//
کدخبر: ۲۱۹۷۰۳ //

تازه های دوران بلوغ

طبق پژوهش دانشمندان، مغز نوجوانان در دوران بلوغ هنوز حالت تغییرپذیر داشته و بخش‌های مغزی مرتبط با انواع مختلف هوش نیز از همین ویژگی برخوردارند که با رشد مهارت‌های خاص در نوجوان، بالا و پایین می‌روند.

تازه های دوران بلوغ
به گزارش فرتاک نیوز،

 

ضریب هوشی نوجوانان در دوران بلوغ تغییر می‌کند

طبق پژوهش دانشمندان، مغز نوجوانان در دوران بلوغ هنوز حالت تغییرپذیر داشته و بخش‌های مغزی مرتبط با انواع مختلف هوش نیز از همین ویژگی برخوردارند که با رشد مهارت‌های خاص در نوجوان، بالا و پایین می‌روند.

کتی پرایس از دانشگاه کالج لندن اظهار کرد: ما در پژوهش‌های خود در مورد میزان ضریب هوشی نوجوانان در هر دو حوزه شفاهی و غیرشفاهی با تغییراتی طی یک دوره ۳-۴ ساله روبه‌رو شدیم.

ما بر این باوریم که برخی از این تغییرات باید با توانایی مرتبط باشند؛ چرا که این امر با تغییرات در ساختار مغزی مرتبط هستند.

ضریب هوش (IQ) طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را از حافظه تا صلاحیت کلامی و درک دیداری دربر دارد. از IQ همچنین برای پیش‌بینی نتایج آموزشی، دستاوردهای بیشتر و دورنمای شغلی استفاده می‌شود.

پیش از این محققان بر این باور بودند که میزان ضریب هوشی در تمام عمر ثابت باقی می‌ماند.

محققان با بررسی و اسکن مغز ۳۳ نوجوان سالم و ضریب هوشی آنها در سنین مختلف ۱۴ - ۲۰ سالگی متوجه تغییراتی در میان برخی از آنها شدند.

تحقیقات آنها نشان داده که حتی افرادی که از میزان ضریب هوشی پایینی برخوردار بودند، ممکن است بتوانند پیشرفت کنند.

محققان همچنین دریافتند که با بالا یا پایین رفتن میزان ضریب هوشی در این نوجوانان، اندازه مغزی نیز در دو ناحیه تغییر می‌کند.

با رشد ضریب هوشی شفاهی، ساختارهای مغزی که با سخن گفتن فعال می‌شوند، تغییر کرده و با تغییر ضریب هوشی غیرشفاهی، ساختارهای مغزی مرتبط با حرکات انگشت تغییر می‌کردند.

پیش از این تحقیقات نشان داده که این گونه تغییرات مغزی ممکن است در زمان استفاده بیشتر از یک ناحیه مغز، در بزرگسالان نیز اتفاق بیفتد.

پیش‌بینی طول عمر نوجوانان از روی شخصیت آن‌ها

کارشناسان براساس نتایج یک مطالعه جدید ادعا کرده‌اند که طول عمر نوجوانان را می‌توان از روی شخصیت آنها پیش‌بینی کرد.

این مطالعه نشان می‌دهد نوجوانان دبیرستانی که روحیه همدلی و شخصیت آرام دارند و به لحاظ هوشی کنجکاو هستند در مقایسه با سایر همسالان خود که کمتر از این ویژگی‌های شخصیتی بهره‌مندند، احتمال اینکه تا ۵۰ سال آینده عمر کنند به مراتب بیشتر است.

کارشناسان می‌گویند: هر چند این یافته ثابت نمی‌کند که به طور قطع، داشتن چنین خصایصی در نوجوانی باعث طول عمر افراد می‌شود اما رابطه بین این دو عامل در این مطالعه آشکار شده است.

"بنیامین چاپمن"، نویسنده این مطالعه و استادیار دپارتمان‌های روانشناسی و علوم بهداشت عمومی در مرکز پزشکی دانشگاه راچستر در نیویورک خاطر نشان کرد: اساساً ما متوجه شدیم دانش‌آموزان دبیرستانی که ویژگی‌های شخصیتی سازگارتری دارند خطر مرگ در آنها طی نیم قرن آینده کمتر است.

در نظرسنجی اول علاوه بر آرامش و تکانشی بودن همچنین سطح حساسیت اجتماعی نوجوانان و ویژگی‌های دیگری نظیر روحیه رهبر بودن، پرانرژی بودن، اعتماد به نفس، تندرستی، اجتماعی بودن، کنجکاوی فکری و بلوغ این نوجوانان اندازه‌گیری شده است.

چاپمن می‌گوید: کارشناسان ما تک تکِ این صفات را مورد ارزیابی قرار داده‌اند و مشخص شد که آرامش داشتن با کاهش خطر مرگ زودرس مرتبط است.

توقف رشد قدی با مصرف مکمل‌های ورزشی قبل از بلوغ

مصرف مکمل‌ها قبل از رسیدن به سن بلوغ، موجب توقف رشد قدی، تیرگی پوست و رشد غیرطبیعی مو در بدن می‌شود.

بازرس واحد نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عوارض کبدی، روانی و قلبی را از پیامدهای مصرف خودسرانه مکمل‌ها دانست.

دکتر حسین مراحل افزود: اختلال در عملکرد کبد، افزایش آنزیم‌های کبدی، سرطان، پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، وابستگی فیزیکی و روانی به دارو، افزایش فشار و چربی خون و افزایش احتمال سکته‌های قلبی و مغزی از دیگر عوارض خطرناک مصرف مکمل‌ها است.

مصرف مکمل در بانوان نیز موجب رشد موهای زائد، کلفت شدن صدا، پوست چرب و کم‌خونی می‌شود.

این مقام مسئول گفت: جوانان باید درنظرداشته باشند، اخذ مشاوره درباره مکمل‌ها از مربیان ورزشی و تهیه آنها از باشگاه‌ها و فروشگاه‌های غیرمجاز عرضه مکمل‌ها، غیرقانونی است و لازم است مکمل‌ها را در صورت نیاز پس از مشورت با پزشک متخصص در حوزه مصرف مکمل بدنسازی، فقط از داروخانه‌ها خریداری کنند.

با توجه به آغاز فصل تابستان، مراجعه جوانان و نوجوانان به اماکن ورزشی برای گذراندن اوقات فراغت به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد و در این بین از باشگاه‌های بدنسازی نیز استقبال بیشتری می‌شود.

از آنجایی که برخی تبلیغات باشگاه‌های بدنسازی فریبکارانه است و نوجوانان باید هنگام مراجعه به این باشگاه‌ها به ویژه در مورد مصرف مکمل‌ها هشیار باشند.

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تخلف باشگاه‌ها که بر سلامت مشتریان تأثیر می‌گذارد، فروش و توزیع دارو، مکمل و پودرهای غیرمجاز بدن‌سازی است که بازرسی و برخورد با این تخلف در حیطه وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

پژوهشگران اسکاتلندی اعلام کردند؛

نقش هورمون‌های دوران بلوغ در بروز بیماری آسم

به گفته محققان، بین ابتلا به آسم در زنان و تغییر در سطح هورمون‌های زنانه نظیر استروژن و پروژسترون ارتباط وجود دارد.

محققان اسکاتلندی عنوان می‌کنند همین دلیل می‌تواند یکی از علل شیوع بیشتر آسم در پسران در دوره کودکی و شیوع بیشتر این بیماری در زنان پس از سن بلوغ باشد.

محققان بیش از ۵۰ مطالعه که شامل بیش از ۵۰۰ هزار زن مبتلا به آسم از سن بلوغ تا ۷۵ سال بود را بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند شروع عادت ماهانه قبل از سن ۱۱ سال و داشتن دوره‌های نامنظم عادات ماهانه در زنان با ریسک بالاتر ابتلا به آسم مرتبط است.

محققان همچنین دریافتند زنان در شروع دوره یائسگی بیش از قبل از آن در معرض ریسک بالای آسم هستند.

نیکولا مک کلیری، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «آسم و علائم آلرژی غالباً تحت تأثیر وقایعی نظیر بلوغ و یائسگی هستند اما دلایل مرتبط با این مسئله هنوز مشخص نیست».

وی در ادامه می‌افزاید: «هنوز نتیجه گیری قطعی از این نتایج دشوار است و باید به بررسی بیشتر نقش هورمون‌های زنانه در بروز آسم و علائم آلرژی بپردازیم».

تغییر سن نوجوانی به ۱۰ - ۲۴ سالگی

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که از آنجایی که جوانان برای مدتی طولانی به تحصیل ادامه می‌دهند و ازدواج و پدر و مادر شدن را به تعویق می‌اندازند، سن بزرگسالی به ۲۴ سالگی تغییر کرده‌است. تعریف سنتی نوجوانی درحال حاضر سن میان ۱۰ - ۱۹ سالگی است،‌ دورانی که بلوغ آغاز شده و رشد بیولوژیکی بدن متوقف می‌شود.

اما محققان بیمارستان کودکان رویال در ملبورن معتقدند این زمان‌بندی باید تغییر کند.

دانشمندان با اشاره به این موضوع که مغز پس از ۲۰ سالگی نیز به کامل‌شدن و رشد کردن ادامه می‌دهد و دندان عقل بسیاری از افراد تا سن ۲۵ سالگی رشد نمی‌کند، به این نتیجه رسیده‌اند.

همچنین به گفته آنها افراد دیرتر ازدواج کرده و بچه‌دار می‌شوند، به شکلی که مردها به طور متوسط در ۳۲.۵ سالگی برای اولین‌بار ازدواج می‌کنند و زنان در ۳۰.۶ سالگی، یعنی سن ازدواج از دهه ۱۹۷۰ تاکنون هشت سال افزایش پیدا کرده‌است. اما محققانی نیز با این تفکر مخالفند و معتقدند خطر بچه‌گانه نشان دادن نوجوان وجود داد.

بلوغ زمانی شروع می‌شود که بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس به غده هیپوفیز و به غدد جنسی پیام می‌دهد تا شروع به تولید هورمون‌هایی کنند که باعث تغییرات گسترده فیزیولوژیک و ظاهری می‌شود و فرد قابلیت تولید مثل پیدا می‌کند.

دوران نوجوانی، که بلوغ در آن اتفاق می‌افتد، دوران گذار کودکی به بزرگسالی است، بنابراین محدود به تغییرات فیزیولوژیک و بدنی نیست و نقش اجتماعی، وظایف و مسئولیت‌های فرد نیز دستخوش تغییرات وسیع می‌شود.

اما در صد سال اخیر با بهبود تغذیه و بهداشت نه فقط سن بلوغ در تقریباً جوامع دنیا کاهش یافته، سنی که فرد نه از نظر قانونی بلکه واقعاً تمام مسئولیت‌های یک بزرگسال را به عهده می‌گیرد هم به تعویق افتاده است.

پروفسور سوزان سایر نویسنده اصلی این مقاله و مدیر مرکز سلامت نوجوانان در بیمارستان کودکان رویال در ملبورن استرالیا می‌گوید تأخیر در اتمام تحصیلات، تشکیل خانواده و بچه‌دار شدن نشان می‌دهد مدت نوجوانی طولانی‌تر شده‌است و تاکید دارد سیاست‌هایی که از بزرگسالان حمایت می‌کنند باید فراتر از سنین نوجوانی را نیز پوشش دهند.

در کشورهایی مانند نیوزیلند این اتفاق رخ داده و افراد تا سن ۲۵ سالگی از حقوقی مشابه با حقوق نوجوانان برخوردارند. به گفته سایر، تعریف سن همواره اختیاری است و تعریف کنونی از نوجوانی اکنون از مرزهای قدیمی عبور کرده‌است.

اکنون ۱۰ - ۲۴ سالگی تعریف بهتری برای سن نوجوانی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۹۷۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان