//
کدخبر: ۴۳۸۱۳۸ //

تغذیه سالم و مفید برای سرماخوردگی و آنفولانزا

برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه‌اش که مبارزه علیه ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزاست، عمل کند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کنید.


تغذیه سالم و مفید برای سرماخوردگی و آنفولانزا
به گزارش فرتاک نیوز،

فرهاد لشکر بلوکی کارشناس تغذیه و عضو داوطلب تیم بهداشت و درمان اضطراری جمعیت هلال‌احمر گلستان درباره مراقبت‌های تغذیه‌ای در سرماخوردگی توضیحاتی می‌دهد؛ به‌عنوان یک قاعده کلی، بهترین غذای مناسب دوران سرماخوردگی، با بهترین غذاها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و ایجاد یک زندگی طولانی و سالم یکسان‌اند.

باید بدانید که رعایت نکاتی در زمان بیماری در بهبود هرچه سریع‌تر شما موثر خواهند بود. به هنگام سرماخوردگی تا جایی که می‌توانید استراحت کنید. سیستم ایمنی برای تجدید قوا به استراحت نیاز دارد. عدم توجه به علائم یک عفونت ویروسی و سعی در ادامه کار و فعالیت در حین بیماری، مدت ابتلا را طولانی می‌کند.

مصرف فراوان مایعات و قرقره کردن آب نمک ولرم به بهبود علائم بیماری کمک می‌کند. تنها در مواردی که پس از عفونت ویروسی،‌ عفونت باکتریایی نیز بروز می‌کند،‌ مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مفیدند. کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل دیابت و بیماری‌های کلیوی به توصیه‌های پزشکی بیشتری نیاز دارند.

آنفلونزا سخت‌تر از سرماخوردگی است و عوارض سنگین‌تری هم دارد؛ بنابراین مراقبت‌های بیماری، ممکن است طولانی‌تر شود، اما تا حد زیادی الگوی غذایی سرماخوردگی و آنفوانزا یکسان است.

در طول سرماخوردگی تحمل سیستم گوارش نسبت به غذاهای سنگین، پرچرب، پر ادویه و یا حجیم، کم می‌شود؛ از طرفی بدن به طور مرتب نیاز به دریافت مایعات و سبزیجات تازه دارد.

برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین شکل، به وظیفه‌اش که مبارزه علیه ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزاست، عمل کند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند؛ از جمله منابع اصلی طبیعی تامین‌کننده ویتامین ث که در درمان سرماخوردگی موثرند عبارت‌اند از پرتقال، لیمو شیرین و ترش و به صورت کلی مرکبات، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ سبز تازه مانند جعفری و گشنیز که در سوپ قابل استفاده است.

دریافت فراوان و منظم ویتامین ث به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند. غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوب یکی از ویتامین‌های گروه ب هستند.

در ایام سرماخوردگی خوردن ماهی توصیه نمی‌شود؛ چراکه سرشار از هیستامین است و برخی حساسیت‎ها را افزایش می‌دهد و نیز طبع سردی دارد. لبوی داغ، شلغم آب‌پز شده، سیب‌زمینی بخارپز بر حسب پذیرش معده می‌توانند مواد مناسبی برای تغذیه باشند.

تخم‌مرغ آب‌پز می‌تواند پروتئین بدن را تامین کند. کمبود دریافت پروتئین، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

توصیه می‌شود که غذاهای آماده بسته‌بندی شده و کنسروها که از لحاظ ویتامین‌ها و مواد معدنی فقیر هستند، در زمان ابتلا به بیماری، مصرف نشود.

عضو داوطلب هلال‌احمر گلستان نکات مهم تغذیه سالمندان در ایام سرماخوردگی را توضیح می‌دهد؛ سالمندان با توجه به شرایط سن و سال، دستگاه گوارش و شرایط دندان، ممکن است محدودیت‌های بیشتری در ارتباط با مواد غذایی داشته باشند، اما این موضوع نباید منجر به محرومیت آنها نسبت به مصرف گروه‌های غذایی شود؛ مثلا اگر سالمندان به خاطر مشکلات دندانی یا گوارشی برای گاز زدن میوه مشکل دارند، باید راه‌های دیگری پیشنهاد کرد، به عنوان مثال بهتر است، میوه، رنده شود یا از کمپوت میوه با شکر کم مصرف شود.

افرادی که بیماری خاص دارند و از مصرف برخی مواد غذایی منع می‌شوند، باید به نحوی عمل کنند که از منابع دیگر غذایی استفاده کنند، سالمندان نباید از هیچ گروه غذایی محروم نشوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۸۱۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان