//
کدخبر: ۳۵۲۶۴۵ //

معرفی بهترین دمنوش های گیاهی ضد التهاب

گیاهان دارویی و ادویه ها برای قرن ها مورد استفاده دارویی بوده اند.

معرفی بهترین دمنوش های گیاهی ضد التهاب
به گزارش فرتاک نیوز،

آن ها حاوی ترکیبات گیاهی یا مواد شیمیایی گیاهی هستند که می توانند از آسیب اکسیداتیو به سلول های شما جلوگیری کرده و التهاب را کاهش دهند.

به دلیل خواص ضد التهابی برخی گیاهان ممکن است درد ناشی از التهاب را تسکین دهند. آن ها همچنین ممکن است به مدیریت بیماری های خاصی که توسط التهاب تحریک می شوند کمک کنند.

نوشیدن دمنوش تهیه شده از این گیاهان راهی آسان برای بهره مندی از فواید آن هاست.

انواع دمنوش های گیاهی ضد التهاب

1. چای سبز (نام علمی : Camellia sinensis)

چای سبز از درختچه ای مشابه چای سیاه به دست می آید اما برگ ها به گونه ای متفاوت پردازش می شوند و به آن ها اجازه می دهد رنگ سبز خود را حفظ کنند.

ترکیبات تقویت کننده سلامتی در چای سبز، پلی فنول نامیده می شوند که اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) قوی ترین آن هاست.

اپی گالوکاتچین گالات دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به تسکین برخی از علائم بیماری های التهابی روده (IBDs) مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک کند.

در یک مطالعه 56 روزه بر روی افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو که به داروهای معمولی پاسخ نمی‌دادند درمان با داروهای مبتنی بر اپی گالوکاتچین گالات علائم را تا 58.3 درصد بهبود بخشید.

همچنین به نظر می رسد چای سبز شرایط ناشی از التهاب مانند بیماری قلبی، آلزایمر و حتی برخی سرطان ها را کاهش می دهد.

برای دم کردن چای سبز، یک چای کیسه‌ ای یا برگ‌ های چای را به مدت پنج دقیقه در یک قوری دم کنید. پودر ماچا برگ های چای سبز ریز آسیاب شده است و می توانید به سادگی یک قاشق را در آب داغ یا شیر هم بزنید.

در حالی که مصرف چای سبز برای اکثر افراد بی خطر است اما حاوی کافئین است که ممکن است بر خواب برخی افراد تاثیر منفی بگذارد. به علاوه نوشیدن مقادیر زیادی از این نوشیدنی ممکن است جذب آهن را مهار کند.

علاوه بر این ترکیبات موجود در چای سبز می توانند با برخی داروها از جمله استامینوفن، کدئین، وراپامیل، نادولول، تاموکسیفن و بورتزومیب تداخل داشته باشند بنابراین با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید – به خصوص اگر مقدار زیادی از آن می نوشید.

2. دمنوش ریحان مقدس (نام علمی : Ocimum sanctum)

ریحان مقدس، گیاهی چند ساله بومی هند و آسیای جنوب شرقی است. در طب آیورودا به دلیل طیف گسترده ای از خواص تقویت کننده سلامت به عنوان ملکه گیاهان دارویی شناخته می شود.

اعتقاد بر این است که ریحان مقدس که در طب جایگزین به عنوان یک گیاه آداپتوژن شناخته می شود به بدن شما کمک می کند تا با استرس عاطفی، محیطی و متابولیک مقابله کند. اینها اغلب علل ریشه ای التهاب هستند که منجر به بیماری مزمن می شود.

هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان داده است که ریحان مقدس دارای خواص ضد التهابی است که می تواند قند خون، کلسترول و فشار خون را کاهش دهد.

ترکیبات موجود در برگ ها و دانه های گیاه ریحان مقدس نیز ممکن است سطح اسید اوریک را کاهش داده و درد ناشی از شرایط التهابی مانند نقرس و آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

برخی از ترکیبات ریحان مقدس با مهار آنزیم‌ های cox-1 و cox-2 که ترکیبات التهابی تولید می‌ کنند و باعث درد، تورم و التهاب می‌ شوند، با التهاب مبارزه می‌ کنند.

برای دم کردن دمنوش ریحان مقدس از برگ های تازه یا چای کیسه ای استفاده کنید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد.

نوشیدن روزانه دمنوش ریحان مقدس باید برای اکثر افراد بی خطر باشد.

3. دمنوش زردچوبه (نام علمی : Curcuma longa)

زردچوبه گیاهی گلدار با ریشه یا ریزوم خوراکی است که اغلب آن را خشک کرده و به شکل ادویه در می آورند. ریشه را نیز می توان پوست گرفته و خرد کرد.

ماده فعال زردچوبه کورکومین است – یک ترکیب زرد رنگ که به دلیل فواید بسیاری برای سلامتی شناخته شده است و با قطع برخی از مسیرهایی که منجر به این وضعیت می شوند، التهاب و درد را کاهش می دهد.

زردچوبه و کورکومین برای اثراتشان بر بیماری های التهابی مزمن مانند آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و بیماری قلبی مورد مطالعه قرار گرفته اند. آن ها همچنین ممکن است درد مفاصل و درد عضلانی پس از ورزش را تسکین دهند – که هر دو ناشی از التهاب هستند.

در یک مطالعه 6 روزه بر روی افراد مبتلا به درد و التهاب ناشی از آرتروز مصرف 1500 میلی گرم کورکومین 3 بار در روز به طور قابل توجهی درد و بهبود عملکرد فیزیکی را بهبود بخشید.

مطالعه دیگری روی 20 مرد فعال نشان داد که مصرف 400 میلی گرم کورکومین در مقایسه با دارونما درد عضلانی و آسیب عضلانی را پس از ورزش کاهش می دهد.

با این حال این مطالعات از دوزهای زیادی از کورکومین غلیظ استفاده کردند بنابراین مشخص نیست که آیا نوشیدن دمنوش زردچوبه همان اثر را دارد یا خیر.

اگر می خواهید دمنوش زردچوبه را امتحان کنید، 1 قاشق چای خوری زردچوبه پودر شده یا ریشه زردچوبه پوست کنده و رنده شده را در یک ظرف با 2 فنجان (475 میلی لیتر) آب حدود 10 دقیقه بجوشانید. سپس مواد جامد را صاف کرده و لیمو یا عسل را به دلخواه اضافه کنید.

کورکومین با مقداری فلفل سیاه بهتر جذب می شود بنابراین کمی فلفل سیاه به دمنوش خود اضافه کنید.

4. دمنوش زنجبیل (نام علمی : Zingiber officinale)

بیش از 50 ترکیب آنتی اکسیدانی مختلف در زنجبیل شناسایی شده است. بسیاری از آن ها تولید سیتوکین ها را که مواد پیش التهابی در بدن شما هستند به حداقل می رسانند.

در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی افراد مبتلا به دیابت مصرف 1600 میلی گرم زنجبیل در روز باعث کاهش قند خون ناشتا، کلسترول کل، تری گلیسیرید و نشانگرهای خونی التهابی از جمله پروتئین واکنشی C در مقایسه با دارونما شد.

به طور مشابه مصرف روزانه 1000 میلی گرم زنجبیل به مدت 3 ماه به طور قابل توجهی نشانگرهای التهابی را در افراد مبتلا به استئوآرتریت کاهش داد.

با این حال این مطالعات از دوزهای بالای زنجبیل استفاده کردند – نه دمنوش زنجبیل. بنابراین مشخص نیست که آیا نوشیدن دمنوش زنجبیل همان اثرات را دارد یا خیر.

زنجبیل به دلیل طعم کمی شیرین و تندش، چای خوشمزه ای درست می کند. 1 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه و پوست کنده یا 1 قاشق چای خوری زنجبیل پودر شده را با 2 فنجان (475 میلی لیتر) آب بجوشانید. بعد از 10 دقیقه آن را صاف کرده و با لیمو یا عسل میل کنید.

5. دمنوش میوه گل رز (نام علمی : Rosa canina)

میوه گل رز، میوه‌ های قرمز مرجانی رنگ، گرد و خوراکی هستند که از بوته‌ های گل رز به دست می آیند.

آن ها بیش از 2000 سال است که به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان هایی از جمله بتا کاروتن و ویتامین های C و E هستند.

میوه گل رز حاوی ترکیبات فنلی است که آنتی اکسیدان های ضد التهابی قدرتمندی هستند و از سلول های شما در برابر آسیب محافظت می کنند.

مطالعات نشان می دهد که پودر گل رز با محدود کردن تولید مواد شیمیایی سیتوکین پیش التهابی، درد و سایر علائم مربوط به آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

میوه گل رز همچنین حاوی ترکیبات چربی سالم مانند تری ترپنوئیک اسید، اورسولیک اسید، اولئانولیک اسید و بتولینیک اسید است. این‌ ها آنزیم‌ های cox-1 و cox-2 را که باعث التهاب و درد می‌شوند مهار می‌ کنند.

برای تهیه دمنوش میوه گل رز از حدود 10 عدد میوه گل رز کامل، تازه یا خشک استفاده کنید و آن ها را له یا خرد کنید. آن ها را با حدود 1/2 فنجان (355 میلی لیتر) آب داغ (نه جوش) مخلوط کنید و بگذارید 6 تا 8 دقیقه دم بکشد. نوشیدنی را صاف کنید تا مواد جامد آن گرفته شود و در صورت تمایل عسل اضافه کنید.

دمنوش میوه گل رز دارای رنگ قرمز مرجانی عمیق است.

6. دمنوش رازیانه (نام علمی : Foeniculum vulgare Mill)

طعم دانه ها و پیاز گیاه رازیانه مدیترانه ای اغلب با طعم شیرین بیان یا بادیان مقایسه می شود. بنابراین اگر از طرفداران این نوشیدنی ها هستید رازیانه یک دمنوش خوشمزه درست می کند که با التهاب نیز مبارزه می کند.

رازیانه نیز مانند گل رز سرشار از ترکیبات فنلی ضد التهاب است. برخی از فعال ترین آن ها عبارتند از کافئویل کوینیک اسید، رزمارینیک اسید، کورستین و کائمفرول.

برخی تحقیقات نشان می دهد که رازیانه ممکن است درد را کاهش دهد به ویژه دردهای مربوط به قاعدگی که ممکن است به دلیل ترکیبات ضد التهابی قوی آن باشد.

یک مطالعه 3 روزه روی 60 زن جوان نشان داد که درمان با 120 گرم عصاره رازیانه در روز به طور قابل توجهی درد قاعدگی را در مقایسه با دارونما کاهش می دهد.

دمنوش رازیانه را به راحتی با دانه های رازیانه درست می کنید. 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب جوش را روی 2 قاشق چای خوری دانه رازیانه له شده بریزید و بگذارید حدود 10 دقیقه دم بکشد.

در صورت تمایل عسل یا شیرین کننده اضافه کنید.

نکات و اقدامات احتیاطی برای مصرف کنندگان دمنوش

یک فنجان دمنوش با کیفیت دم کنید

هنگام دم کردن یک فنجان دمنوش تازه در صورت امکان از برگ های تازه استفاده کنید تا چای کیسه ای.

مطالعه‌ ای روی آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در دمنوش نشان داد که دمنوش های دارای برگ‌ های تازه نسبت به چای کیسه ای حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ های ضد التهابی بیشتری هستند.

همان مطالعه اشاره کرد که هنگام دم کردن دمنوش 5 دقیقه برای استخراج 80 تا 90 درصد محتوای آنتی اکسیدانی آن کافی است. زمان دم کشیدن طولانی تر، مقدار بیشتری را استخراج نمی کند.

خلاق باشید و دمنوش های مختلف و سایر گیاهان دارویی ضد التهابی از جمله ادویه هایی مانند دارچین و هل یا حتی میوه هایی مانند تکه های لیموترش یا پرتقال را ترکیب کنید. بسیاری از این مواد با هم کار می کنند تا مزایای سلامتی بیشتری را ارائه دهند.

فراموش نکنید که دمنوش ها از گیاهان تهیه می شوند که می توانند به مرور زمان فاسد شوند یا قدرت خود را از دست بدهند. همیشه هنگام دم کردن دمنوش خود از مواد تازه استفاده کنید.

مراقب کیفیت و کمیت دمنوش خود باشید

در حالی که دمنوش می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند و فواید سلامتی مختلفی را ارائه دهد نگرانی هایی وجود دارد که باید در نظر گرفت.

برخی از گیاهان دارویی با آفت کش ها و علف کش ها درمان می شوند بنابراین سعی کنید انواع باکیفیت، ارگانیک یا عاری از آفت کش ها را انتخاب کنید.

مطالعه‌ ای روی آفت‌ کش‌ ها در چای وارداتی از چین بقایایی را در 198 نمونه از 223 نمونه پیدا کرد. در واقع 39 مورد دارای باقیمانده‌ هایی بودند که بیش از حداکثر محدودیت‌ های اتحادیه اروپا بودند.

علاوه بر این دمنوش ها را باید در یک ظرف دربسته در جای خشک و تاریک نگهداری کنید. اگر به درستی ذخیره نشوند می توانند حاوی مایکوتوکسین باشند – یک محصول جانبی مضر از قارچی که می تواند در برخی غذاها رشد کند و در چای یافت شده است.

در نهایت برخی از دمنوش ها ممکن است با داروها، مکمل‌ ها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشند. اگر در مورد تداخل های احتمالی نگرانی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه

نوشیدن دمنوش های گیاهی راهی آسان و خوشمزه برای لذت بردن از خواص ضد التهابی و سایر فواید سلامتی گیاهان دارویی است.

سعی کنید برخی از دمنوش های ذکر شده در بالا از جمله چای سبز، دمنوش گل رز، زنجبیل و زردچوبه را بنوشید تا از فواید آن ها برای مبارزه با التهاب و ارتقای سلامت بهره مند شوید.

با تنوع و طعم های بسیار زیاد، جای تعجب نیست که چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۲۶۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان