//
کدخبر: ۱۱۴۹۸۸ //

اگر لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنیم چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟

شاید شما هم از آن دست افرادی باشید که علاقه ای به طعم شیر ندارند یا بدن شان به لاکتوز شیر حساس است و یا به دلایل مختلف لبنیات نمی خورند. بنابراین ممکن است در فکر حذف لبنیات از رژیم غذایی خود باشید. این کار مزایا و معایب مختلفی دارد. در ادامه می خواهیم ببنیم در یک رژیم غذایی بدون لبنیات، دقیقا چه اتفاقی برای بدن می افتد.

اگر لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنیم چه اتفاقی در بدن ما می افتد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

۱- استخوان ها ضعیف تر می شوند

شیر سرشار از کلسیم، پروتئین، ویتامین دی و دیگر مواد معدنی است که برای داشتن استخوان هایی محکم ضروری هستند. بخش عمده ی فرآیند استخوان سازی در دوران کودکی و نوجوانی صورت می گیرد اما ما برای همیشه نیاز به استخوان هایی محکم داریم. اگر رژیم غذایی شما فاقد لبنیات است، باید راه جایگزینی برای تأمین این مواد مغذی ضروری پیدا کنید. مصرف شیر را برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری می دانند چون هم کلسیم و هم ویتامین دی دارد، اما منابع دیگری هم برای تأمین این ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد. در حقیقت، نور خورشید بهترین منبع برای دریافت ویتامین دی است و مواد غذایی منابع اصلی تأمین این ویتامین نیستند. اما نیاز روزانه ی خود به کلسیم را می توانید با مصرف سبزیجات برگ دار، آب پرتغال یا شیر بادام و کلم بروکلی برطرف کنید.

۲- باید به فشار خون خود توجه بیشتری داشته باشید

شیر حاوی ماده ی پتاسیم است که به بدن کمک می کند با اثرات سدیم در بالا رفتن فشار خون مقابله کند. مصرف میوه، سبزیجات و شیر در مجموع بدون نیاز به دارو، فشار خون را کم می کند. بنابراین در خصوص تنظیم فشار خون خود به این مسأله توجه داشته باشید.

۳- ممکن است دچار تغییر وزن شوید

اگر برای کم کردن وزن خود یک رژیم غذایی بدون لبنیات را انتخاب کرده اید، باید بدانید که محصولات لبنی کالری زیادی دارند و برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف شیر با بیشتر کردن احساس سیری، به حفظ یک وزن مناسب و سالم کمک می کند. این مسأله در حقیقت به خود شما و اینکه چه ماده ی غذایی ای را جایگزین شیر می کنید بستگی دارد.

۴- پوست تان بهتر می شود

برخی تحقیقات مشاهده ای نشان می دهد میان مصرف شیر، به ویژه شیر بدون چربی و بروز جوش ارتباط وجود دارد، اما هنوز چنین ارتباطی در خصوص مصرف ماست یا پنیر مشاهده نشده است. البته هنوز به تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است و کارشناسان قطع مصرف مواد غذایی برای پاکسازی پوست را توصیه نمی کنند. اما شواهد حاکی از آن است که رژیم غذایی  در بروز جوش نقش دارد. در واقع می توانید با دقت در رژیم غذایی خود و واکنش پوست تان، مواد غذایی ای که احتمالا باعث ایجاد جوش می شوند را شناسایی کنید.

۵- حساسیت به لاکتوز تشدید می شود

اگر بدن تان به لاکتوز موجود در شیر واکنش نشان می دهد، در واقع فاقد آنزیمی است که می تواند به طور طبیعی قند شیر را تجزیه کند. به همین دلیل است که با خوردن محصولات لبنی، معده ی شما دچار مشکل می شود. اما اگر شیر را از رژیم غذایی خود حذف نکنید، علائم حساسیت به لاکتوز کاهش پیدا خواهد کرد، چون با مصرف شیر میزان باکتری های مفید روده افزایش می یابد. افرادی که به لاکتوز حساسیت ولو شدیدی دارند، اگر به مصرف لبنیات ادامه دهند، بدن آن ها میزان باکتری های مفید را افزایش می دهد و به این ترتیب لاکتوز را تجزیه می کند. بنابراین اگر چنین مشکلی دارید می توانید روزانه به اندازه ی دو وعده شیر مصرف کنید. فقط کافی است تا مصرف آن را به بخش های کوچکتری در طی روز تقسیم کنید و شیر را با میوه ها مخلوط کنید تا آرام تر هضم شود.

۶- کمتر احساس نفخ می کنید

اگر از آن دست افرادی هستید که بعد از خوردن بستنی یا تکه ای پیتزا (به دلیل وجود پنیر پیتزا) و یا حتی یک لیوان شیر، احساس نفخ می کنید، احتمالا یک رژیم غذایی بدون لبنیات راه حل مشکل شما خواهد بود. اگر معمولا دچار نفخ شدیدی می شوید، دلیل آن حساسیت به لاکتوز است. همانطور که قبلا گفته شد رژیم غذایی بدون لبنیات مزایا و معایب مختلفی در رابطه با حساسیت به لاکتوز دارد. اما اگر حذف کامل شیر برایتان مفید باشد، احساس بهتری خواهید داشت و کمتر دچار نفخ خواهید شد.

۷- خطر ابتلا به سرطان کاهش پیدا می کند

بعضی محصولات لبنی التهاب آور هستند و به همین دلیل رژیم غذایی بدون لبنیات خطر بروز سرطان را کم می کند. تحقیقی در سال ۲۰۰۱ نشان داد مصرف زیاد کلسیم (بیشتر از طریق محصولات لبنی) خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهد چون ماده ی کلسیم میزان هورمون هایی را کاهش می دهد که از بروز سرطان پیشگیری می کنند. به علاوه، بسته به نوع ماده ی لبنی ای که مصرف می کنید (محصولات خانگی یا محلی) ممکن است محصولات لبنی حاوی مواد آفت کش، هورمون های افزوده شده و دیگر ترکیباتی باشند که بالقوه سرطان زا هستند. طبق تحقیقات، این مواد خطر بروز سرطان سینه را افزایش می دهند.

۸- به مواد پروبیوتیک نیاز دارید

مواد پروبیوتیک میزان فلورهای روده (موجودات ریزی که در مجراهای گوارشی انسان و دیگر حیوانات یافت می شوند) را تنظیم می کنند. این مواد در محصولات لبنی مثل ماست به وفور یافت می شود. فلورها میکروب های کوچکی هستند که فواید متعددی دارند. بنابراین اگر رژیم غذایی تان فاقد لبنیات است، می توانید مواد پروبیوتیک را از طریق مواد غذایی دیگری مثل خیارشور هم دریافت کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۴۹۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان