//
کدخبر: ۱۱۲۸۴۳ //

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم

بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از دلایل رایج مرگ در دنیا است؛ اما راه‌های زیادی برای جلوگیری از بیماری قلبی و داشتن قلبی سالم وجود دارد؛ شامل فعالیت‌های فیزیکی، ترک سیگار، رسیدن به وزن مناسب و کنترل فشار خون و میزان چربی، که کلید‌های اصلی داشتن قلب سالم و سلامت فیزیکی است.

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم
به گزارش فرتاک نیوز،

 بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از دلایل رایج مرگ در دنیا است؛ اما راه‌های زیادی برای جلوگیری از بیماری قلبی و داشتن قلبی سالم وجود دارد؛ شامل فعالیت‌های فیزیکی، ترک سیگار، رسیدن به وزن مناسب و کنترل فشار خون و میزان چربی، که کلید‌های اصلی داشتن قلب سالم و سلامت فیزیکی است.

اما محققان همچنان به دنبال راه‌های بیشتر برای کاهش و جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی هستند شامل این ۸ راه حل که برای داشتن قلب سالم و به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱- زمان کافی برای صبحانه بگذارید

لذت بردن از یک صبحانه سالم و مفید برای قلب احتمالا ساده‌ترین استراتژیبرای برای جلوگیری از گرفتگی عروق باشد. تحقیقاتی در اسپانیا نشان داده است که افراد بزرگسال (بین ۳۶ تا ۵۵ سال) که وعده صبحانه را جدی نمی‌گیرند و فقط یک قهوه، آبمیوه یا شیر می‌نوشند یا کسانی که صبحانه را از وعده‌های غذایی خود حذف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که همیشه یک صبحانه سالم می‌خورند، دو برابر بیشتر دچار گرفتگی عروق و شریان‌ها می‌شوند.

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم

کسانی که صبحانه را نادیده می‌گیرند یا به یک لیوان شیر یا قهوه و چای به جای صبحانه بسنده می‌کنند رسوب بیشتری درون رگ‌هایشان جمع می‌شود، نسبت به افرادی که وعده صبحانه را زیاد غذا می‌خورند یا حتی کسانی که صبحانه کمتری می‌خورند. محققان بر این باورند که شروع کردن روز بدون صبحانه، با ایجاد عادت‌های غلت به شدت مرتبط است. عادت‌هایی مانند سیگار کشیدن بیشتر که ریسک بیماری‌های قلبی را زیاد می‌کند. در این تحقیقات افرادی که صبحانه نمی‌خوردند بیشتر دچار اضافه وزن می‌شدند و عادت‌های غذایی بد پیدا می‌کردند.

۲- مدیتیشن می‌تواند از قلب محافظت کند

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ در آمریکا انجام شد، مدیتیشن می‌تواند علاوه بر ریلکس کردن بدن و آرام کردن ذهن، نقش موثری در کاهش خطر بیماری‌های قلبی هم داشته باشد. تمرکز بر روی نفس کشیدن و همچنین بر روی تکرار عباراتی که در مدیتیشن گفته می‌شود باعث کاهش استرس، تنش و افسردگی می‌شود؛ استرس و احساسات منفی دیگر هم می‌تواند بر احتمال بروز بیماری‌های قلبی افراد بیافزاید.

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم

۳- از رژیم‌های لاغری پی‌درپی دوری کنید

رژیم‌های غذایی پی‌درپی که باعث می‌شوند شما وزن کم کنید و دباره وزن اضافه کنید، را به نام رژیم‌های یویو می‌شناسند که می‌توانند علاوه بر فرم بدن بر سلامت قلب شما هم تاثیر منفی بگذارد خصوصا وقتی بعد از یائسگی باشد. تحقیقاتی در سال ۲۱۶ نشان داده است خانم‌های ۵۵ ساله به بالا که وزن مناسبی نسبت به قد خود دارند، اما نواسانات وزنشان در بازه زمانی ۱۰ سال، بیش از ۴.۵ کیلوگرم است به احتمال قوی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها بالا رفته است. به همین دلیل پیشنهاد محققان پایداری وزن و حفظ وزن در یک عدد مناسب است.

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم

۴- از کوره در نروید

خشم و عصبانیت می‌تواند تاثیرات منفی برروی قلب بگذارد. تحقیقات اخیر نشان داده است که میزان زیاد خشم، بدگمانی و سوظن به افراد دیگر با بیماری‌های قلبی رابطه مستقیم دارد و این افراد بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. این درحالی است که افراد خوشبین کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم

محققان به چیزی مشکوک هستند که به آن الگوی ضربان قلب می‌گویند؛ که در آن میزان تغییر در فاصله بین ضربان قلب را اندازه می‌گیرند و بر این باورند که میزان بالاتر آن بهتر است. خانم‌هایی که میزان خشم آ‌ن‌ها بالا است، فاصله بین ضربان قلب آن‌ها پایین‌تر از میانگین و پایین‌تر‌ای خانم‌هایی است که میزان خشم آن‌ها کمتر است. همچنین خشم و عصبانیت باعث تشدید در ترشح هورمون استرس، افزایش میزان فشار خون، افزایش کلسترول و ... می‌شود.

۵- پیاده روی سریع برای پیشگیری

هر چقدر که یک فرد سریع‌تر راه برود خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی در او کاهش می‌یابد! افراد میان‌سالی که آرام پیاده روی می‌کردند ۲ برابر بیشتر بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دادند، نسبت به کسانی که سریع پیاده‌روی می‌کردند. (بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ در انگلیس انجام شد) انجام تست ورزش به شما نشان می‌دهد که چقدر سریع می‌توانید بدوید و تا چه اندازه خود را محدود می‌کنید.

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم

۶- مشکلات مالی را جدی نگرید

مشکلات مالی می‌تواند بار سنگینی در ذهن افراد ایجاد کند، اما بخش دیگری از بدن هم هست که این فشار مالی و وضعیت اقتصادی شما را تحمل می‌کند و آن قلب شماست. بر اساس تحقیقات جامعی در سال ۲۰۱۵، استرس ناشی از وضعیت اقتصادی و مالی می‌تواند عوارض جانبی زیادی بر قلب داشته باشد. این فشار می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را بالا ببرد.

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم

۷- سیگار‌های الکترونیکی می‌تواند مضر باشد

سیگار‌های الکترونیکی معمولا به عنوان گزینه بهتری نسبت به سیگار و دخانیات دیگر برای ریه محسوب می‌شود، اما مطالعه اخیر در مورد کاردیولوژی توصیه کرده است که ویپورایزر یا همان سیگار‌های الکترونیکی خیلی هم برای قلب بی‌ضرر نیستند. این تحقیقات نشان داده است که کسانی که بیش از یک سال از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند میزان هورمون آدرنالین و علائم استرس اکسیداتیو موجود در بدنشان بیشتر از افرادی است که تا به حال از ان استفاده نکرده‌اند.

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم

میزان زیاد آدرنالین می‌تواند باعث فشار خون بالا و تپش قلب شود و استرس اکسیداتیو باعث کاهش توانایی بدن در برابر دفع رادیکال‌های آزاد شود که باعث بیماری‌های قلبی می‌شود. سیگار‌های الکترونیکی هیچ تنباکویی ندارند، اما آن‌ها ترکیبی از نیکوتین و اسانس حرارت دیده را وارد دهان و ریه افراد می‌کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نیکوتین موجود در سیگار‌های الکتریکی می‌توانند رگ‌های قلب را باریک کنند و البته تاثیرات دراز مدت آن‌ها بر روی قلب و ریه هنوز نامشخص است.

۸- آسیب‌های کم‌خوابی را جدی بگیرید

خواب خوب یکی دیگر از راه‌های آرام کردن ذهن و جسم است که با استراحت دادن به بدن و فرصت دادن به مغز یک نیاز پایه و بنیادین است. مشاهدات و تحقیقات زیادی نشان داده است که کم خوابی و عادت‌های بد برای خواب، می‌تواند با بیماری‌های قلبی و عروقی به شدت مرتبط باشد. کم خوابی یا زیاد خوابیدن نیز می‌تواند علت یا باعث بیماری‌های عصبی، افسردگی و بیماری‌های جسمی مانند اختلال در میزان قند خون، فشار خون شود که هر کدام از این بیماری‌ها با بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق رابطه مستقیم دارند.

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم

کم‌خوابی می‌تواند عوارض جانبی بر قلب داشته باشد؛ خصوصا اگر شما در حال حاضر در خطر بیماری و مشکلات قلبی هستید و قلب سالم ندارید. افرادی که خواب ناکافی دارند با میانگین کمتر از ۶ ساعت در یک شبانه روز بیشتر دچار مشکلات قلبی می‌شوند چرا که خواب کافی نقش مهمی در سبک زندگی سالم برای قلب سالم دارد. خطر مرگ در افرادی که دچار سندروم متابولیک و ۶ ساعت در طول شب می‌خوابند، کمتر از باقی افراد است.

خانم‌های و آقایانی که حداقل ۳ مورد از ۵ مورد سندروم متابولیک یعنی فشار خون بالا، تری گلیسیرید، کلسترول خون، چاقی مرکزی بدن و قند خون را دارند را دارای سندروم متابولیک می‌دانند.

آیا مولتی‌ویتامین بهداشتن قلب سالم کمک می‌کند؟

مولتی‌ویتامین‌ها بسیار محبوب هستند، اما با توجه به تحقیقات جدید به نظر نمی‌رسد که بتوانند سلامت قلب شما را بیشتر کنند. این تحقیقات که بر اساس تحلیل اطلاعاتی که از چند میلیون نفر در ۵ کشور متفاوت دریافت شده است انجام شده، نشان داده که مولتی‌ویتامین‌ها از حمله قلبی، سکته یا و مرگ بر اثر بیماری قلبی را کاهش نداده است.

۸ راه حل برای داشتن یک قلب سالم

در همین راستا انجمن قلب و عروق آمریکا، مصرف مولتی‌ویتامین‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و داشتن قلب سالم را توصیه نمی‌کند. اما آمار نشان داده است که هنوز مولتی‌ویتامین‌ها محبوب هستند و بیش از ۳۰ درصد مردم آمریکا مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنند که برخی از آن‌ها به دلیل پیشگیری از بیماری‌های قلبی از آن استفاده می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۲۸۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان