//
کدخبر: ۳۶۹۷۹۵ //

درمان‌های خانگی با عسل که از آنها بی خبرید

عسل مایع شیرینی است که توسط زنبورهای عسل با استفاده از شهد گیاهان گلدار تهیه می‌شود. حدود 320 نوع مختلف عسل وجود دارد که از نظر رنگ، بو و طعم متفاوت هستند.

درمان‌های خانگی با عسل که از آنها بی خبرید
به گزارش فرتاک نیوز،

عسل بیشتر حاوی قند و همچنین ترکیبی از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آهن، روی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

عسل به عنوان یک عامل ضد التهاب، آنتی‌اکسیدان و ضدباکتری نیز استفاده می‌شود.

یک قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کیلوکالری انرژی، 17 گرم کربوهیدرات و 17 گرم قند است.

خواص عسل چیست؟

مردم معمولاً از عسل به صورت خوراکی برای درمان سرفه و به صورت موضعی برای درمان سوختگی و بهبود زخم استفاده می‌کنند.

تأثیر عسل بر بیماری‌های قلبی ـ عروقی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل ممکن است با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد. طبق یک بررسی، عسل می‌تواند به کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون و تنظیم ضربان قلب کمک کند این عوامل می‌توانند عملکرد و سلامت قلب شما را بهبود بخشند.

درمان سرفه با عسل

مطالعات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند به عنوان یک سرکوب‌کننده سرفه برای برخی از افراد مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و سرفه حاد شبانه عمل کند.

تأثیر عسل بر بیماری دستگاه گوارش

شواهد نشان می‌دهد که عسل می‌تواند به تسکین شرایط دستگاه گوارش مانند اسهال مرتبط با التهاب سیستم گوارشی کمک کند.

تأثیر عسل بر اعصاب

مطالعات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند فواید ضد افسردگی، ضد تشنج و ضداضطراب داشته باشد. در برخی از مطالعات مشخص شده که عسل به پیشگیری از اختلالات حافظه کمک می‌کند.  

استفاده موضعی از عسل برای درمان زخم

مطالعات نشان داده شده که استفاده موضعی از عسل باعث بهبود زخم، به ویژه در سوختگی‌ها می‌شود.

مروری بر 26 مطالعه در مورد مراقبت از زخم نشان داد که عسل در بهبود سوختگی‌های جزئی و زخم‌هایی که پس از جراحی عفونت کرده‌اند، مؤثر است.

اثرات ضد التهابی عسل

عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند از بدن در برابر التهاب محافظت کند. التهاب می‌تواند منجر به انواع مختلفی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی، سرطان و اختلالات خود ایمنی شود.

در یک مطالعه، ثابت شد که دو قاشق چای‌خوری عسل سرفه شبانه کودکان را تسکین می‌دهد و به بهبود خواب آنها کمک می‌کند. با این حال، پزشکان عسل را برای کودکان کمتر از یک سال توصیه نمی‌کنند.

عسل ضد پیری است

عسل به سلامت پوست کمک می‌کند و ضد پیری است. عسل بهترین مرطوب‌کننده طبیعی به خصوص برای پوست خشک است.

مالیدن عسل به لب‌ها به درمان ترک‌های لب در زمستان کمک می‌کند.

عسل دارای خواص ضدسرطان و ضدتومور است. همچنین یک ماده بی‌نظیر برای پاک‌سازی بدن از سموم است و می‌تواند با پایین آوردن سطح کلسترول خون، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش دهد. همچنین باعث تقویت قلب و بهبود گردش خون می‌شود.

آیا مصرف عسل باعث خرابی دندان‌ها می‌شود؟

این ماده غذایی با وجود اینکه بسیار شیرین است اما برای دندان‌ها مضر نیست و لثه‌ها را سالم می‌سازد و دندان‌ها را سفید می‌کند.

دیابتی‌ها عسل بخورند یا شکر؟

وقتی صحبت از مدیریت قند خون به میان می‌آید، عسل مزایای بیشتری نسبت به قند معمولی دارد؛ البته این به معنای امکان مصرف بیش از حد این ماده غذایی نیست.

اگرچه عسل نیز سطح قند خون شما را افزایش می‌دهد، اما آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به محافظت در برابر سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک می‌کند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف روزانه و به اندازه مناسب عسل ممکن است سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

درمان زخم پای دیابتی با عسل

عسل همچنین یک درمان موثر برای زخم پای مرتبط با دیابت است. زخم پای دیابتی می‌تواند منجر به قطع عضو شود. محققان بر این باورند که قدرت شفابخش عسل ناشی از اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است.

لاغری با مصرف عسل

در صورتی که شما از یک رژیم غذایی متناسب و متعادل پیروی کنید؛ عسل میتواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند قبل از رفتن به رختخواب یک قاشق عسل بخورید. همچنین می‌توانید صبح زود با معده خالی کمی عسل با آب گرم مصرف کنید. مصرف آن در اول صبح به افزایش متابولیسم کمک می ‌ند که به نوبه خود به کاهش وزن سریعتر کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی با مصرف عسل

عسل دارای آنتی‌اکسیدان است و مصرف روزانه آن می‌تواند در درازمدت برای تقویت سیستم ایمنی مفید باشد و به همین دلیل است که عسل به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی شناخته شده است.

جایگاه عسل در طب سنتی

عسل در طب سنتی جزو خوراکی‌های فرآوری شده طبقه‌بندی می شود و طبیعت آن گرم و خشک است.

عسل از گذشته‌های خیلی دور عنـوان بـه یـک مـاده مؤثر دارویی مورد توجه قرار گرفته و صورت به سـنتی در بیماری‌های مختلف به کار رفته است. مصـریان باستان، چینی‌ها، رومی‌ها و یونانی‌ها از عسل برای التیام زخم‌ها و بیماری‌های شکم استفاده می‌کردند. عسل از حدود 2000 سال پیش از آن که باکتری کشف شود برای درمان زخم‌های عفونی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

زهردرمانی

زهردرمانی یا BVT عبارت از استفاده از زهر زنبور عسل زنده برای اهداف درمانی است. اعتقاد زیادی برای مؤثر بودن آن در درمان برخی بیماری‌ها نظیر ورم مفاصل، نقرس و برخی عفونت‌ها وجود دارد.

درمان اگزما با عسل

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می‎‌شود. کسانی که از اگزما رنج می‌برند می‌توانند مخلوطی از عسل خام و روغن زیتون را روی پوست بمالند تا از این مشکل رهایی یابند.

عسل برای شوره سر

عسل همچنین یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای شوره سر است. این نه تنها موهای خشک را تغذیه می‌کند، بلکه موهایی صاف و نرم به شما می‌دهد.

برای درمان برفک دهان اطفال بالای یک‌سال، می‌توانید یک قاشق عسل یا عسل مخلوط شده با آب لیمو را به کودک خود بدهید.

عسل برای ریزش مو

می‌توانید از عسل و اسطوخودوس برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید. برای ساختن این ماسک مو باید دو قاشق غذاخوری عسل را با مقدار مساوی از روغن گیاهی مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید. این ماسک مو را به مدت 15 دقیقه نگه دارید و سپس آن را قبل از شامپو بشویید.

درمان بی‌خوابی با عسل

برای آرامش و به خواب رفتن، یک قاشق چای‌خوری عسل را به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید یا دو قاشق چای‌خوری عسل را به یک فنجان چای بابونه اضافه کنید.

ماسک صورت عسل و خیار

دو قاشق عسل را با دو قاشق آب خیار مخلوط کنید و به مدت 20 دقیقه آن را روی پوست صورت خود بگذارید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. این ماسک باعث افزایش رطوبت و شادابی پوست شما می‌شود.

عسل در روایات و احادیث

در سوره‌های مختلفی از قرآن نام عسل به میان آمده است. در آیه 68 و 69 سوره نحل آمده است: «پروردگارت به زنبور عسل وحی کرد که از کوه‌ها و درختان و سقف‌های رفیع، منزل گیر و سپس از انواع میوه‌های شیرین (و از حلاوت و شهد گل‌های خوشبو) تغذیه کن و راه پروردگارت را به اطاعت بپوی، آن‌گاه از درون آن، شربت شیرینی به رنگ‌های مختلف بیرون آید که در آن شفاء مردمان است. در این کار نیز آیتی (از قدرت خدا) برای متفکران پیداست.»

در روایات نیز بر مصرف عسل تأکید فراوانی شده است.

از امام علی(ع) نقل شده است که عسل، شفای هر بیماری است و بیماری‌ای هم در آن نیست؛ بلغم را کم می‌کند و دل را جلا می‌دهد. مکارم‌الاخلاق، ج1، ص399.

همچنین در حدیثی از امام رضا(ع) آمده است که هرکه می‌خواهد در زمستان از سرماخوردگی دور بماند، سه لقمه شهد (عسل) بخورد. بحارالانوار، جلد 62، ص 324.

پیامبر اسلام (ص) نیز فرموده‌اند «العسل شفاء»: عسل، درمان است.

خواص موم عسل

موم زنبور عسل محصولی است که از لانه زنبور عسل تهیه می‌شود. موم زنبور عسل برای کلسترول بالا، درد و عفونت‌های قارچی پوست استفاده می‌شود.

موم زنبور عسل به دلیل خواص محافظتی و آبگریز خود، در کرم‌های ضدآفتاب، محصولات بهداشتی کودکان و برخی لوازم آرایشی استفاده می‌شود. همچنین از موم زنبور عسل در صنایع غذایی به عنوان افزودنی یا برای بسته‌بندی برخی محصولات استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از مخلوط موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون به مدت 12 ساعت در ناحیه ملتهب مقعد، درد و خارش ناشی از زخم مقعد را کاهش می‌دهد.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که استفاده از مخلوطی از موم زنبور عسل، عسل و روغن زیتون به مدت 12 ساعت برای بواسیر، درد، خونریزی و خارش ناشی از هموروئید را کاهش می‌دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۹۷۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان