//
کدخبر: ۳۲۲۶۵۴ //

ممنوعیت غذایی قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف فست فودها، غذاهای چرب، سنگین، پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود که زمینه را برای ابتلا به بیماری‌ها ازجمله کرونا را فراهم می‌کند و همواره باید از مصرف بی رویه آن‌ها اجتناب شود.

ممنوعیت غذایی قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا

سمیرا مرادی در گفت‌وگویی اظهار کرد: با رعایت برخی نکات تغذیه ای و پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی می‌توانیم باعث ارتقای سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون شویم و بروز علایم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشیم زیرا ممکن است هنگام تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت فشار شویم، برای جلوگیری از بروز این عوارض باید پیش از واکسن زدن صبحانه یا میان وعده ساده‌ای مصرف و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی‌های سبز تیره تازه نظیر اسفناج، جعفری، کلم بروکلی میل کنیم.

مرادی با اشاره به این‌که این موضوع به ویژه در مورد افرادی که ترس از تزریق آمپول دارند باید رعایت شود، عنوان کرد: مصرف شیر، میوه، تخم‌مرغ، لقمه نان و پنیر به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه با تأکید بر خواب کافی و استراحت در شب قبل از واکسیناسیون، افزود: خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

وی بیان کرد: از کار کردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی همچون گوشی همراه و کامپیوتر و تماشای طولانی مدت تلویزیون حداقل یک ساعت قبل از خواب تا حد امکان پرهیز کنید، همچنین مصرف غذاهای ساده و سبک می‌تواند زمینه ساز یک خواب خوب باشد.

مرادی عنوان کرد: سعی کنید بین مصرف شام و زمان خواب حدود دو ساعت فاصله باشد، همچنین مصرف یک لیوان شیر گرم به داشتن یک خواب راحت کمک می کند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید، تأمین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید- ۱۹بسیار مهم است.

وی افزود: مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می‌شود، بلکه باعث جلوگیری از اُفت فشار خون در افرادی می‌شود که معمولاً ترس از آمپول و یا واکسن دارند.

مرادی ادامه داد: افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، فشار خون بالا یا بیماری‌های ریوی هستند در خصوص میزان مصرف مایعات حتماً باید ب پزشک خود مشورت کنند.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: مواد غذایی آبدار مانند میوه‌ها، سبزی‌ها و انواع سوپ علاوه‌برکمک به تأمین آب بدن، سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کنند، به ویژه در صورت بروز تب بعد از واکسیناسیون، باید مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود.

وی بیان کرد: نوشیدنی‌های شیرین مانند آب میوه‌هایی که دارای قند افزوده هستند و شربت‌های خیلی شیرین، نوشابه‌های گازدار و بطور کلی همه نوشیدنی‌های خیلی شیرین باعث تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می‌شوند.

مرادی با تأکید بر این‌که بهترین نوشیدنی آب است، عنوان کرد: مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت‌های خانگی کم شیرین نیز برای تأمین آب بدن مناسب هستند.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سؤال که قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟ عنوان کرد: مصرف فست فودها، غذاهای چرب، سنگین، پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی های خیلی شیرین باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود که زمینه را برای ابتلا به بیماری‌ها ازجمله کرونا را فراهم می‌کند و همواره باید از مصرف بی رویه آن‌ها اجتناب شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۲۶۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان