//
کدخبر: ۲۱۷۳۰۹ //

۶ راه برای سالم ماندن در زمان استرس

ما برای تحمل طولانی مدت و شدید استرس ساخته نشدیم. به وزرا و رئیس جمهورها قبل و بعد از گرفتن مسئولیت نگاه کنید، پیر شدن آن‌ها چنان شتابی دارد که ذره ذره خوردن بدن در استرس را به یادمان می‌آورد. چطور می‌توانیم وقتی استرس داریم سالم بمانیم؟ راه‌هایی وجود دارد که در عین وجود استرس،‌ بتوانید سلامت خود را حفظ کنید.

۶ راه برای سالم ماندن در زمان استرس
به گزارش فرتاک نیوز،

 ما برای تحمل طولانی مدت و شدید استرس ساخته نشدیم. به وزرا و رئیس جمهورها قبل و بعد از گرفتن مسئولیت نگاه کنید، پیر شدن آن‌ها چنان شتابی دارد که ذره ذره خوردن بدن در استرس را به یادمان می‌آورد. ما در دوران استرس‌زایی زندگی می‌کنیم. از شغل‌های بدون بیمه یا بدون امنیت شغلی و مرخصی تا فاجعه‌های آب‌وهوایی که اتفاق می‌افتند، همه و همه استرسی روزافزون به ما وارد می‌کند. استرسی که می‌کشیم باعث بیماری‌های قلبی، افسردگی و دیابت هم می‌شود. اما چطور می‌توانیم وقتی استرس داریم سالم بمانیم؟ راه‌هایی وجود دارد که در عین وجود استرس،‌ بتوانید سلامت خود را حفظ کنید.

۱. به درستی غذا بخورید

شیرینی و میان‌وعده‌های پرشکر همیشه پناهگاهی برای فرار از استرس روزمره هستند. وقتی استرس داریم به سرعت مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین می‌خوریم که برای ما با افزایش سروتونین، شادی می‌آورند. اما این احساس دوامی ندارد و با افزایش قند خون حال خوبی داریم و اما با افت ناگهانی بعدش، ناراحت‌تر و پراسترس‌تر می‌شویم.

در عوض بهتر است کربوهیدرات پیچیده‌ای را انتخاب کنیم؛ به عنوان مثال فرنی یا نان سبوس‌دار انرژی خوبی برای ادامه روز به ما می‌دهد. برای صبحانه، نهار و شام از میز کار خود ده دقیقه فاصله بگیریم. انجمن روانشناسی آمریکا می‌گوید یک سوم آمریکایی‌ها وقتی استرس دارند سراغ غذاهای پرکالری می‌روند. پس ما تنها نیستیم. اینکه در طول دوره استرسی زندگی غذای خودمان را حاضر کنیم خیلی ممکن نیست، اما انتخاب‌های ساده مثل خوردن اوت میل، فرنی و انو اع توت برای صبحانه، ساندویچ سبوس ‌دار با هر پروتیین دلخواه برای نهار، و ماهی و سیب‌زمینی، کلم بروکلی و سبزیجات برای شام خیلی سخت نیست.

۲. ورزش به شما کمک می‌کند

چرا زمانی که ورزش می‌کنید احساس شادابی و نشاط می‌کنید؟ این احساس تا حد زیادی مربوط به اندورفین است که هنگام ورزش ترشح می‌شود. اندورفین باعث تسکین دردها و ایجاد آرامش در بدن می‌شود و به مسکن طبیعی بدن معروف است. اندورفین احساس گرسنگی را هم از بین می‌برد.

اگر نمی‌توانید به باشگاه بروید، تمرین‌های موثر چند دقیقه‌ای در خانه به شما کمک می‌کند. در مورد وقت گذاشتن برای ورزش کردن احساس گناه نکنید. به خودتان بگویید من یک برنامه از سه‌شنبه خودم را حذف می‌کنم و برای خودم زمان می‌گذارم.

۳. از کمک گرفتن تخصصی نترسید

اینکه همیشه استرس داشته باشید شما را فرسوده می‌کند. انسان برای این میزان استرس ساخته نشده است. وقتی چنین احساسی دارید اگر به یک پزشک عمومی مراجعه کنید، احتمالاً شما را کمک خواهد کرد. دکتر زوی نوریس، پزشک عمومی، می‌گوید: «همه ما در زندگی خود استرس داریم، اما تعریف اضطراب به عنوان یک بیماری متفاوت از استرس است.» داشتن تپش قلب، حمله‌های هراسی یا اختلال خواب طولانی مدت، این مسائل نشان می‌دهد که فرد با اختلال اضطراب دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بعضی از استرس‌ها اجتناب ناپذیرهستند؛ به عنوان مثال مرگ را در نظر بگیرید. اما اگر استرس شما به کارتان مربوط است نوریس بیماران خود را تشویق می‌کند که با رئیس خود صحبت کنند: ممکن است کارفرما قبول نکند و در آخر به این نتیجه هم برسید که کار خود را عوض کنید!

۴. سعی کنید خواب کافی داشته باشید

وقتی استرس دارید بدخواب و بی‌خواب می‌شوید. کارهای شما خیلی معوق مانده و فکر می‌کنید بیدار ماندن به شما کمک می‌کند. دکتر گای لشزینر، متخصص مغز و اعصاب، می‌گوید: «اگر خواب شما بی کیفیت و کمیت باشد، استرس شما هم بیشتر می‌شود. خوابیدن در زمان ناراحتی به شما کمک می‌کند استرس خودتان را مدیریت کنید.»

قرص خواب چطور؟ قرص خواب شمشیر دو لبه‌ای است که به عنوان راه‌حل کوتاه‌مدت برای افرادی که استرس حاد دارند مفید است. این قرص‌ها تا دو هفته می‌توانند مفید باشند و به عنوان راه بلند مدت به قرص‌ها اطمینان نکنید. بهتر است مسائل مربوط به خواب را با توجه به منبع اصلی استرس برطرف کنید. درمان‌شناختی رفتاری هم برای رفع اضطراب و بهبود کیفیت خواب به شما کمک می‌کند.

۵. درباره نحوه مقابله با شرایط استرسی هوشمند شوید

همه ما در جامعه پشتیبانی‌هایی داریم که به زبان ساده روابط ما هستند؛ که به عنوان مثال می‌توانند خانواده و یا دوستان ما باشند. هرچقدر پشتیبانی روابط بیشتر باشد، استرس را به شدت کاهش می‌دهد. یکی از راه‌های دیگر تغییر دادن نگاه ما به مسائل است. اگر نگران بدهی خود هستید با سر و صدا آن را به خود بگویید و با خودتان مذاکره کنید. این به شما امید بیشتری می‌دهد تا وقتی که فقط نگاه کنید و در ناراحتی خود فرو بروید.

۶. به یاد داشته باشید: شغل شما، شما را تعریف نمی‌کند

 ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که کارمان ما را تا حد زیادی تعریف می‌کند و گاهی بیش از حد از خودمان کار می‌کشیم. حجم کارهای افراد اگر مدیریت نشوند، بار اضافی روی آن‌ها تلنبار می‌کند که استرس زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند.

برای جلوگیری از فرسودگی، یادتان باشد که لازم نیست هر ساعت را در کار مثمر ثمر باشید. بعضی اوقات، بهتر است اصلاً کاری انجام ندهید. ابعاد دیگری از زندگی و خودخواهی وجود دارد که باید به آن‌ها اعتقاد داشته باشید. گر در دراز مدت بیش از حد از خودمان کار بکشیم فقط خشمگین‌تر می‌شویم. بنابراین حدی از خودخواهی و خود مراقبتی برای سلامت خودمان لازم است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۷۳۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان