//
کدخبر: ۵۸۶۲۶ //

چرا بدن ما اینقدر به «چغندر» نیاز دارد

چغندرها، نه تنها کالری کمی دارند، بلکه فیبر آنها به شمااحساس سیری طولانی تری می دهد، پس در کل باعث می شوند که کمتر بخورید.

چرا بدن ما اینقدر به «چغندر» نیاز دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

 زمانیکه بچه بودم، تنها سبزیجاتی که دوست نداشتم بخورم، چغندر بود. مادرم همیشه چغندر کنسرو شده یا چغندر شیشه ای می خرید و من طعم نامطلوب و لزج آن را دوست نداشتم. فکر نمی کنم که مادرم چغندر تازه خورده باشد یا آنها را با مزه و طعم جذابی تهیه کرده باشد، برای همین اصلا در گذشته چغندر نمی خوردم.

 

نمی دانم چه چیزی باعث شد تا چغندر را مجدد امتحان کنم، شاید در طول دوران تحصیل در رشته تغذیه و گرفتن مدرک تخصص تغذیه بود، که من متوجه رنگ زیاد این میوه یا سبزی شدم، و زمانی که متوجه شدم حاوی مواد مغذی فراوانی است خوردن آن را امتحان کردم. قطعا رنگ چغندرها خیلی زیاد است که نشان دهنده وجود ویتامین ها و مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیتونوتیت های فوق العاده زیاد در‌ آن است.

 

اکنون، بعد از امتحان کردن و خوردن آن به عنوان یک فرد بزرگسال، چغندر تبدیل به یکی از سبزیجات مورد علاقه من شده است! اگر هنوز چغندر نمی خورید، آن را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. آنها بسیار خوشمزه هستند و به شیوه های بسیار متنوعی تهیه می شوند و تاثیر و مواد مغذی زیادی دارند.

 

چغندرها در نگاه اول، به دلیل ساقه های بلند، پوست ضخیم، و رنگ قرمز مایل به بنفش شان ممکن است ترسناک جلوه کنند. شما ممکن است در ابتدا حتی ندانید که چگونه آنها را بخورید یا برای خوردن آماده کنید. اولین چیزی که باید بدانید این است که، کل گیاه چغندر به طور کامل قابل خوردن است، پس هیچ قسمت آن را از دست ندهید. در این مقاله، من به فواید سلامتی و تحقیقات مرتبط با خوردن ریشه چغندر تاکید خواهم کرد با اینکه قسمت های سبز آن هم، مانند برگها، فواید مغذی مخصوص به خود را دارد.

 

اولا، چغندرها بسیار کم کالری هستند و هر چغندر متوسط، فقط 35 کالری دارد یا در حدود 60 کالری برای یک فنجان از آن وجود دارد. 1 فنجان چغندر، حدود 13 گرم کربوهیدرات دارد که این میزان کربوهیدرات برای یک سبزی ریشه ای نشاسته دار معمولی است و 4 گرم هم فیبر دارد. همانند سبزیجات دیگر، همانطور که انتظار می رود پروتئین یا چربی کمی دارد.

 

ویتامین ها، مواد معدنی و مقداری مواد مغذی گیاهی در چغندرها نیز وجود دارد. چغندرها، حاوی ویتامین آ، ث و ب6 هستند. آنها فولات، لوتئین، زاکسنتین، آهن، کلسیم، پتاسیم، مس، فسفر و منگنز زیادی دارند. همچنین حاوی ماده مغذی فراوانی به نام بتائین هستند که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مزمن می شود، بخصوص بیماری هایی که روی کبد و قلب اثر می گذارند. با وجود این همه ماده مغذی، چغندرها تاثیر زیادی دارند.

 

چغندرها به شما کمک می کنند تا حس سیری کامل داشته باشید

چغندرها، نه تنها کالری کمی دارند، بلکه فیبر آنها به شمااحساس سیری طولانی تری می دهد، پس در کل باعث می شوند که کمتر بخورید. فیبر، قادر به هضم شدن توسط بدن انسان نمی باشد، زیرا بدن ما آنزیم های ضروری برای شکست فیبرها را ندارد. در نتیجه، فیبر باعث افزودن حجم به غذای ما می شود، بدون اینکه هیچ کالری اضافی را به غذایتان اضافه کند. سریع ترین و راحت ترین راه کاهش کالری و کاهش وزن و در عین حال داشتن حس سیری، خوردن غذاهایی است که حاوی فیبر بیشتری هستند.

 

خوردن چغندر، راه خوبی برای وارد کردن فیبر به رژیم غذایی تان می باشد، از آنجائی که 4 گرم فیبر به ازای هر فنجان چغندر وجود دارد. هدف شما برای یک روز باید مصرف بین 25 تا 35 گرم فیبر باشد- و مصرف یک فنجان چغندر به شما کمک خواهد کرد تا تقریبا یک پنجم فیبر مورد نیازتان را تامین کنید.

 

چغندر باعث آسان تر نمودن ورزش می شود

از ورزش کردن نفرت دارید؟ ورزش کردن برایتان سخت است و می خواهید ورزش را رها کنید؟ خوردن چغندر، انجام ورزش را کمی برایتان راحت تر می کند. در یک بررسی انجام شده در سال 2013، که در مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شد، 10 مرد، مقادیر مختلف از ریشه غلیظ شده چغندر یا داروی مشابه آن را قبل از ورزش مصرف کردند. سپس این سوژه های مورد مطالعه ملزم به انجام ورزش در حد متوسط یا بسیار شدید در ظرف دو و نیم ساعت بعد از مصرف ریشه چغندر بودند.

 

مردانی که بیشترین مقدار ریشه چغندر را مصرف کرده بودند، بهبود پاسخ فیزیولوژیکی به ورزش را نشان دادند، بدین معنی که حس راحت تری برای انجام ورزش داشتند و بدن شان در مقایسه با افرادی که کمتر چغندر مصرف کرده بودند بهتر پاسخگو بود. چغندر باعث افزایش میزان اکسید نیتریک در بدن می شود و از این طریق به بدن کمک می کند تا اکسیژن بیشتری را به طور موثر مصرف کند. به دلیل افزایش مصرف اکسیژن، سوژه هایی که چغندر بیشتری مصرف کرده بودند، قادر بودند 14% طولانی تر از گروه های دیگر ورزش کنند.

 

طبق نتایج این تحقیق، چغندر ممکن است یک میان وعده عالی قبل از انجام ورزش و تمرین باشد. چغندر، حاوی کمی قند است که باعث سوخت رسانی به بدن تان در زمان انجام ورزش و تمرین بدنی می شود و احتمالا انجام ورزش را راحت تر می کند. اگر یک چغندر کامل را قبل از انجام ورزش و کار سخت بخورید، اثر آن عجیب است و گزینه های بسیاری برای مصرف چغندر به صورت آب چغندر یا چغندر خشک و منجمد وجود دارد که راحت تر قابل حمل است. می توانید مصرف چغندر را با مصرف برخی از پروتئین ها مانند پنیر رژیمی یا ماست یونانی ترکیب کنید تا انژری پایداری به شما برای انجام ورزش و کار شدید دهد.

 

مصرف چغندر برای دوى ماراتن شگفت انگیز است

در مورد انجام ورزش و تمرین 5 کیلومتری مانند ماراتن یا نوع دیگری از مسابقات استقامتی فکر کرده اید؟ چغندر، بهترین دوست شما در زمان تمرین و ورزش است.

 

دونده فوق ماراتن و مربی شخصی به نام ترسا ماگولا، از پودر چغندر یا آب چغندر، در طول دوره آموزش اش استفاده می کرد. او به من گفت: «زمانیکه از مکملی مانند پودر چغندر و یا آب چغندر استفاده می کردم، متوجه شدم که در زمان انجام تمرین طولانی، کارایی بیشتری دارم. به عبارت دیگر، می توانم سریع تر و طولانی تر، بدون نیاز به تلاش بیشتر بدوم. قند آن نیز بلافاصله انرژی من را زیاد می کرد و من کم خونی شدیدی داشتم و عاشق آهن فوق العاده زیاد موجود در چغندر هستم.»

 

اگر در حال تمرین برای یک مسابقه هستید، راه سریع برای بهره بردن از چغندر، استفاده از پودر ریشه چغندر است. می توانیم صبح قبل از دویدن، این پودر را به یک ترکیب پروتئینی یا چربی اضافه کنید. ترسا دوست دارد تا این پودر را به پنکک قبل از مسابقه اش اضافه کند تا مواد مغذی چغندر را فوق العاده افزایش دهد.

 

چغندر باعث کاهش زمان ریکاوری عضله می شود

چغندر نه تنها برای ورزش شدید، عالی است بلکه باعث ریکاوری سریع تر می شود. در یک بررسی انجام شده در سال 2016 که در مجله اروپایی فیزیولوژی کاربردی منتشر شد، به 30 مرد فعال به لحاظ انجام حرکات بدنی، دوزهاى مختلف آب چغندر یا شبه داروی آن را برای 24 و 48 ساعت بعد از انجام کامل 100 پرش درجا داده شد. معیارهای مختلف برای تعیین میزان التهاب و ریکاوری عضله در مدت 72 ساعت در نظر گرفته شد.

 

افرادی که آب چغندر را دریافت کرده بودند، التهاب کمتر، ریکاوری سریع تر عضله و درد کمتر نسبت به افرادی داشتند که داروی آن را دریافت کرده بودند. اگر می خواهید بعد از انجام یک تمرین ورزشی سخت، ریکاوری و بازیابی به حالت عادی داشته باشید، چغندر را به صورت پودر یا آب میوه به غذا یا نوشیدنی خود قبل از انجام ورزش یا تمرین اضافه کنید. این کار ممکن است به التهاب کمتر و کاهش درد کلی عضله کمک کند در نتیجه می توانید زودتر به محل ورزش برگردید.

 

کاهش فشار خون

یکی از مقالات منتشر شده در سال 2012 در مجله تغذیه، نشان داد که افزایش اکسید نیتریک که بعد از مصرف چغندر در بدن رخ می دهد می تواند به کاهش فشار خون در افراد سالم کمک کند. در این پژوهش خاص، به 30 مرد و زن، 500 گرم آب ریشه چغندر یا داروی شبه آن داده شد. فشار خون، هر یک ساعت به مدت 24 ساعت بعد از مصرف این آبمیوه اندازه گیری شد. میزان فشار خون سیستولی، شش ساعت بعد از مصرف آب چغندر، در مقایسه با شبه داروی آن، کمتر بود. نیترات موجود در چغندر باعث افزایش اکسید نیتریک در بدن می شود که این امر به شل کردن رگ های خونی و کاهش فشار خون کمک می کند. برای افراد دارای فشار خون بالا، افزودن یک لیوان آب چغندر ممکن است برای کمک به حفظ سطح سلامتی این افراد کمک کند.

 

باعث بهبود عملکرد مغز می شود

مشخص شده که چغندر، برای حفظ کارایی و عملکرد مغز و جلوگیری از زوال عقل مفید است. اعتقاد براین است که عدم جریان خون به مغز ممکن است عامل افت کارایی شناختی با افزایش سن باشد. مشخص شده است که اکسید نیتریک به بهبود جریان خون کمک کند و ممکن است برای حفظ سلامت مغز مفید باشد.

 

بررسی انجام شده در سال 2012 و منتشر شده در مجله اکسید نیتریک نشان داد، زمانی که به افراد مسن تر، رژیم حاوی نیترات بالاتری داده می شود، تفاوت قابل توجه در مقدار اکسیژن جذب شده به مغزشان به خصوص در لوب فرونتال یا پیشانی مغز آنها مشاهده می شود. لوب پیشانی، مسئول عملکرد های سطح بالای مغز، یعنی وظایف پیچیده می باشد. غذاهای سرشار از نیترات مانند چغندر، می تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند.

 

تهیه آنها فوق العاده راحت است

چغندر به راحتی به روش های مختلف، تهیه و آماده مصرف می شود. می توانید آنها را به طور خام در سالاد خرد کنید، مانند هویج که باعث افزایش کمی در مقدار آنتی اکسیدان می شود. ترشی چغندر نیز می تواند برای افزودن طعم و آنتی اکسیدان فوق العاده به سالاد اضافه شود.

 

من دوست دارم تا چغندر را به صورت پخته شده با کمی روغن زیتون، نمک و فلفل مصرف کنم. پنیر بزغاله و سس سبک روغن زیتون و نمک و فلفل، برای چغندرهای پخته، یک چاشنی عالی می باشند. می توانید آنها را کمی بخارپز کنید یا در فویل قرار داده و بپزید.

 

همچنین می توانید آب آنها را مصرف کنید. آنها کمی مزه کپک و نامناسبی به هر آبمیوه یا آب سزیجات تازه می دهند. اخیرا، متوجه شده ام که روش های مختلفی برای تهیه چغندر خشک وجود دارد که شبیه چیپس سیب زمینی است که در اندازه مناسب برای میان وعده تهیه می شود. آنها زمانی گزینه عالی هستند که می خواهید بیرون از منزل آن را مصرف کنید.

 

زمانیکه می خواهید چغندر را انتخاب کنید، آنهایی که دارای لک هستند یا از ساقه شان، شیره انها تراوش می کند خودداری کنید. آنها باید یکدست و دارای پوست صافی باشند. فقط خودتان را به مصرف چغندر قرمز محدود نکنید زیرا چغندر، در رنگ های دیگر هم وجود دارد که همه آنها برای سلامتی مفیدند.

 

چغندر، قند زیادی ندارد

از اوایل قرن نوزده، چغندرها برای تولید قند بکار رفته اند. به دلیل ارتباط چغندر با قند، بسیاری از افراد بر این باور هستند که خود چغندر هم دارای قند بالایی است و از این رو، از خوردن آن خودداری می کنند. اما این موضوع حقیقت ندارد.

 

بله، چغندر نسبت به برخی از سبزیجات دیگر دارای کربوهیدرات بالاتر است، اما علت این است که آنها یک سبزی ریشه ای هستند. بیشتر سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی یا هویج، دارای کربوهیدرات زیادی هستند زیرا گیاه آنها، مواد مغذی خود را از خاک می گیرد. کربوهیدرات و قند موجود در چغندر، با فیبر و آب موجود در آن متعادل می شود و این فیبر باعث کاهش تاثیر این ترکیبات بر قند خون می شود. با اینکه چغندر می تواند تهیه و پالایش شود و به قند سفید تبدیل شود، اما خوردن آنها باعث افزایش قند خونتان نمی شود.

 

چغندر دارای یک جنبه نامطلوب است

قصد ندارم که از گفتن حقیقت مهم خوداری کنم. چغندر دارای اثر عجیبی در درصد خاصی از افراد می باشد: باعث تغییر رنگ ادرار و مدفوع به رنگ قرمز روشن می شود- و ممکن است به نظر برسد که شما در حال مرگ هستید.

 

من به شخصه این تجربه را داشته ام و این تجربه بسیار وحشتناک است. آخرین باری که میوه فروشی رفتم، چغندرهای خوشمزه خشک را پیدا کردم. من از دیدن این میان وعده سالم بسیار هیجان زده شدم، و کل بسته را خوردم. چند ساعت بعد، بعد از هضم و دفع آنها، از چیزی که دیدم خیلی ترسیدم. مطمئن بودم که دارم می میرم. با وحشت به همسرم زنگ زدم و او به من گفت که فورا به نزدیکترین بیمارستان بروم، زیرا اگر واقعا آنقدر خونی که در ادرار و مدفوع ام دیده بودم را از دست داده بودم، خیلی زود باید می مردم. پس، چغندرها را به یاد آوردم! خوشبختانه به بخش فوریت های پزشکی نرفتم. اگر به مرکز اورژانس می رفتم، از گفتن این داستان بیشتر شرمنده و خجالت زده می شدم.

 

 نکته اخلاقی این داستان این است که خود را برای این اثر جانبی عجیب آماده کنید. وقتی چغندر می خورید و این اثر را در ادرار یا مدفوع می بینید، قرار نیست بمیرید، فقط رنگ زیاد چغندرهایی است که تازه خورده اید. این موضوع فقط یک یا دو روز طول خواهد کشید و هیچ جای نگرانی نیست.

 

تاثیر چغندر را احساس کنید

چغندرها، نیروگاه مغذی شگفت انگیزی هستند و اگر آنها را نخورید، حتما یکبار آنها را امتحان کنید! پختن آنها راحت است و نسبتا ارزان هستند، و این ماده بسیار مغذی را سریع به رژیم غذایی تان اضافه کنید. چه کسی نمی خواهد که حس درد و رنج ناشی از کار سخت را حس کند؟ چغندر حتی می تواند به حفظ سلامت قلب و مغزتان کمک کند. پس، دفعه بعد که به فروشگاه می روید، چند چغندر هم بردارید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۸۶۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان