//
کدخبر: ۳۱۲۹۴۸ //

معایب و مضرات رژیم گیاه خواری

گیاه‌خواری یا سبزی‌خواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر، فراورده لبنی، تخم مرغ و عسل که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود.

معایب و مضرات رژیم گیاه خواری
به گزارش فرتاک نیوز،

گیاه‌خواری رژیم غذایی است که در چند سال اخیر به علت شیوع بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت، چاقی و انواع سرطان طرفداران زیادی پیدا کرده اما در این میان گروه‌های مخالف آن نیز دیده می‌شود آنان معتقدند این رژیم غذایی کامل نبوده و می‌تواند سلامت افراد را تهدید کند.

هیچ گاه گیاه خواری به صورت دائم به کسی توصیه نمی‌شود زیرا گیاه یک غذای کامل نیست و بدنمان به گوشت احتیاج دارد، افسردگی و اضطراب، نفخ و اسهال، کمبود ویتامین، کاهش انرژی و وزن، کمبود ویتامین د، مشکلات هضم، کم خونی، آسیب‌های پوستی، ریزش مو و مشکل خواب از معایب گیاه خواری طولانی مدت است...

رژیم گیاه خواری برای برخی افراد به خصوص گروه‌های آسیب پذیر مانند زنان باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان و ورزشکاران مناسب نیست. در دوران حاملگی و شیردهی با توجه به تأمین رشد جنین و تغییرات بدن مادر باردار، نیاز به کالری،پروتیئن، ویتامین و مواد معدنی افزایش می‌یابد ولی ویتامین‌های ب ۲، ب ۶، ب ۱۲ و اسید فولیک قابل جذب تر است.

پس مادران باردار و شیرده که از رژیم گیاه خواری استفاده می‌کنند باید به میزان بالاتری از مغزها، حبوبات، میوه‌های خشک و محصولات لبنی یا در صورت امتناع از شیر سویا استفاده کنند.

در مورد کودکان نیز باید دقت داشته باشیم تا با وجود برنامه غذایی متنوع و کامل می‌توان رشد مناسب آنها را تأمین کرد، اما به علت وجود میزان زیاد مهار کننده‌های جذب در منابع گیاهی مانند فیتات که در غلات و دانه‌ها موجود است.

اگزالات که در اسفناج، ریواس، شکلات و بادام زمینی وجود دارد، سیترات موجود در مرکبات و تانات موجود در چای، به کاهش جذب مواد مغذی منجر می‌شود پس رژیم گیاه خواری در مورد کودکان بهتر است علاوه بر تأمین پروتئین، لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار و سبزیجات برگ سبز را به رژیم غذایی اضافه کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۲۹۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان