//
کدخبر: ۲۱۷۵۳۴ //

مهم‌ترین عامل نابینایی بیماران دیابتی را بشناسید

مطالعات جدید محققان نشان می دهد، کم تحرکی ازمهمترین دلایل رتینوپاتی دیابتی و نابینایی در بیماران مبتلا به دیابت است.

مهم‌ترین عامل نابینایی بیماران دیابتی را بشناسید
به گزارش فرتاک نیوز،

 رتینوپاتی دیابتی (DR) شایع ترین بیماری چشمی مبتلایان به دیابت است. در بیماری رتینوپاتی، رگ های خونی غیر طبیعی جدیدی روی پرده شبکیه رشد می کنند و باعث کاهش بینایی یا نابینایی کامل می شوند.

شبکیه (رتین) در قسمت انتهای کره چشم قرار دارد. نور وارد شده به چشم باعث تشکیل تصویر روی شبکیه می شود.تصویر ایجادشده روی شبکیه به علایم عصبی تبدیل می شود و علایم به وسیله اعصاب بینایی به مغز ارسال می شوند. دیابت باعث آسیب به شبکیه (رتین) و ایجاد رتینوپاتی می شود. رتینوپاتی دیابتی در موارد شدید منجر به نابینایی بیمار می شود. دیابت، علت اصلی نابینایی در بیماران مبتلا به دیابت بین سنین ۲۰ تا ۷۴ محسوب می شود.

مطالعات جدید محققان دانشگاه می سی سی پی با بررسی ۲۸۲ بیمار مبتلا به دیابت نشان می دهد عدم فعالیت رابطه مستقیمی با شدت رتینوپاتی دارد. این مطالعه نشان می دهد هر ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز، احتمال رتینوپاتی را ۱۶ درصد کاهش می دهد. سبک زندگی و میزان فعالیت در کنترل دیابت و بیماری های قلبی ناشی از آن، انکار ناپذیر است.

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می ‌آید. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است. دیابت به دو نوع ۱ و ۲ تقسیم می شود.

****دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ که معمولا از دوران کودکی آغاز می شود، بر اثر کمبود تولید انسولین در بدن بوجود می آید و کنترل آن تنها با مدیریت روزانه انسولین میسر است. این نوع از دیابت با دانش کنونی بشر قابل پیشگیری نیست و به بیمار توصیه می شود که مدارا کند. علایم این نوع بیماری شامل دفع بیش از حد ادرار، احساس تشنگی و گرسنگی مکرر، کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است.

**** دیابت نوع ۲

این شکل از دیابت که ۹۰ درصد تعداد مبتلایان را به خود اختصاص می دهد، به دلیل شیوه نادرست زندگی بوجود می آید و معمولا ناشی از عدم تحرک و اضافه وزن است.

تا سال ها پیش این نوع دیابت فقط در بزرگسالان دیده می شد ولی در حال حاضر سیل آن به کودکان نیز رسیده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۷۵۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان