//
کدخبر: ۳۲۲۱۴۷ //

یک عادت بد غذایی که باعث بیماری می‌شود

بسیاری از عادت‌های منفی وجود دارند که در زندگی ما رایج شده‌اند و برای سلامتی بسیار خطرناک هستند.

یک عادت بد غذایی که باعث بیماری می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از الاهرام نوشت: بسیاری از عادت‌های منفی وجود دارند که در زندگی بسیاری از افراد عادی شده‌اند، اما آن‌ها یک بمب ساعتی هستند و به دنبال آن بسیاری از بیماری‌های جدی و مزمن که بر عملکرد اعضای بدن تأثیر منفی می‌گذارد، بروز می‌یابد.

سازمان بهداشت جهانی تأکید می‌کند که سوء تغذیه یکی از رایج‌ترین عادات منفی در سراسر جهان است و آن را در بیانیه‌ای علمی به عنوان بزرگترین تهدید برای سلامت عمومی توصیف کرده است.

یک عادت خطرناک

در این زمینه، دکتر عفاف عزت استاد بیوشیمی و تغذیه در مرکز تحقیقات ملی مصر در مصاحبه‌ای خطرات سوءتغذیه و همچنین برجسته‌ترین بیماری‌های همراه آن را توضیح داد.

عفاف با تأیید اینکه بسیاری از مردم در سراسر جهان از بیماری‌های مربوط به سوء تغذیه رنج می‌برند، تصریح کرد: اکثر آن‌ها نمی‌دانند که این عادت با بسیاری از بیماری‌های مزمن بر بدن آن‌ها تأثیر می‌گذارد و بالعکس، تعادل در تغذیه، آن‌ها را در برابر بسیاری از بیماری‌ها حفظ می‌کند.

این استاد بیوشیمی و تغذیه گفت: فرد باید بداند که اقدامات احتیاطی تغذیه‌ای وجود دارد که بدن ما را در برابر بیماری‌های قلبی، قند و کبد محافظت می‌کند و در ابتدا ایجاد تعادل در غذا ضروری است. 

عناصر اصلی تغذیه

این متخصص تغذیه مهمترین عناصری را که رژیم غذایی یک فرد باید داشته باشد، توضیح داد و گفت: غذای ما باید حاویپروتئین گیاهی یا حیوانی باشد که این پروتئین‌ها در گوشت، ماهی و مرغ یافت می‌شوند، علاوه بر این، غذا باید حاویکربوهیدرات باشد؛ مانند نان، سیب زمینی و ماکارونی یا برنج،  همچنین مهمترین عنصر غذائی سالادها هستند که عناصر معدنی را در خود جای داده‌اند.

او افزود: سبزیجات تازه با سالاد به حفظ سلامت روده، دفع صحیح فضولات بدن و هضم مناسب کمک می‌کند و تأثیر فیزیولوژیکی سبزیجات تازه باعث کاهش قند خون و کاهش چربی خون می‌شود.

این کارشناس تغذیه نسبت به کمبود هر یک از عناصر فوق در رژیم غذایی هشدار دادو تأکید کرد: غذا باید متعادل باشد و حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد، زیرا کمبود هر عنصر باعث ایجاد بیماری می‌شود.

اهمیت روغن‌ها برای بدن

دکتر عفاف عزت در مورد اهمیت روغن‌ها در غذا گفت: روغن‌ها حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند که بدن بدون روغن نمی‌تواند آن‌ها را دفع کند و مطالعات ثابت کرده‌اند که روغن‌های موجود در غذا به بدن کمک می‌کند تا پروتئین مربوط به کلسترول را افزایش دهد؛ به عبارت دیگر کلسترول رسوب شده در عروق و سیاهرگ‌ها را از بین می‌برد و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند.

عادات بد غذایی

این متخصص تغذیه خطر افزایش کربوهیدرات‌ها در وعده‌های غذایی برشمرد و توضیح داد: افزایش کربوهیدرات‌ها در وعده‌های غذایی باعث ضعیف شدن کبد و سلول‌های لوزالمعده می‌شود، که قرار است انسولین مرتبط با قند را ترشح کنند و به کلاژن تبدیل شده و سپس در کبد ذخیره می‌شود. در اینجا در نتیجه خوردن مقادیر زیاد چربی فرد مبتلا به دیابت می‌شود. 

استاد بیوشیمی و تغذیه ادامه داد: خوردن مقدار کمی کربوهیدرات از فرد در برابر دیابت محافظت می‌کند، همچنین خوردن مقدار کافی فیبر از دیابت، بیماری‌های قلبی و خونی جلوگیری می‌کند. ما باید بین غذا و ورزش تعادل برقرار کنیم و خواب منظم و وضعیت روحی خوبی داشته باشیم.

بیماری‌های خطرناک

عزت مهمترین عواملی را که منجر به چاقی در انسان می‌شود، معرفی کرد و افزود: چاقی به دلیل خوردن چربی زیاد رخ می‌دهد و افزایش کلسترول باعث بیماری‌های قلبی و انسداد عروق و وریدها می‌شود، علاوه بر این که افزایش نمک در غذا باعث فشار خون بالا می‌شود و افزایش چربی باعث افسردگی و کاهش ایمنی می‌شود. 

او در پایان گفت: سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض آن کلسترول را افزایش می‌دهد و سپس آن را در عروق رسوب می‌دهد و باعث انسداد می‌شود. همه این‌ها عوامل و رفتارهای غلطی هستند که باید به منظور محافظت از خود در برابر بیماری‌ها در غذای خود از آن‌ها اجتناب کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۲۱۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان