//
کدخبر: ۲۱۵۰۳۸ //

خواص زعفران برای لاغری

زعفران ادویه‌ای محبوب است و گلی بسیار زیبا دارد. تنها مزه و شکل زیبای این ادویه نیست که آن را محبوب کرده بلکه خواص دارویی زعفران هم زبانزد است.

خواص زعفران برای لاغری
به گزارش فرتاک نیوز،

نام علمی این گیاه شفابخش کروکوس ساتیووس است. در واقع پرچم گل زعفران را خشک می‌کنید و تبدیل به این ادویه گران بها می شود تقریبا هفتاد و پنج هزار گل زعفران را باید چید تا بتوان تنها نیم کیلو زعفران به دست آورد. این گیاه معطر به خاطر قابلیتش برای رنگ دادن و خوش مزه کردن غذا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ترکیب ارگانیک خاص زعفران آن را تبدیل به یک افزودنی قوی در رژیم غذایی افراد کرده است. زیرا زعفران حاوی بیش از صد و پنجاه ترکیب متغیر است که از آن جمله می‌توان به کاراتوئید ها، سافرانال، کروستین، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد بیو شیمیایی اشاره کرد. همچنین زعفران دارای مواد معدنی و ویتامین ها است که برای سلامتی انسان لازم است. خرید زعفران در رایج‌ترین شکل زعفران مدل خشک شده و یا پودری آن است. اما شما می‌توانید مکمل‌های زعفران را هم از برخی از فروشگاه‌های خوراک گیاهی و یا با خرید اینترنتی زعفران بهرامن آن را تهیه کنید.

البته توجه داشته باشید که باید از یک شرکت معتبر مانند زعفران بهرامن خرید کنید تا محصولی که خریده اید را با خیال راحت مصرف کنید. تنها مقدار کمی از این چاشنی کافی است تا از فایده هایش بهره ببرید.  لازم به ذکر است که بیشترین میزانی که باید در بیست و چهار ساعت از این ادویه مصرف کنید بین نیم تا یک گرم است. مصرف بیش از حد آن موجب عوارض زیادی می شود.

تاثیر زعفران برای لاغری و کم کردن وزن افراد چاق

امروزه برای کاهش وزن، داروها و مواد شیمیایی و طبیعی زیادی را به افراد دارای مشکل اضافه وزن معرفی می کنند. گیاه زعفران را هم بصورت ادویه و هم بصورت روغن استفاده می کنند. همچنین یکی از خواص آن برای لاغری و کم کردن وزن بسیار مفید است. پژوهش های زیادی درباره زعفران، نشان داده است که با مصرف آن ماده در طی چند هفته به صورت محسوسی هوشیاری و انرژی در افراد زیاد می شود و کارکرد مغز بهبود یافته و روحیه آنها بیشتر شده است.

این پژوهش ها نشان دهنده این است که مصرف زعفران سبب بهبود اخلاق، کاهش افسردگی و اضطراب می گردد. این امر در بین افرادی که از نظر روحی وضعیت مناسبی ندارند به خوردن زعفران روی می آورند، به کاهش میزان مصرف میان وعده های پر تعداد و غیر معمولی و تنظیم آنها منجر می شود. بر اساس نظر دانشمندان الگوی مصرف میان وعده های غیر معمولی نوعی واکنش سیستم عصبی به شرایط تنش زا است. زعفران در کشور ما سوغات مشهد است.  

بسیاری از دانشمندان داخل و خارج از کشور بر این امر اعتقاد دارند که در کنار پرهیز غذایی و ورزش، شربت زعفران، گلاب و عسل می‌تواند در لاغر شدن افراد بسیار موثر باشد. همچنین اگر کمی زعفران پیش از خوردن غذا مصرف کنند باعث می شود که اشتهای این افراد به طور خاصی کاهش یابد. به خاطر ترکیبات داخل زعفران، این ادویه باعث مهار آنزیم لیپاز پانکراس می گردد که باعث جلوگیری از هضم چربی موجود در غذا می شود و در نتیجه کاهش میزان کالری را به دنبال دارد. البته برای مصرف زعفران باید با پزشک معالج خود مشورت های لازم را انجام بدهید تا او شما را برای این امر راهنمایی بنماید و توصیه می شود که از مصرف خودسرانه زعفران به اندازه زیاد پرهیز نمایید که عوارض بدی را دارد.

آنتی اکسیدان داخل زعفران باعث سرکوب سیتوکین‌ها می‌شود که باعث ایجاد التهاب هستند. این کار برای رسیدن افراد به تناسب اندام هم خوب است. ترکیبات تشکیل دهنده زعفران احساس سیری را در افراد بالا می برد که در نتیجه مواد غذایی کمتری خورده می شود و میزان متابولیسم گلوکز و لیپید را افزایش می دهد.

برای رسیدن به لاغری با زعفران بهترین کار این است که از دم نوش های آن پیش از غذا خوردن میل نمایید. به این ترتیب کاری کنید که هم به متابولیسم تان کمک کنید و هم از زعفران برای لاغر شدن بهره برده اید و اشتهایتان را به این ترتیب کاهش داده اید. برای این که از خواص زعفران بعد خوردن غذا هم بی بهره نمانید، توصیه می شود که نیم ساعت بعد از خوردن غذا از چای زعفران استفاده کنید.

از دیگر خواص زعفران می‌توان به کاهش دهنده فشار خون، هضم کننده غذا، از بین برنده نفخ و اسید معده، کمک به گردش خون، درمان اختلالات کلیه، مثانه و کبد، کاهش درد قاعدگی، کاهش کلسترول خون، خاصیت ضد سرطانی، تصفیه خون، ضد عفونی کننده و ضد اکسیدان در بدن اشاره کرد و ضمنا توجه داشته باشید که کاروتنوئید موجود در این محصول می تواند از بروز تومورهای پوستی جلوگیری کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۵۰۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان