//
کدخبر: ۳۲۹۲۶۷ //

مهم‌ترین روش درمان غیردارویی برای فشارخون

مهم‌ترین و موثرترین درمان غیردارویی فشارخون، افزایش فعالیت‌بدنی و انجام ورزش روزانه است.

مهم‌ترین روش درمان غیردارویی برای فشارخون
به گزارش فرتاک نیوز،

فشارخون در نتیجه افزایش فشار بیش از حد طبیعی جریان خون بر دیواره شریان ها ایجاد می شود و اگر به طور دائم بالاتر ازحد طبیعی باشد به آن فشارخون بالا می گویند.

فشار خون را در افراد بزرگسال به چند دسته تقسیم کرده اند؛ فشار خون طبیعی در یک فرد سالم و در حال استراحت کمتر ۱۲۰.۸۰  میلی متر جیوه است و پیش فشار خون بالا به معنای فشار فیستول بین ۱۲۰ تا ۱۳۹ یا فشار دیاستول ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه است. همچنین فشارخون بالا درجه ۱ به معنای فشار فیستول بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ یا دیاستول ۵۰ تا ۹۹ میلی متر جیوه است و فشارخون بالا درجه ۲ به معنای فشار فیستول ۱۶۰ میلی مترجیوه یا فشار دیاستول ۱۰۰ میلی متر جیوه و بالاتر است.

انواع فشار خون نیز شامل فشار خون اولیه و ثانویه است؛ فشارخون اولیه علت نامشخص دارد و عواملی مانند سن بالا، مصرف زیاد نمک، چاقی، دیابت، وراثت، چربی خون، مصرف دخانیات و الکل در آن موثر است. فشار خون ثانویه نیز عامل اصلی تغییر در ترشح هورمون ها یا عملکرد کلیه ها و غددفوق کلیوی است که با درمان عامل می‌توان بیماری را به طور قطعی درمان کرد.

فشار خون اولیه می تواند صدمات جبران ناپذیری بر اندام هایی همچون مغز، چشم، کلیه و قلب ایجاد کند. گاهی علائمی مانند سردرد، سرگیجه، تاری و اختلال دید، تپش قلب، تنگی نفس و درد قفسه سینه هنگام فعالیت را می تواند به دنبال داشته باشد و اگر فشار خون بیش از حد افزایش یابد، بیمار تا حد اغما پیش می رود.

درمان فشار خون به صورت دارویی و غیردارویی امکان پذیر است. درمان دارویی بنا به تصمیم پزشک، میزان فشار خون و دلایل به وجود آمدن آن، بعد از بررسی دارویی مناسب، شروع خواهد شد. درمان غیر دارویی نیز شامل تغییر در شیوه زندگی است و شامل تغییر الگوی تغذیه ای با کاهش مصرف چربی و جایگزین کردن روغن مایع به جای روغن جامد، مصرف سبزیجات و میوه، کاهش نمک و غذاهای شور، پخت غذا به روش بخارپز و پرهیز از سرخ کردن، ‌ ترک مصرف الکل و دخانیات و کاهش وزن می‌شود.

بر اساس این مطلب که از سوی عزت کازرونی نژاد، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، ‌ آمده است: مهم ترین و موثرترین درمان غیردارویی فشارخون افزایش فعالیت بدنی و انجام ورزش روزانه است و بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط حداقل ۵ بار در روز، درمان بسیارموثر در فشارخون تلقی می‌شود و بهتر است ورزش بیماران دارای فشارخون زیر نظر پزشک و مراکز ورزشی تخصصی انجام شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۹۲۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان