//
کدخبر: ۲۷۱۰۲۷ //

کدام مکمل‌های غذایی باید جایگزین ویتامین‌ها شوند؟

به منظور جلوگیری از کمبود ویتامین‌ها در بدن، همه ما باید انواع خاصی از مواد غذایی را مصرف کنیم، همه ویتامین‌ها مفید نیستند و برخی حتی می‌توانند بی‌فایده باشند.

کدام مکمل‌های غذایی باید جایگزین ویتامین‌ها شوند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر غذایی که می‌خوریم مقدار مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین نکند، می‌توانیم ویتامین‌ها و مکمل‌های خاصی را مصرف کرده تا سطح ویتامین بدن ما به حالت عادی برگردد و زندگی سالم‌تری داشته باشیم. حال این سؤال مطرح می‌شود که ما باید چه مکمل‌هایی را مصرف کنیم؟

با این حال، همه ویتامین‌ها مفید نیستند و برخی حتی می‌توانند بی‌فایده باشند. ما در این گزارش به ۶ ویتامینی که ارزش خاصی نداشته، یا حتی می‌تواند مضر باشد و ۵ ویتامین مهم و ضروری اشاره خواهیم کرد که می‌تواند پاسخ این سؤال باشد که چه مکمل‌هایی را مصرف کنیم؟

ویتامین‌های غیرمفید

۱. ویتامین C

بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف مکمل‌های ویتامین C برای درمان سرماخوردگی مفید است. با این حال، مطالعات نشان داده که اگر چه برخی از افراد ممکن است از این مکمل‌ها استفاده کنند، اما با مصرف مدام ویتامین C، اثرات همیشگی آن از بین خواهد رفت. در این حالت، همیشه بهتر است بجای مصرف این مکمل‌ها، میوه‌های سرشار از ویتامین C مانند توت فرنگی، پرتقال و کلم بروکلی مصرف کنیم.

۲. ویتامین A

ویتامین A برای سلامتی بینایی ما مهم است. با این حال، اگر شما رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید، نیازی به مصرف ویتامین A به عنوان یک مکمل ندارید. باید بدانید که مصرف بیش از اندازه این مکمل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری افزایش دهد. شما می‌توانید به جای این مکمل از هویج و سیب‌زمینی شیرین استفاده کنید.

۳. ویتامین E

اگر چه اعتقاد بر این است که مکمل‌های ویتامین E ما را از سرطان محافظت می‌کنند، اما یک مطالعه ثابت کرده که آن‌ها نیز بی‌خطر نیستند و حتی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند. این بدان معنی است که این مواد به اندازه که مردم فکر می‌کنند مفید و مؤثر نیستند. به جای مصرف این مکمل، می‌توانید اسفناج، آووکادو و آجیل بخورید تا منابع طبیعی ویتامین E داشته باشید.

۴- مکمل پروتئینی

در صورت پیروی از رژیم غذایی سالم، مکمل‌های پروتئینی کاملاً غیر‌ضروری هستند. همچنین، این نوع مکمل‌ها سرشار از مواد قندی بوده که منجر به افزایش وزن بیش از حد می‌شود و احتمال ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را افزایش می‌دهند.

۵- چربی سوز‌ها

با وجود اینکه مدارکی وجود ندارد که نشان دهد چربی‌سوز‌ها سبب کاهش وزن در اشخاص می‌شوند، در جدیدترین مطالعات انجام گرفته، ثابت شده که چربی سوز‌ها باعث نارسایی کبد، سکته قلبی می‌شوند، بنابراین بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

۶. مولتی ویتامین‌ها

از بین این همه مکمل و ویتامینی که گفته شد، احتمالاً مولتی ویتامین‌ها محبوب‌ترین مکمل‌ها هستند. بسیاری از مردم معتقدند که برای زندگی سالم این ویتامین‌ها ضروری هستند. با این حال، این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از مولتی ویتامین‌ها خطر مرگ شما را افزایش می‌دهد. در عوض شما باید با رژیم غذایی سالم و غنی تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کنید.

ویتامین‌های مهم و ضروری

۱. ویتامین D

ویتامین D باعث تقویت استخوان‌های ما می‌شود. با وجود این‌که با قرار گرفتن در معرض آفتاب، ویتامین D بصورت طبیعی در بدن ما ساخته می‌شود؛ اما مکان‌هایی در جهان وجود دارد که افراد از نور آفتاب به اندازه کافی بهره‌مند نیستند و ویتامین D در بدن آن‌ها ساخته نمی‌شود. از آنجا که یافتن این ویتامین در مواد غذایی بسیار سخت است، بهتر است مکمل‌های آن را مصرف کنید.

۲. امگا ۳

امگا ۳ یک گزینه مکمل خوب برای افرادی است که ماهی نمی‌خورند. امگا ۳ فشار خون را پایین آورده و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. این مکمل همچنین با تقویت کلسیم موجود در استخوان‌ها به رفع التهاب مفاصل و بهبود سلامت استخوان کمک می‌کنند. افرادی که از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کنند باید حتماً این مکمل را مصرف کنند.

۳. ویتامین B۱۲

ویتامین B۱۲ حتی در مقادیر زیاد یک مکمل بی‌خطر برای مصرف است. این ویتامین برای افرادی که کمبود B۱۲ و کم خونی ارثی دارند بسیار موثر است. همچنین اگر رژیم غذایی گیاه‌خواری را دنبال می‌کنید، این ویتامین مکمل خوبی برای مصرف است.

۴- پودر پروتئین (آب پنیر یا سویا)

پودر‌های پروتئینی باعث کاهش وزن و عضله‌سازی می‌شوند. در صورت مصرف مقدار کافی، این پروتئین‌ها، مواد کاملی برای یک سبک زندگی سالم هستند. پودر‌های پروتئینی مانند آب پنیر و سویا حاوی اسید‌های آمینه ضروری بوده که بدن برای ترمیم بافت‌های خود نیاز دارد. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد پروتئین گوشت گاو فاقد ارزش غذایی، به ویژه اسیدهای‌آمینه ضروری است.

۵- پودر مکمل سبز

این مکمل‌ها از سبزیجات، پروبیوتیک‌ها، گیاهان تهیه می‌شود. پودر‌های سبز در صورت ترکیب با یک رژیم غذایی سالم، سلامتی کامل را نتیجه خواهند داد. آن‌ها به سیستم ایمنی و گوارشی کمک می‌کنند و می‌توانند انرژی را بهبود ببخشند. اینکه چه مکمل‌هایی را باید مصرف کنیم بسیار مهم بوده و باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۱۰۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان