//
کدخبر: ۳۱۵۲۱۳ //

آشنایی با خواص فوق العاده جینسینگ

گیاه جینسینگ قرن هاست که به منظور فواید فوق العاده اش توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده صحیح از این گیاه مزایای مختلف بسیاری را به همراه دارد.

آشنایی با خواص فوق العاده جینسینگ
به گزارش فرتاک نیوز،

یکی از گیاهان مشهور مقوی و نیروزا در جهان، جنسینگ نام دارد که به گیاه جوانی و نوش دارو نیز معروف است. "جنسه " و " جنسا " دو کلمه ای است که در کتاب های سنتی و عربی به ریشه این گیاه گفته می شود. در فرانسه و انگلیس Ginseng و Asiatic ginseng و chinese ginseng نامیده می شود. جنسینگ گیاهی است از خانواده عَشقه Araliaceae و نام علمی آن Panax ginseng می باشد.

جنسینگ چیست ؟

جنسینگ با ریشه های گوشتی خود از گیاهان بومی مناطق شرقی آسیا و شمال آمریکا محسوب می شود و بیش از هزاران سال است که ریشه آن به عنوان دارویی اساطیری، در میان مردم کشورهای چین، تایلندد، منچوری، ویتنام، کره و در بین سرخپوستان آمریکایی استفاده می شود. جین سینگ گیاهی مقوی و نیروزایی است که در حفظ سلامتی و هماهنگی فعالیت های اساسی و حیاتی بدن نقش موثری دارد.

جنسینگ صدها سال است به منظور بهبود عملکرد حافظه، کاهش استرس ، درمان ناتوانی، افزایش طول عمر، سستی و سایر علائم ناشی از فرسودگی و افزایش سن کاربرد دارد. جنسینگ در سالهای قبل و در زمان امپراطوری، چنان ارزش بالایی داشته است که تنها امتیاز جمع آوری و نگهداری آن بر عهده امپراطوران بوده است و در ادوار بعد نیز جزء لاینفک وعده های غذایی پادشاهان و امپراطوران به منظور افزایش قوای جسمانی، ذهنی، و به عنوان اکسیر جوانی و شادابی بود.

پیشینه ی تاریخی مصرف جنسینگ

نام “جنسینگ” از عبارتی چینی به معنی “ریشه های مرد” گرفته شده است. این نام به احتمال زیاد به خاطر شباهت ریشه های جنسینگ به پاهای انسان گذاشته شده است.

بیش از پنج هزار سال از مصف جنسینگ می گذرد. در این دوران ، این گیاه بیشتر در کوه های چین و به عنوان یک داروی جوان کننده و یا یک ماده ترکیبی با صابون و لوسیون استفاده می شد. سپس به سرعت تبدیل به یک ماده صادراتی در سراسر جهان. در قرن 17 میلادی ، یک کشیش کانادایی جنسینگ را در سراسر این قاره پخش کرد که به نام “جنسینگ آمریکایی” معروف شد و امروزه نیز به صورت گسترده و به ویژه در ویسکانسین و انتاریو قابل دسترسی می باشد.

نحوه استفاده از جینسینگ

چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم ریشه خشک شده جنسینگ سالیان سال است که مصرف خوراکی دارد. ریشه خشک شده این گیاه به تنهایی به صورت دمنوش و چای یا حتی به صورت افزودنی به سوپ یا به شکل قرص مصرف می شود. اما رایج ترین شکل استفاده از آن، به صورت دم کرده و چای یا به صورت عصاره (شیره) می باشد. سرخپوستان در هنگام طی مسافت های طولانی، برای رفع گرسنگی، ریشه های جینسینگ را می جوند و به این ترتیب از خواص آن بهره می برند.

تهیه چای جینسینگ

مقداری آب را در ظروف غیر فلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس بجوشانید. 1 تا 3 گرم ریشه خشک شده ی جینسینگ را به آب در حال جوش اضافه نمایید. سپس با کم کردن شعله اجازه دهید تا 20 یا 30 دقیقه، چای دم بکشد. برای غلظت بیشتر می توانید بیشتر از این زمان برای دم کشیدن چای، صرف کنید. در طب سنتی همیشه پیشنهاد می شود که چای گیاهیی را باید کمی سرد و ولرم بنوشید. می توانید روزانه 1 یا 2 فنجان از این چای بنوشید. برای تهیه چای می توانید ریشه های جینسینگ را قطعه قطعه کنید. البته باید توجه داشت که این ریشه ها باید تا پایان مرحله خنک شدن چای، درون قوری باقی بمانند.

خواص جینسینگ

     بهبود حافظه

     گشایش ذهن

     افزایش نیروی جسمانی

     تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها

     رفع استرس ها

     رفع خستگی، ضعف و بی حالی

     افزایش قدرت و توان سیستم قلبی و عروقی

     افزایش توان تحمل و پایداری

     پیشگیری از سردرد

    درمان مشکلات خواب

     مقابله با علایم پیری و فرسودگی (عوارض ناشی از افزایش سن)

     افزایش شادابی و نشاط

     تنظیم فشار خون

     تنظیم سوخت و ساز و متابولیسم بدن

     تنظیم سطح قند خون بدن

    کاهش اثرات منفی ناشی از یائسگی و افزایش میل جنسی در این دوران

     رفع و یا بهبود مشکلات جنسی هم در خانمها و هم در آقایان

    مفید برای سلامتی پوست زنان، متعادل ساختن چربی پوست

    تنظیم هورمون ها برای تحریک میل جنسی در خانمها

    تنظیم تولید استروژن در تخمدان خانم ها

    تنظیم قاعدگی

تقویت ایمنی بدن زنان، کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و عفونت در زنان

فواید جینسینگ در مردان

    افزایش تعداد و کیفیت اسپرم

    درمان اختلال در نعوذ و افزایش لذت جنسی

    رفع اختلالات جنسی

    تقویت توانایی جنسی

    ایجاد سفتی آلت فوق العاده و طولانی در هنگام نزدیکی

    تقویت اعصاب تناسلی برای جلوگیری از انزال زودهنگام و درمان دیر انزالی

    افزایش مقدار مایع منی و تقویت و افزایش تولید اسپرم و توان بارورسازی در مردان.

روش مصرف

برای استفاده از خواص درمانی جینسینگ باید روزانه 1 گرم ریشه ی خشک جینسنگ در سوپ یا غذاهای دیگر مصرف شود. البته دوره درمانی نباید بیش از 3 ماه باشد.

خواص جینسینگ برای زنان

اغلب خانمها، جنسینگ را برای تولید انرژی بیشتر در بدن و افزایش استقامت مصرف می کنند. به طور کلی جینسینگ با تحریک جریان خون در بدن، با خستگی مقابله کرده و موجب بهبود در عملکرد ورزشی خانمها می گردد.

یکی از علائم یائسگی خانمها، ضعف حافظه می باشد. جینسینگ با مبارزه با ضعف حافظه در خانمها، به ایجاد تمرکز ذهنی کمک می کند. برخی از نتایج تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات جنسینگ، دارای خواص ضدسرطانی است و در درمان برخی از سرطان ها مانند سرطان سینه ، تاثیرات مثبتی دارد.

خواص جینسینگ برای مو

جینسینگ فواید زیادی برای مو دارد. پیشگیری از ریزش مو و سرطان از خواص فوق العاده این گیاه است. برخی از افراد معتقدند که ریشه این گیاه موجب شادابی پوست سر و افزایش رشد موها می شود. همانطور که ذکر شد رفع استرس از خواص جنسینگ است. همانطور که می دانید استرس یکی از عوامل مهم در ریزش موها است. جنسینگ با این خواص می تواند بر روی ریزش موها تاثیر مثبتی بگذارد. شستشوی موها با جنسینگ موجب پرپشت شدن مو می شود.

بر اساس نتایج تحقیقات، افرادی که برای ریزش موهای خود از جینسینگ استفاده کرده اند، کمتر به سرطان مبتلا می شوند. یکی از تاثیرات بد شیمی درمانی ، ریزش موها است. مصرف جنسینگ نه تنها باعث افزایش رشد مجدد موها و یا به حداقل رساندن ریزش آنها می شود بلکه در درمان سرطان نیز مفید است.

روش مصرف

به شامپوی مصرفی خود، یک قطره عصاره ی روغنی جینسینگ، 1 قطره عصاره ی روغنی گیاه رازک، 1 قطره روغن سویا و 1 قطره روغن ذرت را اضافه کرده و موهای خود را با آن شستشو دهید. پس از گذشت 15 دقیقه، موهای خود را با آب بشوئید. مصرف 3 ماه با این شامپو در رشد، تقویت مو و در از بین رفتن مو خوره موثر است.

خواص جینسینگ برای پوست

در ادامه ی بحث خواص جینسینگ در سلامت نمناک به موضوع مهمی می رسیم، یعنی فواید جینسینگ برای پوست که شامل:

ضد پیری :

این گیاه در برخی از کشورها با عنوان گیاه ضد پیری معروف است. جینسینگ با فعالسازی سوخت و ساز پوست، رادیکال های آزاد را در پوست رفع می کند. همچنین از پوست شما در مقابل آلودگی هوا محافظت می کند. جنسینگ با تولی کلاژن ، باعث استحکام بیشتر پوست می شود. همچنین از تشکیل چین و چروک و خط های پوست روی صورت جلوگیری می کند.

این گیاه با استرس های روحی و فیزیولوژیکی در افراد مبارزه می کند و در نتیجه موجب تسکین سیستم عصبی می شود. استرس عامل مهمی در پیری پوست به شمار می رود بنابراین با مصرف این گیاه از پیری زود رس پوست پیشگیری کنید.

مفید برای پوست های خشک:

یکی از عوامل پیری پوست و چین و چروک آن، پوست های خشک است. متخصصان طب گیاهی اعتقاد دارند که جنسینگ در رفع خشکی پوست بسیار مفید است.

درمان پف چشم :

یکی از خواص جنسینگ، درمان پف چشم و خط زیر چشم است که ظاهر پوست را زیباتر می کند.

شفاف سازی و تنظیم رطوبت پوست :

جینسینگ خواص جوان سازی و شادابی پوست را دارد. این گیاه علاوه بر افازایش تولید کلاژن، موجب از بین رفتن لکه های سیاه روی پوست صورت نیز می شود. می توانید ترکیب ریشه جینسینگ یا عصاره آن را با روغن زیتون یا عسل روی پوست صورت بمالید تا اثر فوق العاده آن را روی پوست مشاهده کنید.

درمان بیماری های پوستی :

متابولیسم ناقص پوست باعث بوجود آمدن مشکلاتی از قبیل آکنه، اگزما و خشکی پوست می شود. یکی از خواص جینسینگ، افزایش گردش خون در پوست است که موجب شفافیت و زیبایی پوست می شود.

روشن شدن و تغییر رنگ پوست :

ریشه و برگ های جینسینگ سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای پوست فوق العاده سودمند می باشند. این مواد باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست و روشن شدن آن می شوند. نوشیدن چای جینسینگ نیز منجر به بهبود و زیبایی پوست می شود.

روش مصرف جنسینگ

هر روز 1 عدد کپسول که حاوی 15 میلی گرم پودر عصاره ی خشک جینسینگ، 15 میلی گرم پودر عصاره ی خشک جینکو و 15 میلی گرم پودر عصاره ی خشک گیاه بومادران می باشد را مصرف کنید. این درمان نباید بیش از 3 ماه زمان ببرد.

صابون ضد چین و چروک جنسینگ

ترکیبات:ریشه گیاه جادویی جنسینگ و عصاره جو

خواص صابون جنسینگ:

    ضد چین و چروک

    مرطوب کننده پوست

    شفاف و روشن کننده پوست

نحوه مصرف :

روی پوست مرطوب خود صابون بزنید و پوست را 2 دقیقه با کف صابون ماساژ دهید. سپس با آب ولرم کاملاً چوست خود را شستشو دهید. برای تاثیر بیشتر روزی 2 بار در صبح و شب از این صابون استفاده نمایید.

صابون ضد چین و چروک جنسینگ از ریشه گیاه جنسینگ و عصاره جو تولید می شود. ریشه گیاه جنسینگ علاوه بر روشن کردن پوست موجب انرژی زایی و شادابی پوست نیز می شود، عصاره جو نیز دارای ترکیباتی همچون کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم ، آب، پروتئین، مواد نشاسته ای و ویتامین های B1 و B2 است که باعث آبرسانی به پوست شده و از خشکی و شکنندگی آن پیشگیری می کند.

این صابون کاملاً گیاهی و طبیعی، از کمترین مواد شیمیایی و نگهدارنده تهیه می شود. همچنین به دلیل طبیعی بودن آن به سرعت جذب پوست می شود و تاثیر فوق العاده ای را بر جای می گذارد.

خواص جینسینگ برای کاهش وزن

برخی از انواع جینسینگ با افزایش سوخت و ساز بدن، میزان انرژی را زیاد می کنند. برخی از مطالعات نشان می دهد که جینسینگ نوع Panax، دارای خواص کاهش وزن است.

چای لاغری جینسینگ یک ملین ملایم برای دفع چربی های اضافه بدن می باشد. این چای با افزایش سوخت و ساز در بدن باعث سوزاندن چربی های اضافی، افزایش انرژی در مغز و بدن، احساس آرامش و احساس مثبت می شود. چای جنسینگ با کاهش میزان چربی های بدن، مانع جذب چربی به بدن می شود، علاوه بر آن حالت کاهش اشتهای ملایم باعث کمک به گرفتن یک رژیم غذایی متعادل می شود؛ بدین ترتیب سلامتی و تناسب اندام را برای شما به ارمغان می آورد.

ویژگی های چای لاغری جینسینگ

    آرام بخش و افزایش روحیه نشاط و شادابی

    چربی سوزی یا افزایش سوخت و ساز در بدن

    حالت دفع چربی و مانع جذب آن به بدن

    رفع اختلالات خواب

    تسکین اعصاب

نحوه مصرف چای جینسینگ

نیم ساعت بعد از شام و یا دو ساعت قبل از خواب در هر روز، طی دو مرحله از تی بک جنسینگ استفاده نمائید.

مرحله 1 :بعد از ریخت آب جوش به فنجان ، تی بگ را داخل فنجان فرو برده و بعد از یک دقیقه آن را میل کنید.

مرحله 2:همان تی بک را دوباره 15 تا 20 دقیقه در لیوان و یا قوری یا داخل فنجان بگذارید و درپوشی روی آن قرار دهید تا مانند چای دم بکشد. سپس با پشت قاشق، تی بک را فشار دهید تا تمام خواص آن در آب حل شود، سپس آن را میل کنید.

به خاطر اینکه در این چای ترکیبی دو نوع مواد، مواد زود دم و مواد دیر دم وجود دارد و اگر مواد زود دم زیاد در دم بماند تاثیر آن از بین می روند بنابراین باید در دو مرحله از هر تی بک استفاده شود.

توجه :

در هر روز یک تی بگ استفاده شود.

دوره درمان این محصول 60 روز یعنی 60 تی بگ می باشد ولی در دوره 10 روز هم می تواند تاثیر این محصول را ببینید.

جینسینگ در دوران بارداری

مرم چین طبق سنت قدیمی خود اعتقاد دارند که جینسینگ خواص فوق العاده ای برای زنان باردار دارد. برخی از پزشکان نیز مصرف جنسینگ را برای زنان باردار مفید می دانند زیرا می تواند عوارض بارداری نظیر استفراغ و سرگیجه را کنترل نماید.

اما به دلیل حساسیت بالای دوران بارداری پیشنهاد می شود که قبل از مصرف جنسینگ، با پزشک خود مشورت نمایید. بسیاری از زنان باردار مشکلات مشترک نرمالی را تجربه می کنند مانند کاهش میل جنسی ، مشکلات روانی، کمبود حوصله و خستگی. جنسینگ تمام این علایم را از بین می برد. اما پیشنهاد می شود در مصرف آن احتیاط کنند و قبل از استفاده با پزشک خود حتما مشورت کنند.

ریسک خونریزی :

یکی از خطرات مصرف بیش از اندازه جنسینگ در بارداری، افزایش خطر خونریزی در حین بارداری است. این مشکل می تواند حین زایمان و یا پس از آن نیز به وجود آید. خونریزی علاوه بر زندگی کودک، سلامت جان مادر را نیز به خطر می اندازد.

ریسک مشکلات در حین تولد :

طبق تحقیقات انجام شده، زیاده روی در مصرف جینسینگ می تواند مشکلاتی برای نوزادان در حین تولد ایجاد کند.

در کل مصرف نکردن جینسینگ در دوران بارداری بهترین راه پیشنهادی می باشد.

خواص جینسینگ در بدنسازی

جینسینگ دارای خواص انرژی زایی در بدن است که در ورزش بدنسازی بسیار مورد توجه می باشد.

برای داشتن انرژی کافی در بدنسازی بهتر است جینسینگ را قبل از تمرین استفاده شود. جینسینگ قدرت جذب بدن را برای جذب پروتئین و آمینو اسیدها و همچنین کربوهیدرات افزایش می دهد. به همین دلیل برای استفاده هوشمندانه از جنسینگ در بدنسازی، روزانه 3 بار در وعده های مختلف و هر بار 2 گرم از آن می توان مصرف نمود. اگر در ورزشهای بدنسازی از کراتین و یا گلوتامین استفاده می کنید، حتما از جینسینگ در کنار مکمل های خود استفاده نمایید. چرا که جینسینگ می تواند باعث سرعت در نفوذ کراتین و گلوتامین به درون عضلات شود و در نتیجه باعث افزایش بهتر حجم عضلات شود.

برای داشتن کارایی بهتر جنسینگ، باید با معده خالی آن را مصرف نمود. نوشابه های انرژی زایی که امروزه وجود دارند دارای مقداری جینسینگ می باشد ، اما به دلیل استفاده از کافئین در این نوع نوشیدنی ها، قدرت جذب و کارایی جینسینگ پایین می آید. برای بازیابی انرژی تحلیل رفته و آمادگی کامل برای تمرینات جلسه بعد، بعد از انجام تمرینات بدنسازی می توان مقدار 5 گرم جینسینگ را به محلول پروتئین اضافه نمود.

جینسینگ موجب کات کردن بیشتر عضلات می شود، به همین دلیل در ترکیب بیشتر چربی سوزها از جنسینگ استفاده می شود.

مصرف جنسنگ به همراه شیر، باعث خنثی شدن اثرات این گیاه می شود.

مضرات جنسینگ

با این که داروهای گیاهی بی خطر هستند اما در صورت استفاده نادرست و بیش از اندازه، موجب آسیب هایی می شوند. زنان باردار و شیرده بهتر است از این گیاه استفاده نکنند.

همچنین افراد دچار چاقی مفرط، مشکلات حاد عصبی، بی خوابی، فشار خون بالا و یا سرطان نباید از این گیاه استفاده کنند.

این گیاه عوارض جانبی همچون :سردرد، سرگیجه، ناراحتی معده، بی خوابی، عصبانیت و در موارد شدید تر حساسیت به لمس شدن سینه های خانم ها و یا تغییر در سیکل قاعدگی آنها می شود.

علاوه بر آن ، افراد مبتلا به دیابت و مشکلات روحی و روانی نباید جنسینگ مصرف کنند، زیرا جنسینگ باعث افزایش سطح قند خون می شود و با دارو های افسردگی تداخل دارد.

مصرف جنسینگ همراه با کافئین تداخل ایجاد می کند که برای سلامت و ایمنی فرد خطرساز است.

کودکان و نوجوانان نیز نباید از جینسینگ استفاده کنند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۵۲۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان