//
کدخبر: ۳۶۶۳۷۹ //

چه زمانی لخته های خون در دوران قاعدگی خطرناک است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان قاعدگی ‌تان لخته‌ های خون را ببینید. در حالت عادی خون پریود نباید حالته لخته ‌ای داشته باشد و اگر زمانی چنین اتفاقی برایتان بیفتد احتمالاً نگران و وحشت‌ زده می ‌شوید.

چه زمانی لخته های خون در دوران قاعدگی خطرناک است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اما باید بدانید که وجود لخته خون در پریود همیشه یک مسئله مهم و نگران کننده نیست. بیشتر خانم‌ ها و حتی دخترهای جوان دچار چنین مشکلی می‌ شوند.

با اینکه در اکثر موارد وجود لخته خون در پریود مورد مشکوکی نیست اما شما باید به عنوان یک خانم از چنین مسائلی آگاهی و اطلاعات کامل و کافی داشته باشید و اگر لازم بود به پزشک مراجعه کنید.

علت مشاهده لخته خون در قاعدگی

شاید مشاهده لخته های خون عظیم در طول چرخه های قاعدگی عجیب و دور از انتظار باشد، اما لخته های خون بخش طبیعی این چرخه محسوب می شوند. این وضعیت معمولا به معنای وجود مشکل نیست، اما گاهی اوقات می تواند نشانه ای از وجود مشکلات دیگر باشد.

لخته های خون بخش طبیعی مکانیسم دفاعی بدن هستند. بافت ژله مانند ضخیم لخته خون به جلوگیری از خروج بیش از حد خون کمک می کند.

این وضعیت همان عملکرد انعقادی است که در سایر نقاط بدن نیز در هنگام آسیب به بافت، مانند بریدگی یا پارگی اتفاق می افتد.

بنابراین لخته شدن قاعدگی معمولاً زمانی رخ می دهد که جریان خون زیاد باشد. لخته خون در 2 روز اول پریودی که معمولاً سنگین ترین دوره قاعدگی است، شایع‌ تر هستند.

لخته ها می توانند به رنگ روشن یا قرمز تیره باشند. لخته های بزرگتر ممکن است سیاه به نظر برسند. رنگ خون قاعدگی در پایان هر دوره تیره ‌تر و قهوه‌ای ‌تر به نظر می ‌رسد، زیرا خون پیرتر شده و با سرعت کمتری از بدن خارج می‌ شود.

چه زمانی لخته ها شکل می گیرند؟

لخته شدن خون زمانی رخ می دهد که پوشش داخلی رحم دچار ریزش مقدار بیشتری خون می شود. وقتی خون در رحم یا واژن جمع می شود، شروع به انعقاد می کند، دقیقاً مانند یک زخم باز پوستی.

غلظت خون قاعدگی هم در طول دوره و هم از یک دوره به دوره دیگر متفاوت است.

زنان ممکن است یک ماه جریان سنگین حاوی لخته های قاعدگی و در ماه بعد جریانی سبک تر و بدون لخته را تجربه کنند.

این تنوع اتفاقات طبیعی است و ممکن است تغییرات به دلیل رژیم غذایی و عوامل سبک زندگی رخ دهند.

چگونه می توانیم علائم قاعدگی سنگین را کنترل کنیم؟

طبیعی است که قاعدگی سنگین زندگی روزمره بسیاری از زنان را تحت تأثیر خود قرار دهد. ضمن اینکه این نوع قاعدگی همراه با عوارضی همچون گرفتگی عضلات و خستگی بروز می کند و توانایی انجام فعالیت های روزمره را از فرد می گیرد. شما می توانید از نکات زیر برای مدیریت علائم قاعدگی سنگین و لخته های قاعدگی استفاده کنید.

داروهای ضد التهاب

از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن در ابتدای پریود و روزهای سنگین قاعدگی استفاده کنید. این داروها ضمن اینکه ضد درد و گرفتگی عضلات هستند، می‌ توانند در کاهش سطح خونریزی نیز مؤثر باشند.

استفاده از پد و تامپون

در روزهایی که جریان قاعدگی شدید است از پد و تامپون استفاده کنید. اگر جریان قاعدگی غیرقابل ‌کنترل است از دو پد هم ‌زمان استفاده کنید. هنگام خرید نوار بهداشتی دقت کنید، محصولات با قدرت جذب بالا را انتخاب کنید.

شب ها هنگام خواب از پد های ضد آب روی تختخواب استفاده کنید. روی تختخواب را با حوله یا یک پد ضد آب کاور کنید تا حین خواب نگران نشت خون ‌روی بستر خواب را نداشته باشید. همیشه همراه خود چند نوار بهداشتی به همراه داشته باشید. ازآنجایی ‌که شما پریود سنگین را تجربه می ‌کنید، لازم است همیشه آماده‌ باشید. گاهی پریود چند روز زودتر شروع می‌ شود، بنابراین همیشه در خودرو، کیف و چمدان خود چند پد و تامپون نگهداری کنید.

 

رژیم غذایی سالم

پیروی از رژیم غذایی سالم و نوشیدن مقدار کافی آب می ‌تواند کمک‌ کننده باشد. خونریزی شدید می‌ تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر زیادی بگذارد. هر روز مقدار زیادی آب بنوشید و از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید. وعده های غذایی شما باید حاوی غذاهای غنی از آهن باشند. گوشت، توفو، سبزیجات تیره و برگ‌دار، کینوا و عدس ازجمله مواد غذایی هستند که توصیه می کنیم در این دوره مصرف کنید.

علت کم شدن و لخته شدن خون در پریودی

علاوه بر لخته خون در زمان پریودی گاهی حجم خون و مدت خونریزی به شدت پایین می آید و دوره ای که باید 5 تا 7 روز ادامه پیدا کند به یکباره به زمان کوتاه تری تبدیل می شود، اگر این اتفاق ادامه دار باشد یعنی چندین ماه رخ دهد مراجعه شما به پزشک الزامی می باشد.

کم شدن خون در زمان پریودی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در زیر به آن اشاره کرده ایم:

•       جلوگیری از بارداری به وسیله دارو

•       کم شدن قاعدگی بعد از مصرف قرص ال دی

•       شیردهی و کم شدن خون قاعدگی

•       مصرف داروی خاص و کم شدن خون قاعدگی

•       سندرم تخمدان پلی کیستیک و کم شدن خون قاعدگی

•       نارسایی زودرس تخمدان و کم شدن خون قاعدگی

•       کم شدن خون قاعدگی در یائسگی

 
•       ابتلا به زخم رحم

•       اختلال تیروئید و کم شدن خون قاعدگی

چه زمانی برای لخته شدن خون قاعدگی به پزشک برویم؟

بیشتر بانوان عموماً با مشاهده لخته خون در خونریزی سیکل قاعدگی دچار وهم و نگرانی می ‌شوند، در حالی که در بیشتر موارد این لخته‌ ها نرمال هستند و خللی در سلامت بدن و دستگاه تولید مثل ایجاد نمی‌ کنند. اما به ‌طور کلی بانوان باردار و دیگر زنان و دختران باید در صورت مشاهده علائم زیر در خونریزی قاعدگی به پزشک مراجعه کنند:

  • خروج لخته‌ های خون پس از چند روز اول خونریزی
  • سیکل قاعدگی که بیش از ۷ روز طول می‌ کشد و همراه با لخته خون است.
  • لخته‌ هایی که بیش از 2.5 سانتیمتر بزرگی دارند.
  • اگر باردار هستید و در چند ماه نخست، خروج لخته ‌های بزرگ خون را بیش از سه روز مشاهده کردید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۶۳۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان