//
کدخبر: ۳۵۴۹۷۱ //

کسانی که بچه دار نمی شوند ؛ حتما بخوانند

عدم تعادل هورمونی، سوء مصرف مواد، شرایط تیروئید، استرس شدید و تومورهای هیپوفیز همگی نمونه هایی از مواردی هستند که می توانند بر تخمک گذاری تأثیر بگذارند. مشکلات مربوط به تعداد و کیفیت تخمک: زنان با تمام تخمک هایی که تا به حال خواهند داشت به دنیا می آیند و این ذخایر ممکن است قبل از یائسگی "تمام" شود.

کسانی که بچه دار نمی شوند ؛ حتما بخوانند
به گزارش فرتاک نیوز،

یک تحقیق استرالیایی که در سال ۲۰۰۶ انجام شده، نشان می دهد تقریبا ۸درصد زوج ها در سراسر دنیا با مشکل ناباروری مواجه هستند. این ۸درصد، شامل کسانی می شود که با هیچ روش درمانی خاصی قادر به بچه دار شدن نبوده اند یا نیستند.

 به نقل از مایو کلینیک شایع ترین علت کلی ناباروری زنان، عدم تخمک گذاری است که در 40 درصد از زنان مبتلا به مشکلات ناباروری رخ می دهد. عدم تخمک گذاری می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، مانند: شرایط تخمدانی یا زنان، مانند نارسایی اولیه تخمدان (POI) یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

احتمالاً نیازی نیست که در مورد ناباروری به پزشک خود مراجعه کنید، مگر اینکه حداقل یک سال است که به طور منظم برای باردار شدن تلاش کرده باشید.

زنان باید زودتر با یک ارائه دهنده مراقبت صحبت کنند، اما اگر:

  • سن شما 35 سال یا بیشتر است و شش ماه یا بیشتر برای باردار شدن تلاش کرده اید

  • بالای 40 سال سن دارند

  • پریودهای نامنظم یا غایب داشته باشید

  • پریودهای بسیار دردناکی داشته باشید

  • مشکلات باروری شناخته شده است

  • آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن تشخیص داده شده است

  • چندین سقط جنین داشته اند

  • تحت درمان سرطان قرار گرفته اند

مردان باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنند اگر موارد زیر را دارند:

تعداد کم اسپرم یا سایر مشکلات اسپرم

سابقه مشکلات بیضه، پروستات یا جنسی

تحت درمان سرطان قرار گرفت

بیضه های کوچک یا تورم در کیسه بیضه

سایر اعضای خانواده شما با مشکلات ناباروری

علل ناباروری میتواند یکی از موارد زیر باشد:

علل ناباروری می تواند یک یا هر دو طرف را تحت تاثیر قرار دهد. گاهی اوقات هیچ دلیلی پیدا نمی شود.

علل ناباروری مردان

  • تولید یا عملکرد غیر طبیعی اسپرم به دلیل بیضه های نزول نکرده، نقص ژنتیکی، مشکلات سلامتی مانند دیابت، یا عفونت هایی مانند کلامیدیا، سوزاک، اوریون یا HIV. بزرگ شدن وریدهای بیضه (واریکوسل) نیز می تواند بر کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد.

  • مشکلات تحویل اسپرم به دلیل مشکلات جنسی مانند انزال زودرس. برخی بیماری های ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک؛ مشکلات ساختاری، مانند انسداد در بیضه؛ یا آسیب یا آسیب به اندام های تناسلی.

  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض عوامل محیطی خاص مانند آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی و تشعشعات. سیگار کشیدن، الکل، ماری جوانا، استروئیدهای آنابولیک و مصرف داروها برای درمان عفونت های باکتریایی، فشار خون بالا و افسردگی نیز می تواند بر باروری تأثیر بگذارد. قرار گرفتن مکرر در معرض گرما، مانند سونا یا جکوزی، می تواند دمای بدن را افزایش دهد و بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد.

  • آسیب های مربوط به سرطان و درمان آن، از جمله پرتودرمانی یا شیمی درمانی. درمان سرطان می تواند تولید اسپرم را، گاهی به شدت، مختل کند.

علل ناباروری زنان

اختلالات تخمک گذاری که بر آزاد شدن تخمک از تخمدان تأثیر می گذارد که  اختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک هم یکی از آنهاست.هایپرپرولاکتینمی، وضعیتی که در آن پرولاکتین بیش از حد - هورمونی که تولید شیر مادر را تحریک می کند - ممکن است در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. هورمون تیروئید بیش از حد (پرکاری تیروئید) یا بسیار کم (کم کاری تیروئید) می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد یا باعث ناباروری شود. سایر علل زمینه ای ممکن است شامل ورزش بیش از حد، اختلالات خوردن یا تومور باشد.

ناهنجاری های رحم یا دهانه رحم، از جمله ناهنجاری های دهانه رحم، پولیپ در رحم یا شکل رحم. تومورهای غیرسرطانی (خوش خیم) در دیواره رحم (فیبروم رحم) ممکن است با انسداد لوله های فالوپ یا جلوگیری از کاشت تخمک بارور شده در رحم باعث ناباروری شوند.

آسیب یا انسداد لوله فالوپ که اغلب به دلیل التهاب لوله فالوپ (سالپنژیت) ایجاد می شود. این می تواند ناشی از بیماری التهابی لگن باشد که معمولاً در اثر عفونت مقاربتی، اندومتریوز یا چسبندگی ایجاد می شود.

اندومتریوز، که زمانی رخ می دهد که بافت آندومتر در خارج از رحم رشد می کند، ممکن است بر عملکرد تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ تأثیر بگذارد.

نارسایی اولیه تخمدان (یائسگی زودرس)، زمانی که تخمدان ها از کار می افتند و قاعدگی قبل از 40 سالگی به پایان می رسد. اگرچه علت اغلب ناشناخته است، عوامل خاصی با یائسگی زودرس مرتبط هستند، از جمله بیماری های سیستم ایمنی، شرایط ژنتیکی خاص مانند سندرم ترنر یا ناقلین سندرم X شکننده و پرتودرمانی یا شیمی درمانی.

چسبندگی لگن، نوارهای بافت اسکار که اندام هایی را که می توانند پس از عفونت لگن، آپاندیسیت، اندومتریوز یا جراحی شکم یا لگن ایجاد شوند، به هم متصل می کنند.

سرطان و درمان آن. برخی از سرطان ها - به ویژه سرطان های تولید مثل - اغلب باروری زنان را مختل می کنند. هم پرتودرمانی و هم شیمی درمانی ممکن است بر باروری تأثیر بگذارند.

عوامل خطر ناباروری

بسیاری از عوامل خطر ناباروری مردانه و زنانه یکسان هستند. آنها عبارتند از:

سن. باروری زنان با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد، به خصوص در اواسط دهه 30 زندگی، و پس از 37 سالگی به سرعت کاهش می یابد. ناباروری در زنان مسن به احتمال زیاد به دلیل تعداد و کیفیت کمتر تخمک است و همچنین می تواند به دلیل مشکلات سلامتی باشد که بر باروری تأثیر می گذارد. مردان بالای 40 سال ممکن است کمتر از مردان جوان بارور باشند.

مصرف تنباکو. کشیدن تنباکو یا ماری جوانا توسط هر یک از طرفین ممکن است احتمال بارداری را کاهش دهد. سیگار کشیدن همچنین اثربخشی احتمالی درمان باروری را کاهش می دهد. سقط جنین در زنان سیگاری بیشتر است. سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به اختلال نعوظ و تعداد کم اسپرم را در مردان افزایش دهد.

مصرف الکل. برای زنان، هیچ سطح ایمن مصرف الکل در دوران بارداری یا بارداری وجود ندارد. مصرف الکل ممکن است به ناباروری کمک کند. برای مردان، مصرف زیاد الکل می تواند تعداد و تحرک اسپرم را کاهش دهد.

اضافه وزن داشتن. در میان زنان آمریکایی، سبک زندگی غیرفعال و اضافه وزن ممکن است خطر ناباروری را افزایش دهد. برای مردان، تعداد اسپرم نیز ممکن است تحت تاثیر اضافه وزن باشد.

کم وزن بودن. زنانی که در معرض خطر مشکلات باروری هستند عبارتند از آنهایی که دارای اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی هستند و کسانی که دچار اختلالات تغذیه ای هستند.

راهکارهایی برای افزایش قدرت باروری

برخی از انواع ناباروری قابل پیشگیری نیستند. اما چندین استراتژی ممکن است شانس بارداری شما را افزایش دهد.

از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری یا محدود استفاده کنید

مسائل مربوط به ورزش ورزش نکردن باعث چاقی می شود که خطر ناباروری را افزایش می دهد. در موارد کمتر، مشکلات تخمک گذاری ممکن است با ورزش شدید و مکرر شدید در زنانی که اضافه وزن ندارند همراه باشد.

زوج ها

برای بالاترین میزان بارداری، چندین بار در زمان تخمک گذاری رابطه جنسی منظم داشته باشید. شروع آمیزش حداقل پنج روز قبل و تا یک روز پس از تخمک گذاری شانس بارداری شما را افزایش می دهد. تخمک گذاری معمولا در اواسط چرخه - در نیمه راه بین دوره های قاعدگی - برای اکثر زنانی که سیکل های قاعدگی آنها حدود 28 روز فاصله دارد اتفاق می افتد.

مردان

اگرچه اکثر انواع ناباروری در مردان قابل پیشگیری نیستند، این راهکارها ممکن است به شما کمک کند:

از مصرف مواد مخدر و تنباکو و نوشیدن الکل بیش از حد خودداری کنید که ممکن است به ناباروری مردان کمک کند.

از دمای بالای موجود در وان آب گرم و حمام آب گرم خودداری کنید، زیرا می توانند به طور موقت بر تولید و تحرک اسپرم تأثیر بگذارند.

از قرار گرفتن در معرض سموم صنعتی یا محیطی که می تواند بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد خودداری کنید.

داروهایی را که ممکن است بر باروری تأثیر بگذارند، چه داروهای تجویزی و چه داروهای بدون نسخه، محدود کنید. در مورد داروهایی که به طور منظم مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید، اما بدون توصیه پزشکی مصرف داروهای تجویزی را قطع نکنید.

در حد متوسط ​​ورزش کنید. ورزش منظم ممکن است کیفیت اسپرم را بهبود بخشد و شانس بارداری را افزایش دهد.

زنان

برای زنان، تعدادی از این استراتژی ها ممکن است شانس باردار شدن را افزایش دهند:

سیگار کشیدن را ترک کن. دخانیات اثرات منفی زیادی بر باروری دارد، به غیر از سلامت عمومی شما و سلامت جنین. اگر سیگار می کشید و قصد بارداری دارید، همین الان آن را ترک کنید.

از مصرف الکل و مواد مخدر پرهیز کنید. این مواد ممکن است توانایی شما برای باردار شدن و داشتن یک بارداری سالم را مختل کند. اگر می خواهید باردار شوید، الکل ننوشید یا از داروهای تفریحی مانند ماری جوانا استفاده نکنید.

کافئین را محدود کنید. زنانی که سعی در باردار شدن دارند ممکن است بخواهند مصرف کافئین را محدود کنند. از پزشک خود در مورد استفاده ایمن از کافئین راهنمایی بخواهید.

در حد متوسط ​​ورزش کنید. ورزش منظم مهم است، اما ورزش شدید که پریودهای شما نادر است یا غایب باشد، می تواند بر باروری تأثیر بگذارد.

از افراط خودداری کنید. اضافه وزن یا کمبود وزن می تواند بر تولید هورمون شما تأثیر بگذارد و باعث ناباروری شود

 یک تحقیق استرالیایی که در سال ۲۰۰۶ انجام شده، نشان می دهد تقریبا ۸درصد زوج ها در سراسر دنیا با مشکل ناباروری مواجه هستند. این ۸درصد، شامل کسانی می شود که با هیچ روش درمانی خاصی قادر به بچه دار شدن نبوده اند یا نیستند. محققان استرالیایی بر این باورند که نگرانی بیشتر زوج ها از ناباروری، به دلیل آگاهی کم آنها در مورد باروری است به طوری که خیلی از زوج های جوان هر مشکلی را به ناباروری ربط می دهند و بی جهت زندگی شان را دچار استرس می کنند.

با خواندن این ۴ پرسش درباره ناباروری و پاسخ های آنها می توانید آگاهی تان را در مورد بارداری افزایش دهید

۱. همیشه در رابطه زناشویی، احساس سوزش شدیدی در ناحیه تناسلی ام می کنم. به متخصص زنان هم مراجعه کرده ام و او گفته که به اسپرم همسرم آلرژی دارم. می خواستم بدانم آیا این نوع آلرژی می تواند مشکل یا اختلالی در قدرت باروری ام ایجاد کند؟

در موارد بسیار نادری، برخی خانم ها به پروتئین های موجود در اسپرم همسرشان حساسیت دارند و مانند این خانم پس از رسیدن همسرشان به ارگاسم، دچار سوزش واژینال می شوند اما این نوع حساسیت ربطی به ناباروری ندارد. قرمزی، سوزش و التهاب قسمت های قابل مشاهده ناحیه تناسلی پس از برقراری رابطه زناشویی فقط می تواند از نشانه های بارز ابتلا به حساسیت به منی باشد.

این حساسیت در تعداد بسیار اندکی از خانم ها با خارش، کهیر موضعی یا حتی اختلال در تنفس همراه است. اگر پس از ازدواج و برقراری اولین رابطه های زناشویی دچار چنین مشکلاتی شدید، باید بلافاصله برای شروع دارو و گرفتن مشاوره درمانی لازم به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر سوزش و سایر علایم این حساسیت خفیف و برایتان قابل تحمل است، بهتر است تا موقع باردار شدن کمی صبور باشید و آنها را تحمل کنید.

اگر میزان این حساسیت و علایم آن بسیار شدید و برایتان غیرقابل تحمل است، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا منی همسرتان را در زمان تخمک گذاری و هنگامی که شانس بارداری تان بالاست، داخل رحمتان تزریق کند. اگر هم قصد بارداری ندارید، می توانید از همسرتان بخواهید از کاندوم های لاتکس استفاده کند تا امکان رسیدن مایع منی به پوست شما از بین برود و حساسیت ایجاد نشود.

۲. ما یک فرزند ۵ ساله داریم و چند ماهی است با هدف باردارشدن، رابطه زناشویی داریم. متاسفانه نمی دانم چرا باردار نمی شوم. می خواستم بدانم آیا ممکن است زوجی که یک بار بچه دار شده اند، دچار ناباروری شوند؟

ممکن است زوجی که قبلا بچه دار شده اند، تا یک سال هم برای بارداری بعدی تلاش کنند ولی به نتیجه دلخواهشان نرسند. عوامل متعددی در ایجاد ناباروری بعد از بارداری اول وجود دارد؛ مثلا علت می تواند مشکلی در مرد مانند اختلال در تولید اسپرم کافی، اختلال در عملکرد یا سرعت اسپرم برای رسیدن به تخمک باشد یا در خانم ها آسیب لوله رحم، اختلال تخمک گذاری، شرایط رحمی نامناسب یا ابتلا به آندومتروز.

البته گاهی تاخیر در بارداری دوم دلایل دیگری مانند بالارفتن سن زوج ، افزایش وزن آنها یا ابتلایشان به برخی بیماری ها و مصرف داروهای خاص دارد. در هر صورت این تاخیر در باردارشدن نباید برایتان بیش از اندازه نگران کننده باشد. اگر یک سال به طور مداوم رابطه زناشویی بدون محافظت داشتید و برای بار دوم بچه دار نشدید، شما و همسرتان به متخصص مربوط برای گرفتن مشاوره لازم و حل مشکل مراجعه کنید.

یعنی خانم ها باید به متخصص زنان و نازایی و آقایان به متخصص اورولوژی مراجعه کنند. ممکن است برای رفع مشکل مجبور شوید چند ماه داروهای خاصی مصرف کنید.

۳. همسرم تست اسپرم داده و نتیجه آن نشان می دهد اسپرم هایی با ظاهر غیرطبیعی دارد. آیا ممکن است وجود اسپرم های غیرطبیعی باعث ناباروری او شود یا اینکه این اسپرم های معیوب باعث ایجاد نطفه ای معیوب و جنینی معلول در رحم من شوند؟

معمولا تست اسپرم از مردهایی گرفته می شود که احتمال ناباروری در آنها تشخیص داده شده است. وقتی در آزمایشگاه، نمونه منی مرد را زیر میکروسکوپ می گذارند، می توانند درصد، تعداد، شکل و اندازه اسپرم ها را از نظر طبیعی یا غیر طبیعی بودن، بررسی کنند. اسپرم های سالم و طبیعی سری تخم مرغی شکل (بیضی) و دمی باریک و دراز دارند اما اسپرم های غیرطبیعی یا سر بزرگی دارند یا اصلا سر ندارند، دم آنها کج است یا دارای ۲ دم هستند.

این نقص باعث می شود قدرت باروری این اسپرم ها کاهش یابد چون اسپرم های معیوب توانایی لازم را برای رسیدن به تخمک و ایجاد نطفه ندارند. البته در مورد اسپرم های معیوب نباید زیاد نگران بود. اگر نتیجه تست اسپرم همسر شما حاکی از آن باشد که فقط ۴درصد اسپرم طبیعی دارد، بازهم شانس بارداری برایتان وجود دارد. مشاهده اسپرم معیوب در مایع منی بیشتر آقایان شایع است و نکته مهم برای باروری، درصد و میزان اسپرم های سالم و طبیعی است. بهتر است بدانید اسپرم های معیوب توانایی رسیدن به تخمک و تشکیل نطفه ندارند و به همین دلیل نباید از تشکیل جنین معیوب یا معلول بترسید.

۴. چند ماهی است من و همسرم، رابطه زناشویی بدون محافظت داریم اما هنوز باردار نشده ام. می خواستم بدانم استفاده از مکمل ها و داروهای گیاهی می تواند برای بارداری مفید و موثر باشد؟

اگر سن شما زیر ۳۰ سال است و هنوز یک سال از داشتن رابطه زناشویی تان نمی گذرد، نگران نباشید اما اگر بالای ۳۵ سال دارید و بیش از ۶ ماه رابطه زناشویی داشته اید و باردار نشده اید، باید با پزشک مشورت کنید.

اگر سنتان بین ۳۷ تا ۴۰ سال است و پس از ۳ماه رابطه بدون محافظت هنوز باردار نشده اید هم باید موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. ناباروری، مشکل پیچیده ای است و دلایل بسیار مختلفی دارد. باید تحت نظر پزشک، پی به مشکلتان ببرید و درصدد درمان آن برآیید.

در حال حاضر گیاهان دارویی و مکمل هایی در بازار وجود دارد که عرضه کنندگان آنها ادعا می کنند درمان کننده ناباروری هستند اما اگر مصرف این گیاهان و مکمل ها کارساز بود، دیگر نیازی به این همه پزشک و کشف راه های درمانی جدید برای رفع ناباروری نبود! به شما و همسرتان توصیه می کنم به جای روی آوردن به این درمان های غیرعلمی، هرچه سریع تر تحت نظر متخصص زنان و نازایی قرار بگیرید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۴۹۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان