//
کدخبر: ۱۰۹۸۹۷ //

افراد با فشار خون بالا حتما بخوانند

دکتر نسیم شاهرخ با توجه به دسترسی راحت‌­تر افراد به داروهای بدون نسخه و مکمل­‌ها لزوم احتیاط بیشتر افرادی با فشار خون بالا را در مصرف این دسته از فرآورده‌­ها، با توجه به احتمال بروز عوارض یا تداخل با داروهای ضد فشار خون، متذکر شد.

 افراد با فشار خون بالا حتما بخوانند
به گزارش فرتاک نیوز،

 وی گفت: بسیاری از داروهای بدون نسخه و مکمل­‌ها به راحتی قابل دسترسی هستند اما همواره باید برچسب آنها با دقت مطالعه و با دکتر داروساز یا پزشک مشورت کرد؛ این نکته به خصوص در افرادی که فشار خون بالا دارند و دارو مصرف می­کنند بسیار مهم است.

این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم شیراز ادامه داد: افرادی با فشار خون بالا باید به این نکته آگاه باشند که داروهای ضداحتقان ممکن است فشار خون را بالا ببرد یا با کارایی برخی داروهای ضد فشار خون تداخل پیدا کند. اغلب داروهای بدون نسخه‌­ای که در بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می­شودحاوی ضداحتقان هایی مانند اکسی متازولون، فنیل افرین یا سودوافدرین هستند.

شاهرخ افزود: همچنین برخی داروهای بدون نسخه میزان بالایی سدیم دارد، که می­‌تواند فشار خون را بالا ببرد. بنابراین باید در لیست محتویات هر دارو به دنبال کلمه­ سدیم (sodium) یا سودا (soda) بگردیم و مقدار آن را یادداشت کنیم. افرادی که فشار خون بالایی دارند باید کمتر از 1500 میلی­گرم سدیم در روز از تمام داروها و غذاهای مصرفی خود دریافت کنند. این در حالی است که یک دوز از برخی از داروهای بدون نسخه ممکن است حاوی مقادیر بیش از این باشد.

این داروساز عنوان کرد: نزدیک به نیمی از افراد بزرگسال که به منظور درمان بیماری زمینه‌­ای خود دارو مصرف می­‌کنند، مکمل­‌های غذایی یا گیاهی نیز در کنار آنها مورد استفاده قرار می­‌دهند، که این تعداد با افزایش سن بیشتر می­‌شود. اما هیچ ویتامین و مکملی نمی‌­تواند جایگزین داروهای نسخه شده و تغییر در شیوه زندگی عمل کند.

به گزارش سازمان غذا و دارو - وی بیان داشت: قبل از مصرف هر گونه مکملی که ادعا می­‌کند فشار خون شما را کاهش می­‌دهد با پزشک خود مشورت کنید. این داروها ممکن است آن­طور که تبلیغ شده عمل نکند یا حتی با داروهای دیگر شما تداخل داشته باشد.

این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم شیراز خاطرنشان کرد: مکمل‌های گیاهی نیز لزوما بی‌خطر نیستند و برخی از آنها می‌­تواند تداخل­‌های خطرناکی با داروهای قلبی داشته باشد؛ به طور مثال هوفاریقون و زالزالک با داروهای بلاک کننده کانال کلسیم تداخل دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۹۸۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان