//
کدخبر: ۳۱۱۸۷۳ //

رابطه ورزش کردن و سرطان

بی‌تحرکی احتمال ابتلا به سرطان را در انسان افزایش می‌دهد و ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط در بیشتر روزهای هفته و در صورت امکان، هفت روز هفته می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان شود.

رابطه ورزش کردن و سرطان
به گزارش فرتاک نیوز،

بی تحرکی احتمال ابتلا به سرطان را در انسان افزایش می دهد و علاوه بر این در درازمدت منجر به نیاز بیشتر به دارو، بستری در بیمارستان و ملاقات بیشتر با پزشک می شود و با توجه به بررسی های انجام شده، درصد بالایی از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور در اوقات فراغت خویش هیچگونه فعالیت فیزیکی انجام نمی دهند.

تحقیقات نشان داده که ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط به گونه ای که تنفس و ضربان قلب افزایش یابد در بیشتر روزهای هفته و در صورت امکان، هفت روز هفته می تواند سبب حفظ سلامتی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان شود.

بر اساس این مطلب که از سوی زهراخسروی زادگان تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: تحرک و فعالیت بدنی متناسب با شرایط و وضعیت بیماران در بهبود وضعیت روحی و افزایش مقاومت بدنی افراد مؤثر بوده و منجر به افزایش طول عمر افراد می شود.

فعالیت بدنی چگونه بر بدن تاثیر می گذارد؟

فعالیت بدنی منظم، خطر سرطان را به روش های مختلف نظیر تنظیم وزن بدن، کاهش عوامل التهابی، تنظیم سطح هورمون ها، تنظیم کارکرد انسولین و تقویت دستگاه ایمنی کاهش می دهد. همچنین فعالیت بدنی منظم می تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

برآورد می شود که ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه با شدت متوسط تا زیاد لازم است تا از بدن در برابر سرطان روده بزرگ محافظت شود و شواهد موجود حاکی از آن است که با انجام فعالیت بدنی در دوره های پیش و پس از یائسگی خطر سرطان پستان کاهش می یابد و خطر سرطان رحم در بانوانی که از نظر بدنی فعال هستند، به میزان ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش می یابد و بیشترین میزان کاهش خطر در بانوانی دیده می شود که سطح فعالیت بدنی بیشتری دارند.

مطالعات نشان داده که فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز، با کاهش خطر سرطان پستان همراه است و بین فعالیت بدنی و خطر سرطان ریه نیز رابطه معکوسی وجود دارد و در افرادی که از نظر بدنی فعال تر هستند، این خطر به میزان نزدیک به ۲۰ درصد کاهش می یابد.

همچنین بین فعالیت بدنی و خطر سرطان پروستات رابطه معکوسی وجود دارد و امکان دارد مردانی که از نظر بدنی فعال هستند، کمتر به سرطان پروستات مبتلا شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۱۸۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان