//
کدخبر: ۳۴۹۱۴۰ //

آیا تخمه کدو برای لاغری مفید است؟

تخم کدو تنبل یکی از تخمه های خوشمزه و مغذی است که در فرم های مختلف چه با پوست یا بدون پوست و خام یا بو داده طرفداران زیادی در میان مردم دنیا دارد.

آیا تخمه کدو برای لاغری مفید است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

تخمه کدو علاوه بر طعم آجیلی و دلپذیر به دلیل فواید متعدد از جمله کاهش قند خون، سلامت قلب و حتی کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها شناخته شده اما آیا این دانه خوشمزه برای کاهش وزن و لاغری نیز مفید است؟

تخمه کدو تنبل و کاهش وزن

تخم کدو سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب اشباع نشده است، افرادی که به دنبال لاغری هستند با این مواد زیاد سر و کار دارند زیرا همه آن ها به عنوان عوامل کاهش دهنده وزن شناخته شده اند.

همان طور که می دانید مصرف فیبر احساس سیری طولانی مدت در فرد ایجاد کرده و مانع پرخوری بین وعده های غذایی می شود.

حداقل فیبر توصیه شده برای حفظ سلامت کلی و کنترل وزن در بزرگسالان بین 19 تا 38 گرم در روز می باشد، این در حالیست که نصف فنجان (72 گرم) تخمه کدو بدون پوست 5 گرم و نصف فنجان (23 گرم) تخمه کدو با پوست 1.5 گرم فیبر در خود گنجانده اند.

پروتئین نیز از مواد مغذی ضروری برای سلامت بدن است که نقش مهمی در کاهش وزن، بهبود اشتها، جلوگیری از پرخوری و افزایش احساس سیری در فرد دارد.

تخمه کدو و کالری فراوان آن

اگرچه تخمه کدو یک میان وعده مغذی و سرشار از فیبر محسوب می شود و برای کاهش وزن مفید است اما فراموش نکنید رعایت اعتدال در مصرف هر خوراکی سالم از جمله تخمه کدو اهمیت زیادی دارد.

مانند سایر آجیل ها و دانه ها تخمه کدو دارای انرژی زیادی است، به این معنا که مقدار کمی از آن دارای تعداد زیادی کالری و مقادیر فراوان چربی می باشد.

 

گفته شده نصف فنجان تخمه کدو بدون پوست تقریبا 415 کالری و 35 گرم چربی و نصف فنجان تخمه کدو با پوست 130 کالری و 11 گرم چربی در خود گنجانده اند.

بنابراین هنگام خوردن تخمه کدو باید به مقدار مصرفی خود توجه داشته باشید و مطمئن شوید این مقدار با اهداف تغذیه ای شما در زمینه دریافت کالری و کاهش وزن هم جهت باشد.

برای به حداقل رساندن کالری و سدیم مصرفی توصیه می شود تخمه کدو خام و بدون نمک – با پوست یا بدون پوست – مصرف کنید.

نحوه مصرف تخمه کدو تنبل

تخمه کدو را می توان با پوست یا بدون پوست مصرف کرد. تخمه کدو بدون پوست که به آن پپیتاس نیز می گویند ظاهر کوچک تری داشته و سبز رنگ است.

برای افزودن تخمه کدو به رژیم غذایی خود می توانید از ایده های زیر استفاده کنید:

  • تخمه کدو را به صورت خام میل کنید

  • این دانه های جادویی را روی سالاد یا وافل بپاشید

  • از تخم کدو در پخت کلوچه یا روی نان استفاده کنید

  • آن را با ماست و جو دوسر مخلوط کرده و میل کنید

  • دانه ها را با مواد اسموتی مخلوط کنید

  • تخم کدو را با نودل گرم یا سیب زمینی سرخ کرده مخلوط کنید

  • این دانه ها را روی نان تست آووکادو بپاشید

  • از آن ها برای تهیه پنیر پارمزان گیاهی استفاده کنید

نکته مهم: تخمه کدو تنبل حاوی ماده ضد مغذی اسید فیتیک است که از جذب سایر ویتامین ها و مواد معدنی جلوگیری می کند، اگر زیاد تخم کدو می خورید برای کاهش اسید فیتیک موجود در آن می توانید تخمه ها را برشته کرده یا داخل آب خیسانده و از جوانه زنی استفاده کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۹۱۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان