//
کدخبر: ۳۵۲۶۶۰ //

آیا کووید ۱۹ یا واکسن کرونا بر پریود اثرگذار است؟

از زمان همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ (COVID-19) تا به امروز، همواره گزارش‌های زیادی از عوارض جانبی این بیماری یا واکسن آن گزارش شده است. در حالی که اکثر ادعاها از طریق مطالعات مختلف رد شده‌اند، یکی از رایج‌ترین ادعاها تغییر سیکل قاعدگی یا پریود است که بحث‌های زیادی را به صورت آنلاین یا در خانه‌ها ایجاد کرده است.

آیا کووید ۱۹ یا واکسن کرونا بر پریود اثرگذار است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

بسیاری از زنان پس از تزریق واکسن COVID-19، گزارش‌هایی مبنی بر بی‌نظمی در پریود را ارائه کرده‌اند. به طور کلی تغییرات مشاهده‌ شده، توسط افراد شامل سنگین‌تر یا سبک‌تر شدن خونریزی، تاخیر در زمان پریود (عقب افتادن یا زودتر پریود شدن!)، دوره‌های طولانی‌تر یا دردناک‌تر و حتی در برخی موارد شامل رَد شدن یک چرخه کامل است.

مطالعات جدید عوارض تزریق واکسن بر پریود را نشان می‌دهد!

کووید و پریود

مطالعات منتشر شده در مجله‌ی «Obstetrics & Gynecology» نشان می‌دهد که تزریق واکسنِ کووید بر پریود برخی از زنان تاثیرگذار است؛ در این میان رایج‌ترینِ عوارض، شامل تغییر در طول زمان خونریزی است. به منظور بررسی دقیق این ادعاها، پژوهشگران داده‌های نزدیک به ۴۰۰۰ کاربر یک اپلیکیشنِ ردیابی پریود را جمع‌آوری کردند و جالب است بدانید که نتیجه‌ی تحلیل این داده‌ها، تغییرات کوچک و موقتی در طول پریود را نشان می‌دهد. درواقع خونریزی در گروه واکسینه شده و تحت کنترل، تقریباً یک روز دیرتر از گروهِ واکسینه نشده، شروع می‌شود.

نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که با زدن واکسن، زمان پریود بعدی به طور میانگین (در گروه واکسینه شده) ​​کمتر از یک روز، تغییر کرده است. از طرفی زنانی که دو دوز واکسن را در یک دوره دریافت کردند، به طور متوسط ​​یک تغییر دو روزه را مشاهده کرده‌اند. لازم به ذکر است که این تغییرات در دسته موارد حداقلی و مهم‌تر از همه، موقتی طبقه‌بندی شده است و شامل هیچ تأثیر دیگری بر این دوره نمی‌شود.

کمبود داده‌های قابل استناد در بحث عوارض واکسن کووید

عوارض واکسن کووید اختلالات پریود

این مقاله بر اساس مطالعه‌ی شش چرخه متوالی قاعدگی پس از تزریق واکسن کویید است و تنها شامل واکسن‌های مُدرنا (Moderna)، بیون‌تک ـ پی فایزر (BioNTech-Pfizer) و جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) می‌شود. بنابراین زنانی که سایر واکسن‌های کویید را دریافت کرده بودند در این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. به طور کلی این نتایج بر اساس اطلاعات حاصل از جامعه‌ی آمریکایی با بیش از نیمی (۵۵%) از واکسینه‌شده‌های واکسن BioNTech-Pfizer، جامعه‌ی ۳۵ درصدی مدرنا و ۷ درصد جانسون اند جانسون است.

از طرفی اثرات ناشی از دیگر واکسن‌های COVID-19 موجودِ در کشورهای مختلف در نظر گرفته نشده‌ است. لازم به ذکر است که موضوعِ مهم دیگری که در این مطالعه باید در نظر داشت این است که دیگر سوالات در مورد سایر تغییرات احتمالی در پریود مانند علائم پریود، خونریزی‌های خارج از دوره و تغییرات در مقدار خونریزی در هر پریود همچنان بی‌پاسخ است.

مطالعات مختلف، نتایج متفاوتی را ارائه می‌دهند!

واکسن کووید و پریود

در دسامبر ۲۰۲۱، آژانس دارویی اروپا «European Medicines Agency» اعلام کرد که ارتباطی بین تغییرات در چرخه‌های پریود با واکسن‌های کووید-۱۹ وجود ندارد، این مساله حتی پس از گزارش‌های موسسه‌ی بهداشت عمومی نروژ (FHI) در مورد تجربه‌ی پریودهایی با خون‌ریزی سنگین در برخی از زنان واکسینه شده، همچنان برقرار بود.

موسسه‌ی بهداشت عمومی نروژ بررسی‌های خود را با یک جامعه‌ی آماری متشکل از تقریباً ۶۰۰۰ زن در سنین بین ۱۸ تا ۳۰ سال شروع کرد و طی آن در مورد پریود و الگوهای خونریزی زنان قبل و بعد از واکسیناسیون پژوهش‌هایی را دنبال کرد. ۹۸.۴ درصدِ شرکت‌کنندگان در این مطالعه یک دُز و ۹۱.۸ درصد دو دُز واکسن دریافت کرده بودند.

در میان افرادی با دریافت تنها یک دز واکسن، ۵۹.۴ درصد فایزر، تعداد ۳۵.۸ درصد مُدرنا، حدود ۴.۷ درصد آستارازنکا و ۰.۲ درصد جانسون اند جانسون را تزریق کرده بودند. همچنین افرادی که دو دز واکسن دریافت کرده بودند هم شامل، ۴۷.۴ درصد واکسن «BioNTech-Pfizer» و ۵۲.۶ درصد واکسن مدرنا بودند.

جالب است بدانید که طی این مطالعات بروز اختلالات مختلف پریود فرکانس بالایی داشته است. درواقع گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از اولین دوز واکسن، ۳۹.۴ درصد افراد و بعد از دوز دوم، ۴۰.۹ درصد حداقل بروز یک تغییر در روند پریود خود را گزارش کردند.

گزارش‌های مبنی بر اختلالات پریود: داده‌های مربوط به قبل و بعد از تزریق واکسن (داده‌ها بر حسب درصد است)

ادامه‌ی گزارش‌های مبنی بر اختلالات پریود

بنابراین پس از بررسی شواهد موجود بود که کمیته ارزیابی خطر دارویی (PRAC) آژانس دارویی اروپا (EMA) اعلام کرد که تصمیم دارند، تحقیقات و ارزیابی‌های بیشتری را بر روی داده‌های موجود به عمل آورند.

اختلالات پریود امری رایج است!

اختلالات پریود امری رایج است!

طبق مطالعات سازمان EMA، اختلالات پریود می‌تواند شامل طیف وسیعی از فاکتورها از جمله، عفونت‌ها، مصرف داروهای مختلف، اختلالات هورمون‌ها، روش‌های پیشگیری از بارداری و همچنین مشکلات رحم و دهانه رحم مانند آندومتریوز «Endometriosis» شود. همچنین استرس و خستگی از دیگر علل شایع تغییرات پریود در میان افرادِ در سنین باروری است. دکتر جنیفر لینکلن، از ایالات متحده، اذعان دارد که شاید یک تغییر کوتاه مدت در چرخه یا الگوی خونریزی متفاوت درواقع ناشی از پاسخ ایمنی بدن شما به واکسن باشد، که دقیقاً مشابه همان چیزی است که در زمان بیماری تجربه می‌کنید.

سخن پایانی

در پایان لازم به تاکید است که طبق گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه واکسن‌ها عاملی برای مشکلات باروری هستند، وجود ندارد. علاوه بر این، گزارش‌های اخیر با استناد به ردیابی سلامت پس از واکسیناسیون، نشان می‌دهد که ۴۸۰۰ نفر پس از دریافت اولین دز واکسنِ COVID-19 (واکسن فایزر و مدرنا) تست بارداری مثبت داشتند. بنابراین هیچ‌گونه نگرانی‌ای از بابت به خطر افتادن سلامت و قابلیت باروری با تزریق واکسن وجود ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۲۶۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان