//
کدخبر: ۳۵۳۷۷۱ //

۱۴ راه طبیعی برای کنترل فشار خون بالا

با تغییر سبک زندگی و رعایت نکات ساده می‌توان بیماری فشار خون بالا را کنترل کرد.


۱۴ راه طبیعی برای کنترل فشار خون بالا
به گزارش فرتاک نیوز،

در صورت مشاهده علائم فشار خون بالا، باید سریعا به پزشک مراجعه شود. پزشکان نیز در صورت تشخیص بیماری فشارخون بالا، سریعا فرآیند درمان و کنترل این بیماری را آغاز می‌کنند. نکته بسیار مهم و حیاتی در خصوص بیماری فشار خون بالا، این است که به هیچ وجه نباید این بیماری را دست کم بگیرید. و هرگز نباید به طور خودسرانه مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک را قطع کنید.

روش‌های کنترل فشار خون بالا

۱) ورزش منظم و افزایش تحرک بدن

کم تحرکی و نداشتن یک برنامه تمرینی منظم می‌تواند مانند یک بیماری خطرناک برای انسان باشد. در حقیقت پزشکان و متخصصان عامل بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات به وجود آمده برای سلامتی انسان را کم تحرکی و ورزش نکردن قلمداد می‌کنند.

ورزش برای فشارخون بالا بسیار مفید خواهد بود. داشتن یک برنامه ورزشی منظم حتی اگر در ابتدا شامل یک پیاده روی ۳۰ دقیقه‌ای روزانه باشد نیز بسیار کمک کننده خواهد بود. در حقیقت ورزش منظم و پیاده روی و فشار خون با هم در ارتباط هستند. و به کمک افزایش تحرک خود می‌توانید بیماری فشار خون بالا را کنترل کنید. فقط یادتان باشد که گرم کردن قبل ورزش و سرد کردن بعد از انجام تمرینات ورزشی بسیار مهم است.

۲) اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید لاغر شوید!

اضافه وزن و فشار خون بالا با یکدیگر در ارتباط هستند. اگر اضافه وزن دارید و یا به بیماری چاقی مبتلا هستید، سعی کنید وزن خود را کاهش دهید. برای کاهش وزن، می‌توانید از انواع مختلف رژیم‌های لاغری موثر که بر بیماری فشار خون بالا تاثیر منفی ندارند، استفاده کنید. البته حتما با یک متخصص تغذیه و پزشک متخصص خود در مورد رژیم انتخابی مشورت کنید.

۳) مصرف قندها و کربوهیدرات‌های مصنوعی را کاهش دهید

بسیاری از نتایج بدست آمده از تحقیقات صورت گرفته این موضوع را اثبات می‌کنند که کاهش مصرف قندها و کربوهیدرات‌های مصنوعی باعث کنترل فشار خون خواهد شد. متخصصان و محققان معتقدند که با رعایت یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، می‌توان فشار خون بالا را کاهش داد. و آن را کنترل کرد. در حقیقت رژیم‌ کم کربوهیدرات با کاهش کربوهیدرات ورودی بدن، به چربی سوزی کمک می‌کند. و در عین حال باعث کاهش احساس گرسنگی و تعادل سطح قند خون بدن می‌شوند.

۴) مصرف سدیم را کاهش دهید

کاهش مصرف سدیم و نمک خوراکی برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا از اهمیت بالایی برخوردار است. فقط کافیست برای چند روز سعی کنید نمک کمتری در غذا استفاده کنید. بعد از چند روز میبینید که به راحتی عادت خواهید کرد. محققان انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه نمک را کمتر از یک و نیم گرم توصیه کرده‌اند. هر قاشق چای‌خوری نمک حاوی حدودا دو و نیم گرم نمک است. بنابراین مصرف روزانه نمک باید کمتر از یک قاشق چای‌خوری باشد.

۵) مصرف فست فودها و غذاهای فراوری شده را کاهش دهید

انواع فست فودها و غذاهای آماده فراوری شده برای کنترل فشار خون مضر می‌باشد. این غذاها سرشار از نمک، کربوهیدرات مصنوعی و سایر مواد مضر هستند. که علاوه بر خطراتی که برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا دارند، برای سلامتی سایر افراد نیز مضر هستند. با طبخ غذاهای سالم، و یا حتی غذاهای آبپز خوشمزه، سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید.

۶) استعمال سیگار و سایر دخانیات را قطع کنید

اگر از آن دسته افراد هستید که به استعمال سیگار یا سایر دخانیات اعتیاد دارید، سریعا آن را ترک کنید. مواد شیمیایی مضری که در اثر استعمال سیگار وارد بدن شما می‌شوند، به شدت سلامتی انسان را با خطر جدی مواجه می‌کنند. این مواد شیمیایی مضر عللاوه بر تاثیرات منفی که بر سلامت مغز و قلب دارند، ممکن است اثر داروهای مصرف شده برای کاهش فشار خون را از بین ببرند. و فرد بیمار را با مشکلات جدی مواجه کنند.

۷) سعی کنید استرس اضافه و مخرب را کاهش دهید

آیا شما هم درگیر تنش‌های ناشی از استرس و مشکلات آن هستید؟ نگران نباشید، شما تنها نیستید! جمعیت قابل توجهی از افراد سراسر جهان به نوعی درگیر این بیماری هستند.

اگر علائم استرس مخرب را دارید و خودتان هم متوجه این موضوع شده‌اید، سعی کنید خود را درمان کنید. در این راه از یک پزشک و متخصص روان شناس و روان درمان نیز کمک بگیرید. در زندگی امروز، به دلیل شکل زندگی و موقعیت‌های شغلی، استرس مخرب تقریبا وارد زندگی همه افراد جامعه شده است. سعی کنید با بکارگیری روش‌های موثر و کمک گرفتن از روانشناسان، این استرس و اضطراب را کاهش دهید.

۸) مدیتیشن و یوگا می‌توانند به کنترل فشار خون کمک کنند

برای تمرینات یوگا در خانه، به چیزی جز بدن خودتان احتیاج ندارید. با این وجود، داشتن تجهیزاتی که از داشتن آنها احساس افتخار می‌کنید، می تواند به شما در ایجاد حس خوب در خانه کمک کند. نتایج بدست آمده از برخی مطالعات این موضوع را نشان می‌دهند که تمرینات مدیتیشن و یوگا می‌توانند به بیماران مبتلا به فشار خون بالا کمک کنند. اگر می‌توانید به انجام تمرینات مدیتیشن و یوگا در کنار ورزش منظم، وقتی را اختصاص دهید، بدون شک آن را انجام دهید!

۹) شکلات تلخ بخورید!

تحقیقات این موضوع را اثبات می‌کنند که شکلات تلخ باعث کاهش فشار خون می‌شود. خوردن یک الی دو تکه شکلات تلخ که حداقل ۶۰ یا ۷۰ درصد باشند، موجب کمک به کنترل فشار خون خواهد شد. پس پاسخ این سوال پیدا شد. کسانی که فشار خون بالا دارند چه چیزهایی باید بخورند ؟ اما دقت کنید که مصرف شکلات تلخ در حد اعتدال باشد. تا به بیماری‌های دیگر دچار نشوید!

۱۰) از کیفیت خواب خود اطمینان حاصل فرمایید

تجربه یک خواب آرام و راحت و باکیفیت برای حفظ سلامتی بدن بسیار ضروری است. محققان معتقدند که تجربه یک خواب با کیفیت به بیماران مبتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند که فشار خون خود را کنترل کنند.

۱۱) مصرف سیر 

سیر یک گیاه دارویی به شمار می‌رود. که مصرف آن از زمان‌های بسیار دور رایج بوده است. بر اساس مطالعات انجام شده مصرف سیر البته به صورت متعادل و با مشورت پزشک می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. و برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید باشد.

۱۲) الکل و نوشیدنی‌های الکلی ممنوع!

نوشیدنی‌های الکلی برای فشار خون بالا بسیار مضر هستند. اگر به مصرف نوشیدنی‌های الکلی اعتیاد دارید، سعی کنید آن را ترک کنید.

۱۳) غذاهای سالم با پروتئین بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانید

مطالعات صورت گرفته این موضوع را اثبات می‌کنند که مصرف پروتئین با کیفیت بالا برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید خواهد بود. بنابراین سعی کنید که خوراکی‌های حاوی پروتئین سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. پروتئین در بسیاری از فعالیت‌های مهم بدن مانند تقویت عضلات نقش اساسی ایفا می‌کند. و تامین آن برای بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.

۱۴) مصرف پتاسیم بیشتر از خوراکی‌های طبیعی

مصرف پتاسیم می‌تواند در کنترل فشارخون بالا، موثر باشد. سطح پتاسیم خون در بدن با تعادل فشارخون ارتباط نزدیکی دارد. فشارخون بالا یکی از بیماری‌های خطرناک و مشهور در جهان به حساب می‌آید. افرادی که برای کنترل فشارخون خود دارو مصرف می‌کنند، باید در کنار مصرف دارو، از یک رژیم غذایی حاوی مقادیر مناسب پتاسیم بهره ببرند. مصرف خوراکی‌های لبنی کم چرب مانند شیر و ماست، میوه‌هایی مانند موز، زردآلو، سبزیجاتی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی و خیار بدون نمک که سرشار از پتاسیم هستند، برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید خواهد بود. همچنین در کاهش غلظت خون موثرند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۳۷۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان