//
کدخبر: ۲۷۸۲۵۷ //

ورزش یا رژیم تغذیه؟ کدام یک مناسب برای لاغری

عملاً ما برای لاغری باید ورزش در کنار تغذیه درست را داشته باشیم.

ورزش یا رژیم تغذیه؟ کدام یک مناسب برای لاغری

این اصل اساسی گاهی از یاد می رود و از این رو بسیاری را می بینیم که بدون توجه به میزان تحرک خود تنها می خواهند به واسطه رژیم های سخت گیرانه دست به لاغر شدن بزنند و از آن سوی دیگر برخی معتقد هستند که عرق ریختن و فعالیت های ورزشی به تنهایی می تواند کارساز باشد و نیازی به رعایت رژیم خاصی نمی باشد.

لاغری اتفاقی است که برای انجام آن باید دو عنصر اصلی به درستی در کنار یک دیگری قرار بگیرند. به زبان بسیار ساده می توان گفت این دو عنصر کنترل ورودی به بدن و تخلیه بار اضافی از بدن می باشد.

به گزارش سرویس سلامت فرتاک نیوز، کنترل ورودی به بدن عموماً به واسطه رژیم غذایی صورت می گیرد و تخلیه بار اضافی از بدن معمولا به وسیله ورزش اتفاق می افتد. بنابراین عملاً ما برای لاغری باید ورزش در کنار تغذیه درست را داشته باشیم.

این اصل اساسی گاهی از یاد می رود و از این رو بسیاری را می بینیم که بدون توجه به میزان تحرک خود تنها می خواهند به واسطه رژیم های سخت گیرانه دست به لاغر شدن بزنند و از آن سوی دیگر برخی معتقد هستند که عرق ریختن و فعالیت های ورزشی به تنهایی می تواند کارساز باشد و نیازی به رعایت رژیم خاصی نمی باشد.

در ادامه می خواهیم به چند طریق به این موضوع برسیم که ورزش و تغذیه دو عنصر مکمل یکدیگر می باشند. بنابراین با ما همراه باشید تا با یک دیگر این مسیر را طی کنیم.

رژیم لاغری

رژیم تغذیه مناسب و سختگیرانه بدون ورزش و تاثیر آن در لاغری

همانطور که گفتیم برخی معتقد هستند که با داشتن یک رژیم سختگیرانه می توانند میزان کالری مورد نیاز بدن را کنترل کنند و از این طریق به لاغری برسند. تصور این افراد این است که در صورت نخوردن غذاهای پر انرژی و چربی بدن از چربی های ذخیره شده خود استفاده خواهد کرد و اینگونه لاغری اتفاق می افتد.

بر اساس آخرین اطلاعات پزشکی همیشه بدن قرار نیست که دست به استفاده از چربی های خود بزند. در برخی مواقع علاوه بر چربی بدن دست به تحلیل ساختمان های اساسی و اندام های خود می کند. موارد مختلفی از بیماری چون تحلیل استخوانی و عضلانی از این دسته موارد می باشد.

بجز این اتفاق نه چندان خوشایند که در طولانی مدت می تواند یکی از علل مهم مرگ انسان شود، داشتن یک رژیم سخت گیرانه می تواند باعث بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی مانند فشار خون پایین شود. به خصوص برخی افراد که بیماری های زمینه ای دارند در این مورد بسیار باید با احتیاط عمل کنند و سلامتی خود را فدای زیبایی و لاغری نکنند.

از طرفی دیگر سوخت و ساز بدن خود به خود نیاز به انرژی دارد. یعنی در صورتی چربی های اضافی بدن به عنوان غذا سوخته می شود که بدن انرژی لازم برای سوزاندن آن را داشته باشد. بنابراین عملاً نیاز به غذای مقوی و پر انرژی وجود دارد و عدم استفاده از آن ها می تواند عواقب جبران ناپذیری برای ما داشته باشد.

توجه داشته باشید شاخص توده بدنی به عنوان شاخصه ای مناسب و کمی می تواند برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب در جهت رسیدن به لاغری کمک کند.

اما بهترین راه استفاده از راهنمایی های یک پزشک متخصص تغذیه است. این پزشک بر اساس فیزیک بدنی شما و بیماری هایی که دارید می تواند بهترین نوع رژیم غذایی را برای شما تجویز کند.

اما یادتان نرود این رژیم غذایی تنها می تواند ورودی مناسبی برای شما ایجاد کند. تخلیه بار اضافی را باید به چیزی دیگر مانند ورزش و فعالیت های بدنی بسپارید.

ورزش

ورزش بدون توجه به رژیم غذایی مناسب در لاغری

کاملاً مشخص است که ورزش به خوبی می تواند اندام های بدن را به تحرک بیندازد و بدن را مجبور به استفاده از چربی های ذخیره شده بکند. علاوه بر آن این تغذیه از چربی ها و تحرک هایی که صورت می گیرد باعث می شود عضلات بدن استحکام بهتری پیدا کنند. اما اگر با دید لاغری به ورزش نگاه میکنید کمی داستان فرق می کند.

همانطور که گفتیم ورزش باعث می شود بدن چربی های اضافی را بسوزاند. این اتفاق از این جهت می افتد که بدن نیاز وافری به مواد غذایی و قندی پیدا می کند.

بنابراین اگر رژیم تغذیه ای مناسب نداشته باشید بعد از ورزش به سبب فشار گشنگی و نیاز طبیعی بدن دست به خوردن انواع غذاهای چرب و پر انرژی و قندی خواهید کرد. از این رو عملاً هر آنچه که تلاش کرده اید و میزان کالری که سوزانده اید دوباره دریافت می کنید و شاید به سبب حس گشنگی و خستگی از ورزش، کالری چند برابری دریافت کنید. بنابراین ورزش به تنهایی نه تنها باعث لاغری نمی شود بلکه می تواند شما را چاق تر و عضلانی تر کند.

البته نوع ورزشی که برای لاغری انجام می دهید نیز بسیار اهمیت دارد. برخی از ورزش ها صرف عضله سازی و ... می باشد. برای این که به درستی به اهداف خود مانند لاغری دست پیدا کنید بهتر است با یک مربی حرفه ای بدن سازی و ورزشی مشورت کنید و بر اساس برنامه ای که وی برای شما طراحی می کند پیش بروید.

یادتان باشد ورزش تنها می تواند اضافه بار بدن شما را تخلیه کند. اگر راه تامین این اضافه بار برای بدن باز باشد شما تنها خودتان را خسته کرده اید و هیچ اتفاق مثبتی در این مسیر برای شما رخ نداده است. 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۸۲۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان