//
کدخبر: ۲۳۵۳۵۸ //

آیا لاغری با رازیانه امکان دارد؟

مردم معمولا رازیانه را به خاطر طعم شیرین و مزایایی که برای سلامت دارد مورد استفاده قرار می دهند. در گذشته پزشکان از رازیانه در داروهای گیاهی استفاده می کردند و این کار تا به امروز ادامه دارد. رازیانه یک گیاه مدیترانه ای است که امروزه در سراسر جهان شناخته شده است.

آیا لاغری با رازیانه امکان دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

رازیانه از یک قسمت حبابی شکل سفید و ساقه های بلند و سبز تشکیل شده است. این گیاه تقریبا همه جا رشد می کند. تمام قسمت های گیاه رازیانه از جمله قسمت سفید رنگ، ساقه ها، برگ ها و دانه ها مصرف خوراکی دارند. این قسمت ها به غذاها طعم می کنند.

آیا رازیانه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

مدت زمان زیادی است که در فضای مجازی اخباری مرتبط به لاغری با رازیانه یا خاصیت کاهش وزن و چربی سوزی دانه های رازیانه پخش شده است. اما آیا این ادعاها واقعا حقیقت دارد؟ در واقع شواهد و مدارکی که این موضوع را بتوانند ثابت کنند بسیار ضعیف هستند. نمی توان رازیانه را یک راه حل جادویی برای از بین بردن چربی های ناخواسته بدن دانست.

ادعا می شود دانه های رازیانه با کاهش احساس گرسنگی و کاهش اشتها به کاهش وزن کمک می کنند. همچنین این دانه ها ظاهرا این قابلیت را دارند که جذب مواد مغذی را افزایش دهند و جذب چربی را کم کنند. هیچ تحقیقی تا به حال انجام نشده که این ادعاها را به اثبات برساند. با این حال یک تحقیق در سال 2014 که پیرامون رازیانه و دانه های رازیانه انجام شد هیچ اشاره ای به قابلیت کاهش وزن این دانه ها نکرد.

شاید مصرف رازیانه تا حدودی به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند، اما نمی تواند تاثیر چندانی بر روی کاهش وزن داشته باشد. رژیم در کنار ورزش و دمنوش های طبیعی، بیشترین میزان تاثیر بر روی کاهش وزن رو داره.

رازیانه چگونه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

همانطور که گفته شد تحقیق جامعی روی خاصیت کاهش وزن دانه های رازیانه انجام نشده اما این دانه ها خاصیت ادرار آور دارند. حقیقی که سال 2014 روی این دانه ها انجام شد اظهار کرد مطالعه روی حیوانات نشان داده دانه های رازیانه موجب افزایش ادرار و کاهش مایعات در بدن می شود. اگر دانه های رازیانه را می خورید یا به عنوان چای رازیانه می نوشید و وزن کم می کنید ممکن است علت کاهش وزنتان از دست دادن آب بدن به واسطه افزایش ادرار باشد و نه چربی سوزی واقعی.

با اینکه دانه های رازیانه حاوی مواد مغذی جادویی نیستند که به کاهش وزن کمک کنند اما این ادویه کم کالری است و سرشار از مواد مغذی، بنابراین گزینه ای مناسب برای اضافه شدن به یک رژیم کم کالری کاهش وزن است. یک قاشق غذا خوری دانه های رازیانه حاوی 20 کالری، 1 گرم پروتئین، 3 گرم کربوهیدرات و 2 گرم فیبر هستند.

اطلاعات تغذیه ای رازیانه

بر اساس اطلاعات تغذیه ای که توسط دپارتمان کشاورزی ایالات متحده منتشر شده، یک فنجان رازیانه حدود 234 گرم وزن دارد و حاوی:

    73 کالری

    0.47 گرم چربی

    2.9 گرم پروتئین

    17 گرم کربوهیدرات

    7.3 گرم فیبر خوراکی و

    کلسترول است.

همچنین یک فنجان رازیانه این موارد را تامین می کند:

    360 میلی گرم پتاسیم

    45 میلی گرم سدیم

    838 IU ویتامین A

    43 میلی گرم کلسیم

    10.4 میلی گرم ویتامین C

    0.64 میلی گرم آهن

    0.041 میلی گرم ویتامین B6

    15 میلی گرم منیزیم

رازیانه همچنین شامل این موارد نیز هست:

    فسفر

    زینک

    مس

    منگنز

    سلنیوم

    نیاسین

    اسید پانتوتنیک

    فولات

    کولین

    بتا کاروتن

    لوتئین

    زاکزانتین

    ویتامین E

    ویتامین K

علاوه بر اینها، رازیانه حاوی سطح بالایی از نیترات خوراکی است و یک منبع طبیعی استروژن به حساب می آید.

خواص رازیانه

شاید رازیانه نتواند کمک چشم گیری به کاهش وزنتان بکند اما مواد مغذی موجود در آن می تواند مزایای بسیاری داشته باشد.

1- سلامت استخوان ها

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در رازیانه با ساخت و تثبیت ساختار و قدرت استخوان در ارتباط است. ارتباط آن بدین شکل است:

فسفات و کلسیم هر دو برای ساختار استخوان مهم هستند.آهن و زینک هر دو برای ساخت و بلوغ کلاژن ضروری هستند.تشکیل ماتریکس استخوان نیازمند ماده معدنی منگنز است.دریافت پایین ویتامین K با بالا رفتن خطر شکستگی استخوان ارتباط دارد.

2- تنظیم فشار خون

برای پایین آوردن فشار خون کاهش مصرف سدیم ضروری است اما در کنار آن افزایش دریافت پتاسیم نیز به خاطر نقشش در باز کردن عروق، اتساع و انقباض رگ های خونی به همین اندازه اهمیت دارد. همچنین تحقیقات نشان داده پتاسیم، کلسیم و منیزیم می توانند به صورت طبیعی فشار خون را پایین بیاورند. همه این موارد در رازیانه وجود دارند.

نیترات خوراکی موجود در رازیانه و دیگر غذاها خاصیت باز کنندگی عروق و محافظت کنندگی دارند. به همین خاطر فشار خون را پایین می آورند و از قلب محافظت می کنند.

3- سلامت قلب

فیبر، پتاسیم، فولات، ویتامین C، ویتامین B6 و مواد شیمیایی موجود در رازیانه به علاوه ی عدم وجود کلسترول در رازیانه ترکیب می شوند که همگی برای قلب مناسب هستند. رازیانه حاوی مقدار زیادی فیبر است.

از آنجا که فیبر می تواند مقدار کلی کلسترول در بدن را کاهش دهد خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز پایین می آورد. پتاسیم، ویتامین B6 و فولات نیز برای قلب مناسب هستند. فولات و ویتامین B6 از تجمع موادی به نام هموسیستئین جلوگیری می کنند و آن را به ماده ای دیگر به نام متیونین تغییر می دهند.

4- کاهش خطر ابتلا به سرطان

سلنیوم ماده معدنی است که در رازیانه یافت می شود و بیشتر میوه ها و سبزیجات دیگر آن را ندارند. سلنیوم با عملکرد آنزیم کبد در ارتباط است و به سم زدایی برخی ترکیبات در بدن کمک می کند. همچنین سلنیوم می تواند از التهاب پیشگیری کند و نرخ رشد تومور را کاهش دهد.

ویتامین های C، A و بتاکاروتن آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که سلول ها را از آسیب دیدن توسط رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رازیانه حاوی فولات نیز هست که در سنتز و ترمیم DNA نقش دارد. این کار می تواند از شکل گیری سرطان پیشگیری کند.

5- افزایش ایمنی بدن

سلنیوم موجود در رازیانه نشان داده می تواند تولید کشنده ی سلول های T را تحریک کند. این یعنی می تواند پاسخ سیستم ایمنی را به عفونت بهبود ببخشد.

6- کاهش التهاب

کولین یک ماده مغذی مهم و همه کاره در رازیانه است که به خواب بهتر، حرکت عضلات، یادگیری و حافظه کمک می کند. همچنین این ماده به تثبیت ساختار سلولی کمک می کند که موجب کاهش التهاب می شود. دیگر مزایای رازیانه عبارتند از تاثیر مثبت روی هضم غذاها، سندروم پیش از قائدگی و بهبود پوست.

موارد منع مصرف رازیانه

برخی از ادویه ها از جمله گشنیز ، رازیانه و زیره ممکن است در برخی افراد موجب واکنش های آلرژیک شوند. آنهایی که به این ادویه ها حساسیت دارند نباید مصرفشان کنند. بتا بلاکرها، داروهای قلب و داروهای اضطراب می توانند موجب افزایش پتاسیم در خون شوند. خوردن غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند مانند رازیانه در طول مصرف بتا بلاکرها باید کمتر شوند.

پتاسیم بالا برای افرادی که دچار آسیب کلیوی شده اند یا کلیه هایشان عملکرد کامل نباشد خطرناک است و برایشان ایجاد مشکل می کند. کلیه آسیب دیده شاید نتواند پتاسیم را کاملا از خون فیلتر کند و این می تواند کشنده باشد.

مهم است به یاد داشته باشید که یک غذا به تنهایی نمی تواند از بیماری ها پیشگیری کند یا سطح کلی سلامت را بالا ببرد، بلکه غذاهای متنوع و سرشار از مواد مغذی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۵۳۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان