//
کدخبر: ۱۵۹۰۳۰ //

۲۶ترفند برای سالم نگه داشتن قلب

شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که برخورد یک گلوله به قلب شما و یا چنین سناریویی می‌تواند به قلب و متعاقب آن به شما آسیب برساند ولی این قضیه بندرت به وجود می‌آید ولی موضوعی که بسیار به وجود می‌آید آسیب‌دیدگی تدریجی قلب شماست، بدین گونه که قلب شما بر اثر یک مجموعه برخوردهای نامناسب ما در سبک زندگی خود به مرور تحلیل می‌رود تا اینکه نهایتاً از کار می‌افتد.

26ترفند برای سالم نگه داشتن قلب
به گزارش فرتاک نیوز،

 بیشتر به زندگی زناشویی خود اهتمام بورزید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در ماه حداقل ۲ بار رابطه زناشویی برقرار می‌کنند نسبت به افرادی که این رقم برای آن‌ها کمتر است حدود ۴۵% کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و دلیل آن نیز موارد زیادی عنوان شده که از افزایش جریان خون در رگ‌ها گرفته تا کاهش اضطراب‌های روزمره را شامل می‌شود. پس اگر به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت می دهید این توصیه را جدی بگیرید.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف خشکبار بخصوص گروه مغزدار آن می‌تواند به بهبود قلب شما کمک کند زیرا مواد معدنی که در خشکبار به‌ویژه گردو وجود دارد شامل مقدار زیادی از گروهای اسیدهای چرب مفید برای بدن است همچنین درون گردو، مقدار فراوانی امگا ۳ وجود دارد که در رابطه با خواص امگا ۳ کم گفته نشده است پس اگر می‌خواهید قلبتان بهتر کار کند مصرف خشکبار به‌ویژه گردو را فراموش نکنید.

مرتب ضربان قلب خود را اندازه بگیرید

دکتر پیر تودور معاون بیمارستان گرند روند دراین‌باره توضیح داده که اگر هر شخص ضربان خود را چک کند اطلاعات زیادی از قلب خود می‌تواند داشته باشد به‌گونه‌ای که یک شخص سالم به‌صورت متوسط در حالت استراحت بایستی ضربانی معادل ۷۰ نبض در دقیقه و زیر آن داشته باشد و اگر شخصی متوجه شد که ضربانی بالای ۷۰ نبض بر دقیقه را برای یک هفته دارد بایستی بلافاصله به پزشک برای امور درمانی مراجعه کند.

  از هوای آلوده دوری بجویید

هوای آلوده شامل هواهایی می‌شود که ذرات معلق موجود در آن از حد استاندارد بیشتر باشد، در نتیجه آن تنفس این‌گونه هواها باعث آسیب رساندن به دیواره‌های رگ‌ها و قلب شما می‌شود و در بعضی موارد باعث ایجاد سکته‌های قلبی می‌شود بنابراین تا حد ممکن بایستی از هواهای آلوده دوری بجویید البته قابل‌ذکر است که در فصل زمستان به دلیل پدیده وارونگی هوا این موضوع بسیار تشدید پیدا می‌کند که بایستی تا حد ممکن از بیرون آمدن از خانه جلوگیری کنید.

 حبوبات بیشتری مصرف کنید

مطالعات بر روی حبوبات نشان می‌دهد که این مواد غذایی دارای ارزش غذایی بسیار بالا هستند که مصرف روزانه حدوداً یک لیوان از آن می‌تواند تا حد بسیار زیادی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند البته جا دارد که مقداری در مورد رنگ حبوبات بحث شود زیرا خالی از لطف نیست، مطالعات نشان می‌دهد که حبوبات تیره‌تر دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به حبوبات رنگ روشن دارند.

نرمش کنید

تحقیقات نشان داده است که تأثیرات نرمش بر قلب انسان بسیار شگفت‌انگیز است به‌گونه‌ای که اگر افراد به‌صورت روزانه ورزش کنند می‌توانند تا حد زیادی قلب خود را از بروز بیماری‌های مربوطه ایمن سازند. به طور مثال حتی اگر چهارهفته از وسیله نرمش دست استفاده کنید تا ۱۰ درصد فشار خون شما کاهش خواهد یافت؛ برای استفاده از این وسیله چهار بازه زمانی دو دقیقه‌ای را به هر دست اختصاص داده و میان آن‌ها یک دقیقه استراحت کنید.

بدوید

شاید بسیاری از دوستان به این فکر فرو بروند که چگونه می‌شود قلب خود را مثل دیگر ماهیچه‌های بدن مثل ماهیچه‌های بازو قوی کرد که جواب آن در دویدن است ، بدین گونه که قلب انسان با دویدن شروع به سریع‌تر تپیدن می‌کند و نتیجه این تپش بیشتر، درواقع تقویت ماهیچه‌های آن است، البته نبایستی فراموش شود که این تمرین نیز حساب‌وکتاب‌های مخصوص خود را دارد و اگر طبق برنامه و نظارت پزشک نباشد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بخصوص برای افراد میان‌سال و پیر به بار بیاورد که این قضیه  برای این دسته افراد بسیار حساس و ظریف است.

عمیق نفس بکشید

یکی از روش‌های تقویت قلب خود تنفس عمیق است بدین گونه که هرچه شما سعی کنید که تنفس عمیق‌تری داشته باشید درواقع به سیستم عروقی خود کمک بهتری می‌کنید، پس اگر می‌خواهید قلب شما عملکرد بهتری داشته باشد بایستی به‌جای تنفس‌های سطحی سعی بر عمیق نفس کشیدن داشته باشید. برای تمرین در ۳۰ ثانیه چهار نفس عمیق بکشید؛ این کار فشار خون شما را تا ۴ میلی‌متر جیوه کاهش خواهد داد.

ورزش‌های هوازی انجام دهید

مطالعات نشان می‌دهد که یکی از راه‌های تقویت قلب شما انجام ورزش‌های هوازی است زیرا با انجام این دسته از ورزش‌ها که پایه اساسی آن‌ها دویدن و این قبیل از تحرکات است قلب شما با شدت بیشتری می‌تپد که نهایتاً منجر به قویت دیواره‌ها و ماهیچه‌های آن می‌شود.

از سرماخوردگی دوری بجویید

ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا با توجه به تأثیرات تورمی که بر روی عروق می‌گذارند یکی از عواملی است که می‌تواند قلب شما را درواقع به‌گونه‌ای ضعیف کند.

تخم‌مرغ بخورید

یک سری تحقیقات در برزیل نشان می‌دهد که برخلاف تصورات عمومی مصرف تخم‌مرغ به دلیل داشتن ویتامین‌های سری ب نه‌تنها باعث آسیب رساندن به قلب شما نمی‌شود بلکه باعث بهبود وضعیت قلب شما نیز می‌شود درصورتی‌که تصورات عمومی این بوده که تخم‌مرغ باعث افزایش سطح چربی‌های بد در بدن می‌شود.

 به‌اندازه کافی بخوابید

یکی از عواملی که باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود بدون شک کم‌خوابی و بی‌خوابی است، تحقیقات نشان می‌دهند که کم‌خوابی و بی‌خوابی باعث افزایش فشار مضر بر روی قلب انسان می‌شود و ثابت شده است که افرادی که دارای بی‌خوابی و کم‌خوابی هستند ۴۵% بیشتر از افراد معمولی در معرض سکته‌های قلبی قرار می‌گیرند.

در این راستا مطالعات نشان می‌دهد یکی از راهه‌ای مفید برای بهبود بی‌خوابی و کم‌خوابی ورزش کردن است که این قضیه به مرور می‌تواند بر بهبود خواب شما تأثیر بگذارد، البته نبایستی از آن‌طرف بام بیفتید و بیش‌ازحد مجاز بخوابید زیرا خواب بیش‌ازحد نیز خود باعث افزایش وزن و آسیب‌های موضعی به‌سلامت روحی و قلب شما می‌شود پس همان‌طور که بی‌خوابی تأثیر مضر بر قلب شما دارد خواب زیاد نیز تأثیر مضر خود را خواهد داشت پس در راستای داشتن خواب مناسب بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید ولی عموماً پزشکان میگویند که خواب بین ۷ تا ۹ ساعت برای افراد معمولی خواب کافی محسوب می‌شود.

 کمتر چربی‌های ترانس بخورید

دانشمندان دانشگاه کلمبیای آمریکا ثابت کرده‌اند که اگر افراد بتوانند سالیانه ۱% از مصرف چربی‌های ترانس خود کم کنند می‌توانند تا حد زیادی به کاهش چربی‌های LDL خون خود را کاهش دهند که نتیجه این امر می‌تواند نهایتاً به بهبود عملکرد قلب شما کمک شایانی بکند.

بیشتر پتاسیم مصرف کنید

یکی از عناصر معدنی مهمی که بر سلامت قلب شما تأثیر شایانی دارد پتاسیم است، که هر شخص بایستی روزانه چیزی در حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم پتاسیم مصرف کند تا بیشترین کمک را به قلب خود کند و دراین‌بین موز و مواد غذایی زرد منابع مناسبی از پتاسیم محسوب می‌شوند.

از نور آفتاب لذت ببرید

مطالعات نشان می‌دهد که نور آفتاب باعث می‌شود که بدن انسان نیتریک اکسید تولید کند که این ماده شیمیایی در بدن انسان باعث کاهش فشارخون می‌شود که نتیجه این امر بهبود وضعیت قلب انسان است، حال ممکن است که برای شما این سؤال به وجود بیاید که چه میزان بایستی زیر نور آفتاب قرار بگیریم، که باید بگوییم که روزانه ۲۰ دقیقه در معرض آفتاب بودن به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای آفتاب استفاده کنید ولی جالب است بدانید که زیاد در معرض آفتاب بودن نیز مضرات خود را دارد که در جای خود مورد بحث قرار می‌گیرند ولی شما همیشه برای در معرض آفتاب قرار گرفتن با توجه به ویژگی‌های شخصیتان و عوامل دیگر بایستی با پزشک خود صحبت کنید تا آسیب‌های وارده به بدن خود را به حداقل برسانید.

در جای آرام زندگی کنید

تحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان می‌دهد که زندگی در محیط‌های شلوغ باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود که نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که به‌اندازه هر ۱۰ دسی‌بل افزایش آلودگی‌های صوتی محیط اطراف شما به میزان ۱۲% ریسک ابتلای شما به بیماری‌های قلبی بالاتر می‌رود که این قضیه بیشتر تأثیر خود را شب‌هنگام و در زمان استراحت شما بر روی قلب شما می‌گذارد پس تا حد ممکن سعی کنید که محل استراحت شما به دور از سر و صدای محیط باشد.

خوردن صبحانه را به برنامه خود اضافه کنید

دانشمندان دانشگاه هاروارد ثابت کرده‌اند که افرادی که صبح‌ها از خوردن صبحانه امتناع می‌ورزند ۲۷% بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند، که دلیل این امر نیز به این خاطر است که افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند در طول روز قند خون آن‌ها افت خواهد کرد و این نوسانات در قند خون افراد باعث می‌شود که بر قلب انسان آسیب‌های جدی وارد شود.

از نوشابه‌های انرژی‌زا دوری‌کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا و کافیین دار به قلب انسان‌ها آسیب می‌رساند، در کل مصرف موادی که دارای تائورین هستند به‌سلامتی شما آسیب وارد می‌کنند. پس سعی کنید با مصرف مواد غذایی و استراحت مناسب به انرژی مورد نظر خود برسید و نه استفاده از مواد انرژی زا.

لبنیات مصرف کنید

تحقیقات یک موسسه در فرانسه نشان می‌دهد که مصرف لبنیات به دلیل داشتن کلسیم و پتاسیم و چربی‌های مفید می‌توان به‌اندازه قابل‌توجهی به‌سلامت قلب شما کمک کند، در کل مصرف لبنیات ضامن سلامتی انسان‌ها هستند و یکی از شاخص‌های سلامت در هر کشوری سرانه مصرف لبنیات و بخصوص شیر در آن کشور است پس تا جایی که ممکن است مصرف روزانه لبنیات را در برنامه غذایی خود جای دهید.

بشین و پاشو انجام دهید

ورزش و نرمش دو عاملی بودند که از طرق مختلف به‌سلامت قلب شما کمک می‌کردند ولی یکی از بهترین حرکات ورزشی برای بهبود قلب شما بشین و پاشو به‌صورت کامل است زیرا دانشمندان ثابت کرده‌اند که این حرکت بیشترین میزان چربی‌های مفید را در خون شما آزاد می‌کند و در تأثیر مستقیمی بر میزان مصرف فیبر بدن شما دارد.

شاد باشید

دانشمندان سوئدی نشان داده‌اند افرادی که در زندگی خود شاد باشند کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و عروق آن‌ها بهتر عمل خواهد کرد، در کل از قدیم گفته‌اند که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، که با مرور زمان و پیشرفت علم پزشکی روزبه‌روز به ارزش‌های خندیدن و شاد زیستن پی می‌بریم.

دارچین مصرف کنید

مطالعات نشان می‌دهد که یکی از مواد غذایی که تأثیر شگرفی بر سلامتی قلب شما دارد بدون شک دارچین است، مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری دارچین همراه غذای شما می‌تواند وضعیت قلب شما را بهتر از گذشته کند پس اگر حتی یکی از طرفداران بزرگ دارچین نیستید مهم نیست ولی دارچین را مصرف کنید.

در اسرع وقت ازدواج کنید!

دانشمندان فنلاندی ثابت کرده‌اند که افراد مجرد ۱۶۸% بیشتر از افراد متأهل دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند، که برای این قضیه دلایل مختلفی وجود دارد که اگر بخواهیم در مورد تأثیرگذارترین آن‌ها صحبت کنیم بدون شک کاهش استرس‌های ناشی از تنهایی یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود، پس تا دیر نشده برای خود آستین بالا بزنید!

سبزیجات مصرف کنید

یکی دیگر از مواد غذایی که بدون شک برای سلامت قلب شما مفید است سبزیجات است، مصرف سبزیجات به‌صورت روزانه توصیه‌شده است ولی در صورت امکان بایستی هفته‌ای ۳ بار سبزیجات مصرف کنید، مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که در هفته ۱ بار یا کمتر سبزیجات مصرف می‌کنند ۱۲% بیشتر از دیگر افرادی که سبزیجات بیشتر مصرف می‌کنند دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

خوش‌بین باشید

بدبینی یکی از حالات و رفتاری است که می‌تواند بر قلب شما تأثیر منفی بگذارد زیرا اشخاص بدبین دائم خود و بدن خود را در معرض استرس‌های ناخواسته قرار می‌دهند که این دلیلی بر آسیب‌های آتی می‌شود.

دوچرخه‌سواری کنید

یکی از بهترین ورزش‌ها برای قلب شما دوچرخه‌سواری ثابت است که البته بایستی طبق روال خاصی صورت گیرد تا به دیگر اعضای بدن شما آسیب نرساند، بدین گونه که شما بایستی ابتدا به مدت ۵ دقیقه خودتان را گرم‌کنید و یا اینکه با سرعت کم پدال بزنید و بعد از آن به مدت ۱۰ تا ۳۰ ثانیه با تمام قدرت پدال بزنید و بعد از آن دوباره با سرعت پایین حرکت کنید تا اینکه ضربان قلب شما به حالت عادی خود برگردد و مجدداً باقدرت زیاد پدال بزنید شما بایستی این تمرین را برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید تابالاترین بازده  را برای قلب شما به ارمغان بیاورد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۹۰۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان