از قبل آماده کردید را داغ کرده و نوش جان کنید. اگر گزینه‌ی اول را انتخاب کنید، یک غذای چرب و پرکالری نصیبتان می‌شود که احتمال ابتلا به نفخ را در شما افزایش می‌دهد.

با انتخاب گزینه‌ی دوم، یک غذای خانگی سالم و مقوی می‌خورید که روی مواد اولیه‌ی آن نظارت دارید. توجه کنید که غذاهای بیرون سرشار از سدیم، چربی و کالری هستند و خطر ابتلا به بیماری قلبی و چاقی را بالا می‌برند.

اگر به دنبال کاهش وزن و رسیدن به اندامی ایدئال هستید، دور غذاهای ناسالم مثل سیب‌زمینی سرخ‌کرده، پیتزا و همبرگر را خط بکشید. سعی کنید در غذاهایی که درست می‌کنید، بیشتر از سبزیجات و حبوبات استفاده کنید.

۱۰. از مواد غذایی حاوی قند اضافه دوری کنید

سعی کنید از نوشیدنی‌های حاوی قند اضافه شده مثل قهوه‌ی شیرین شده، آیس‌تی و نوشابه دوری کنید.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کم کردن کالری مصرفی، محدود کردن قند اضافه شده در رژیم غذایی است. این کربوهیدرات‌های ساده فاقد مواد مغذی هستند و می‌توانند شما را دائما گرسنه کنند که این موضوع باعث افزایش پرخوری می‌شود.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که کالری به دست آمده از نوشیدن مایعات نسبت به کالری ناشی از خوردن غذا‌های جامد، سیرکنندگی کمتری دارد.

این موضوع باعث می‌شود نوشیدنی بیشتری بخورید و کالری مصرفی‌اتان افزایش پیدا کند. مصرف نوشابه را به‌کلی فراموش کنید. نوشابه حاوی مقدار زیادی قند و کالری است و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

۱۱. ناهار سرکار را از شب قبل آماده کنید

 

به جای اینکه زمانی که سرکار هستید، از بیرون ناهار سفارش دهید، خودتان از شب قبل یک غذای سالم و خوشمزه درست کنید. همان‌طور که در بالا اشاره‌ کردیم، غذاهای بیرون ناسالم هستند و کالری مصرفی شما را به‌شدت افزایش می‌دهند.

عصر وقتی که از سرکار به خانه برگشتید، مدت زمانی را استراحت کنید و بعد مشغول تهیه‌ی ناهار فردا شوید تا روز بعد یک ناهار خانگی لذیذ داشته باشید.

۱۲. موقع غذا خوردن فقط به غذا خوردن فکر کنید

زمانی که غذا می‌خورید، فکرتان را مشغول مسائل استرس‌زا نکنید و از غذا خوردن لذت ببرید. یک مطالعه به این نتیجه رسید کودکانی که هنگام غذا خوردن مشغول کار دیگری مثل تلویزیون تماشا کردن شدند، ۲۱۸ کالری بیشتر مصرف کردند.

متخصصان توضیح می‌دهند که مشغول نگه داشتن مغز هنگام غذا خوردن باعث می‌شود فعالیت مغز در فرستادن سیگنال سیری مختل شود. اگر هنگام غذا خوردن تلویزیون تماشا کنید، تمام ذهنتان مشغول فیلم یا سریالی می‌شود که در حال تماشای آن هستید و این موضوع باعث نظارت نداشتن بر غذای مصرفی و افزایش پرخوری می‌شود.

۱۳. غذایتان را تزئین کنید

حتما شما هم در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام عکس غذاهای وسوسه‌کننده را دیده‌اید که با سلیقه و ظرافت خاصی تزئین شده‌اند. ما که این غذاها را نمی‌چشیم، پس چرا وقتی تصویر آن‌ها را می‌بینیم آب از لب‌ولوچه‌مان آویزان می‌شود؟ درست حدس زدید. علت این موضوع تزئین زیبای آن‌ها است.

برای تزئین غذایی که درست می‌کنید وقت بگذارید تا از خوردن آن لذت بیشتری ببرید. برای اینکه بشقاب غذایتان رنگی شود، باید از سبزیجات بیشتری استفاده کنید که این موضوع در ایجاد احساس سیری نقش بسزایی دارد. مطالعات هم این موضوع را تأیید کرده‌اند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید شرکت‌کنندگانی که برای تهیه و تزئین غذای خود وقت گذاشتند، نسبت به کسانی که شخص دیگری غذایشان را آماده کرده بود، از غذا خوردن لذت چشمگیری بردند.

۱۴. استرس خود را با غذا برطرف نکنید

همه‌ی ما تجربه‌ی روزهای به‌شدت استرس‌زا را داشته‌ایم. امتحان، اولین روز کاری، ملاقات با دیگران برای بار اول از جمله نمونه‌های موقعیت‌های استرس‌زا هستند.

متأسفانه بسیاری از افراد عادت دارند در چنین موقعیت‌هایی پرخوری کنند. زمانی که علت این موضوع را از آن‌ها بپرسید، می‌گویند: «دست خودم نیست. وقتی استرس می‌گیرم، فقط با غذا خوردن آرامش پیدا می‌کنم.» اما غذا خوردن تنها راهکار برای کاهش استرس نیست.

امروزه تکنیک‌های تأثیرگذار مختلفی برای کم کردن استرس وجود دارد. از جمله‌ی این تکنیک‌ها می‌توانیم دوش گرفتن با آب گرم یا دراز کشیدن در وان حمام، یوگا، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی و… را نام ببریم.

اگر به فکر کاهش وزن هستید، باید سطح استرس خود را پایین بیاورید و موقعی که استرس می‌گیرید، پرخوری نکنید. اگر نمی‌توانید غذا خوردن در موقعیت‌های استرس‌زا را کنار بگذارید، دست‌کم غذاهای سالم و مقوی بخورید و از خوردن مواد غذایی چرب، پرکالری و پرقند خودداری کنید.

۱۵. در محل کار خوراکی‌های ناسالم را از دم دستتان دور کنید

زمانی که کار می‌کنیم، ذهنمان مشغول می‌شود و اگر اطرافمان خوراکی ببینیم، بلافاصله آن را می‌خوریم که این موضوع در نهایت باعث پرخوری می‌شود. برای اینکه مصرف غذاهای ناسالم را کاهش دهید، اولین کاری که باید بکنید این است که چیپس، شکلات، بیسکویت و کیکی که در کشوی میز کارتان گذاشته‌اید را کنار بگذارید.

به جای این خوراکی‌های چاق‌کننده، میوه‌های دلخواه خود را پوست بگیرید و آن‌ها را خرد کنید. میوه‌های خرد شده را در یک ظرف گذاشته و آن را در کشوی میز کارتان قرار دهید تا هر زمان که گرسنه شدید، یک میان وعده‌ی سالم و مقوی برای خوردن داشته باشید.

۱۶. غذای کمتری بخورید

باید به جای حذف وعده‌های غذایی، مقدار غذایی که می‌خورید را کاهش دهید‌. سه وعده‌ی غذایی صبحانه‌، ناهار و شام را میل کنید و دست‌کم دو میان ‌وعده در طول روز بخورید.

اینکه چند بار در روز مقدار کمی غذا بخورید، خیلی بهتر از این است که یک یا دو بار در روز غذای سنگین بخورید. اگر یکی از وعده‌های غذایی مثل ناهار را حذف کنید و تا وعده‌ی غذایی بعد هیچ میان وعده‌‌ای نخورید، حسابی گرسنه می‌شوید و پرخوری می‌کنید.

۱۷. در فضای آزاد ورزش کنید

این هم یک دلیل دیگر برای اینکه باشگاه نروید! مطالعات نشان می‌دهند زمانی که در فضای آزاد ورزش می‌کنید، در مقایسه با زمانی که در فضای بسته مثل باشگاه به انجام فعالیت‌های ورزشی می‌پردازید، کالری بیشتری می‌سوزانید. پیاده‌روی یکی از لذت‌بخش‌ترین و آسان‌ترین فعالیت‌های بدنی است.

مطالعات نشان می‌دهند که پیاده‌‌روی کردن در طبیعت در مقایسه با پیاده‌روی روی تردمیل باعث افزایش رضایت، شور و اشتیاق، عزت‌نفس و کاهش افسردگی، تنش و خستگی می‌شود. با پیاده‌روی کردن در دل طبیعت، سلامت جسمی و روحی‌اتان بهبود پیدا می‌کند که این موضوع باعث می‌شود انتخاب‌های غذایی سالم‌تری داشته باشید.

۱۸. در وعده‌ی صبحانه تخم‌مرغ بخورید

تحقیقات نشان داده‌اند که خوردن تخم‌مرغ در وعده‌ی صبحانه باعث می‌شود بیشتر احساس سیری کرده و در طول روز کالری کمتری مصرف کنید. این یعنی تخم‌مرغ سلاح پنهان شما برای کاهش وزن است.

یک عدد تخم‌مرغ بزرگ آبپز که حدود ۵۰ گرم وزن دارد، حاوی کمتر از یک گرم کربوهیدرات است و منبع خوبی از پروتئین به شمار می‌رود. علاوه بر این، تخم‌مرغ سرشار از اسیدآمینه‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم است.

۱۹. حواستان به مدت زمان تلویزیون تماشا کردن باشد

تحقیقات بین تماشای تلویزیون و اضافه وزن ارتباط برقرار کرده‌اند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که صرف مدت زمان زیاد برای تماشای تلویزیون و استفاده از وسایل الکترونیکی مثل تلفن همراه و تبلت می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعات همچنین به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که هنگام غذا خوردن خود را مشغول تماشای تلویزیون یا گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، بیشتر غذا می‌خورند و کالری بیشتری مصرف می‌کنند.

متخصصان توصیه می‌کنند موقع غذا خوردن تلویزیون را خاموش کنید و تلفن‌همراه و سایر وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید و از غذا خوردن در کنار خانواده لذت ببرید. هنگام غذا خوردن با خانواده‌تان درباره‌ی روز خود و اتفاقات جالبی که برایتان افتاده، صحبت کنید. مطمئن باشید با این کار بیشتر از غذا خوردن لذت می‌برید.

۲۰. قهوه‌ را تلخ بنوشید

قهوه نوشیدنی معجزه‌آسایی است که تبدیل به جزء اصلی روتین صبحگاهی بسیاری از ما شده است. حدود بیش از ۵۰ درصد افراد هر روز قهوه می‌نوشند. بسیاری از افراد قهوه‌ی خود را به همراه افزودنی‌های پرکالری مثل شکر و خامه میل می‌کنند. با این کار قهوه که به خودی‌خود کالری کمی دارد، تبدیل به یک نوشیدنی پرکالری می‌شود.

سعی کنید خودتان را به نوشیدن قهوه‌ی تلخ (بدون شکر) عادت دهید. با این کار هم کالری مصرفی‌اتان کم می‌شود و هم خطر ابتلا به مقاومت به انسولین، دیابت و سایر اختلالات متابولیک در شما کاهش پیدا می‌کند.

خوب می‌دانید که قند تأثیر بسزایی در چاقی و اضافه وزن دارد. بنابراین باید تلاش کنید تا جایی که امکان دارد، مصرف آن را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

۲۱. در بشقاب‌‌های کوچکتر غذا بخورید

برای غذا خوردن بشقاب‌های کوچک را انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود بدون نیاز به باشگاه رفتن لاغر شوید، چون بشقاب کوچکتر یعنی خوردن غذای کمتر. با پر کردن یک بشقاب کوچک، می‌توانید ذهنتان را گول بزنید که دارد کالری بیشتری مصرف می‌کند.

۲۲. صبحانه‌ی بیشتر و شام کمتری بخورید

برای اینکه لاغر شوید، نباید قبل از اینکه بخوابید زیاد غذا بخورید. در یک مطالعه دو گروه از زنان چاق که به سندرم متابولیک مبتلا بودند، بررسی شدند. این دو گروه به مدت ۱۲ هفته روزی ۱۴۰۰ کالری مصرف کردند. هر دو گروه در وعده‌ی ناهار ۵۰۰ کالری مصرف کردند، اما یک گروه از زنان در وعده‌ی صبحانه ۷۰۰ کالری و در وعده‌ی شام ۲۰۰ کالری مصرف کرده و گروه دیگر ۲۰۰ کالری در وعده‌ی صبحانه و ۷۰۰ کالری در وعده‌ی شام مصرف کرد.

نتایج این مطالعه نشان داد اگرچه ارزش غذایی غذاها در هر دو گروه دقیقا یکسان بود، بعد از سه ماه گروهی که کالری بیشتری در وعده‌ی صبحانه خوردند، نسبت به گروه دیگر دو و نیم برابر بیشتر کاهش وزن را تجربه کردند.

نکته‌ی پایانی

در این مقاله شما را برای لاغر شدن بدون نیاز به باشگاه رفتن راهنمایی کردیم. باز هم تأیید می‌کنیم که منظور ما این نیست که ورزش کردن را به‌طور کامل کنار بگذارید. بلکه مقصود ما این است که برای اینکه در کاهش وزن موفق باشید، در کنار ورزش کردن باید به فاکتور‌های دیگر هم توجه کنید.

همان‌طور که اشاره کردیم، با ورزش کردن در فضای آزاد کالری بیشتری می‌سوزانید. بنابراین به جای اینکه باشگاه بروید، در دل طبیعت ورزش کرده و با این کار به بهبود سلامت جسم و ذهن خود کمک کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۶۶۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان