//
کدخبر: ۳۹۴۰۲۷ //

علامت MCV وبالا و پایین بودن در آزمایش خون چه معنایی دارد؟

زیاد یا کم بودن MCV در آزمایش خون می‌تواند نشانه بیماری‌های مختلفی باشد.

علامت MCV وبالا و پایین بودن در آزمایش خون چه معنایی دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

نشانه‌های بیماری در افراد، آنها را وادار به حضور در مطب  پزشکان و در نهایت آزمایش‌های متعددی میکند تا برای درمان آنها تشخیص‌های بهتری داده بشود، برهمین اساس گاهی ممکن است از زمان دریافت پاسخ آزمایش تا ارائه آن به دکتر متخصص، زمان خاص خود را در بر داشته باشد که این زمان برای بیماران بسیار تاثیرگذار باشد.
با توجه به این موضوع بهتر است بیماران با علامت‌های اختصاری در برگه‌های آزمایش آشنا باشند و بدانند بالا و پایین بود برخی از وارد چه معنایی دارد و چگونه باید تا قبل از رسیدن به مطب دکتر از شرایط خود آگاهی حداقلی داشته باشند.

در هر حال ممکن است با نگاه کردن به برگه آزمایش، کلمه MCV را ببینید و ندانید این کلمه به چه معنی است.

آزمایش خون

به گزارش سروی سلامت فرتاک نیوز، MCV در آزمایش خون نشان‌دهنده حجم گلبول‌های قرمز در خون است. بیشتر افراد برای بررسی میزان کم خون بودن خود این آزمایش را انجام می‌دهند. اگر قصد آشنایی بیشتر با این موضوع را دارید با ادامه مقاله با ما همراه باشید.

MCV در آزمایش خون چیست؟

MCV در آزمایش خون، میزان حجم متوسط گلبول‌های قرمز در خون را نشان می‌دهد. این کلمه مخفف MEAN CORPOSCULAR VOLUME به معنای حجم متوسط گلبول قرمز خون است. برای تفسیر آزمایش خون MCV لازم است تغییرات آن را در طول دوره‌های مختلف زندگی فرد بررسی کنیم.

میزان MCV در دوره‌های مختلف زندگی فرد متفاوت است و با رشد فرد میزان آن کاهش می‌یابد. واحد اندازه‌گیری MCV فمتو لیتر است. رنج نرمال MCV بین ۸۰ تا ۹۶ فمتو لیتر است. اگر عدد به دست آمده پایین‌تر از رنج معمولی باشد به آن میکروسیت و اگر عدد به دست آمده بالاتر از حد معمولی باشد به آن ماکروسیت میگویند.

میزان MCV پایین در آزمایش خون به چه معناست؟

اگر عدد به دست آمده در جواب آزمایش، کمتر از ۸۰ فمتو لیتر باشد باید بدانید MCV شما از نوع میکروسیت است. علت MCV پایین را باید کاهش هموگلوبین در خون بدانیم. در این حالت شما دچار آنمی، کم‌ خونی یا کاهش حجم متوسط گلبول‌های قرمز خون هستید. در چنین مواقعی پیشنهاد می‌شود جهت ادامه روند بهبودی خود به پزشک متخصص مراجعه کنید تا او با تجویز دارو میزان هموگلوبین خون شما را به حد نرمال برساند.

دلال پایین بودن MCV

از مهم‌ترین علت‌های MCV پایین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کمبود فقر آهن

عواملی مانند بارداری، شیردهی و جراحی‌های برداشتن قسمتی از بدن، سبب کم‌خونی شدید و از دست دادن آهن می‌شوند. در این حالت گفته می‌شود فرد دچار MCV پایین است. فردی که به کمبود آهن مبتلاست، در صورت بروز سرگیجه، رنگ‌پریدگی، ریزش مو، کاهش تمرکز، قدرت یادگیری و خستگی‌های مزمن و...باید به پزشک مراجعه کند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

۲. کمبود ویتامین اسیدفولیک و ب ۱۲

برای ساخت گلبول‌های قرمز، وجود دو ویتامین اسید فولیک و ب ۱۲ ضروری است. کمبود این دو ویتامین در بدن سبب کاهش MCV می‌شود. احساس افسردگی، بوی بددهان، مشکل دید در شب، خشکی بدن، درد بدن و... می‌تواند فرد را متوجه کمبود ویتامین در بدنش کند.

۳. نخوردن گوشت قرمز و پختن بیش از حد سبزیجات

نخوردن گوشت قرمز سبب کاهش وزن، ابتلا به بیماری قلبی، کاهش قدرت بینایی و کاهش هموگلوبین در خون می‌شود. از پختن بیش از حد سبزیجات خودداری کنید، زیرا این کار سبب از بین رفتن ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در سبزی می‌شود. بهتر است به جای پختن سبزیجات آن‌ها را به صورت آب پز استفاده کنید.

۴. قرار گرفتن فرد در معرض سرب

قرار گرفتن سرب در بدن سبب می‌شود این ماده به راحتی جایگزین کلسیم شود؛ در نتیجه فرد دچار کمبود شدید کلسیم، کاهش قدرت یادگیری و مشکلات رفتاری خواهد شد. همچنین وجود سرب در بدن باعث می‌شود مغز استخوان، گلبول‌های قرمز کمتری تولید کند و در نتیجه میزان MCV پایین بیاید. قرار گرفتن کودکان در معرض سرب باعث وجود مشکلاتی در یادگیری آن‌ها می‌شود و پرخاشگر شدن آن‌ها را در پی خواهد داشت.

---------------------------------------------------

بیشتر بخوانید :

هر آنچه باید درباره آزمایش خون و نحوه خواندن آن بدانید

 

---------------------------------------------------

MCV پایین با چه نشانه‌هایی همراه است؟

  • خستگی و سرگیجه
  • رنگ‌پریدگی
  • ریزش مو
  • سردی دست و پا
  • درد قفسه سینه

درمان میزان پایین بودن MCV

روش‌های درمان پایین بودن MCV به شرح زیر هستند:

۱. MCV ناشی از کمبود فقر آهن

برای درمان این حالت بهتر است از مکمل‌های حاوی آهن استفاده شود. همچنین می‌توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

۲. MCV ناشی از کمبود ویتامین

در این حالت نیز از مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین‌های فراوان استفاده کنید. همچنین با تزریق ویتامین ب ۱۲ می‌توان شدت بیماری را کاهش داد.

۳. با استفاده از داروهای گیاهی

استفاده از برخی داروهای گیاهی سبب درمان پایین بودن سطح MCV و همچنین بالا رفتن سطح انرژی، شفاف شدن ذهن و بهبود سلامت فرد می‌شود. داروهای گیاهی که بدین منظور می‌توان مورد استفاده قرار داد عبارت‌اند از شنبلیله، گزنه، آووکادو، کاسنی و گل قاصدک.

۴. با استفاده از مواد غذایی

برخی از مواد غذایی برای درمان MCV مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از سبزیجاتی که برگ آن‌ها تیره است

برگ‌های تیره رنگ سبزیجات حاوی مقدار زیادی آهن هستند. از جمله مهم‌ترین این سبزیجات می‌توان به اسفناج و کلم بروکلی اشاره کرد.

استفاده از گوشت قرمز و گوشت مرغ

استفاده از این مواد به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.

بالا بودن MCV در آزمایش خون به چه معناست؟

اگر عدد به دست آمده در جواب آزمایش بیشتر از ۹۶ باشد، میزان MCV خون بالا رفته است و علت آن افزایش هموگلوبین در خون است که به این حالت ماکروسیت می‌گویند. در ماکروسیت میزان پلاکت خون افزایش می‌یابد و سبب بالا رفتن MCV می‌شود.

علت بالا بودن MCV

از مهم‌ترین علت‌های MCV بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کم کاری تیروئید

هورمون‌های تیروئیدی در تولید گلبول‌های قرمز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. یکی از هورمون‌هایی که گلبول قرمز تولید می‌کند، اریتروپئیتین نام دارد که با اثر بر روی کلیه، انتشارش آغاز می‌شود؛ بنابراین کم کاری تیروئید می‌تواند بر میزان MCV تأثیرگذار باشد.

۲.  کمبود ویتامین د

وقتی پلاکت‌ خون بزرگ‌تر از حد طبیعی باشد، یعنی ویتامین D بدن کم است. کمبود ویتامین D سبب بالا رفتن میزان MCV در خون می‌شود. این دو باهم رابطه مستقیمی دارند و سبب ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.

۳. فشار خون بالا

میزان MCV با فشار خون رابطه مستقیم دارد. بدین صورت که افزایش فشار خون سبب افزایش پلاکت خون می‌شود و افزایش پلاکت خون نیز به نوبه خود سبب افزایش میزان MCV می‌شود. برای درمان فشار خون بالا بهتر است فرد شیوه زندگی‌اش را تغییر دهد. همچنین دوپینگ کردن ورزشکاران و مصرف سیگار، سبب کاهش آب بدن و افزایش میزان MCV می‌شود.

نشانه‌های MCV بالا

از مهم‌ترین نشانه‌های MCV بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تپش قلب
  • اضطراب
  • سرگیجه

درمان میزان بالا بودن MCV

موارد زیر می‌توانند در درمان بالا بودن میزان MCV در آزمایش خون مؤثر باشند:

۱. انجام ورزش و فعالیت‌های جسمی

ورزش نکردن نه تنها شما را بی‌نشاط و بی‌تحرک می‌کند، بلکه عامل مهمی در افزایش وزن به حساب می‌آید. چاقی سبب کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون می‌شود؛ پس بهتر است از همین امروز شروع به ورزش کردن کنید. پیاده‌روی و انجام حرکات نرمشی به بهبود وضعیت گلبول‌های قرمز بدن کمک می‌کند.

۲. مصرف ویتامین ث

مصرف ویتامین ث سبب افزایش سیستم ایمنی بدن، جذب آهن، رفع خستگی بدن و متعادل کردن تعداد گلبول‌های قرمز خون می‌شود که همه این عوامل درمان بالا بودن MCV خون را به دنبال خواهند داشت.

۳. اجتناب از سیگار کشیدن

نیکوتین و مواد شیمیایی موجود در سیگار میزان اکسیژن خون را کاهش می‌دهند. هنگام کاهش اکسیژن خون در بدن، مقدار هموگلوبین بدن زیاد می‌شود و این عامل سبب افزایش MCV خون خواهد شد.

۴. تغییر در سبک زندگی

بهتر است با تغییر سبک زندگی روزانه خود، به سالم بودن بدنتان کمک کنید. برای انجام این کار لازم است هرروزتان را با چند حرکت ورزشی ساده آغاز کنید، به صبحانه خود اهمیت دهید و ساعات خواب خود را به طور دقیق تنظیم کنید. انجام چنین کارهایی نه تنها باعث می‌شوند بدنی سالم داشته باشید بلکه به شما کمک می‌کنند میزان MCV بدنتان را به حد نرمال برسانید.

۵. رعایت رژیم غذایی سالم

انتخاب یک رژیم غذایی سالم و دارای تنوع غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است. بدین ترتیب سعی کنید در برنامه رژیم غذایی خود از غذاهای حاوی ویتامین و مواد پروتئینی استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

به کمک یک آزمایش خون ساده می‌توان از وجود یک بیماری در بدن مطلع شد. بسیار خوب است که افراد هر چند وقت یکبار آزمایش خون بدهند تا متوجه تغییرات بدن خود شوند.

کاهش یا افزایش میزان MCV در آزمایش خون را می‌توان با تغییر رژیم غذایی به راحتی کنترل کرد. به مواد غذایی که می‌خورید اهمیت بدهید تا به این بیماری مبتلا نشوید. سعی کنید از انواع سبزیجات، حبوبات، گوشت و انواع آجیل‌ها حتی شده به مقدار کم استفاده کنید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۴۰۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان