//
کدخبر: ۲۰۲۴۲۹ //

راهکارهایی برای تقویت بینایی

چشم برای سلامتی خود به بعضی از مواد معدنی نیز نیاز دارد. برای مثال سلنیوم به جذب ویتامین E و ساخته‌شدن آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن کمک می‌کند.

 راهکارهایی برای تقویت بینایی
به گزارش فرتاک نیوز،

 ویتامین A آنتی‌اکسیدانی است که در مواد غذایی حیوانی مثل شیر و لبنیات، جگر، تخم‌مرغ، کره و مواد غذایی گیاهی حاوی کاروتنوئیدها وجود دارد. کاروتنوئیدها رنگ‌دانه‌های قرمز و زردی هستند که در گیاهان و حیوانات وجود دارند. این مواد به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و همچنین انواع خاصی از آنها (که بیشتر بتا-کاروتن است) به ویتامین A تبدیل می‌شوند. بعضی از کاروتنوئیدهای دیگر نظیر لوتئین و زیگزانتین نیز مفید هستند. پختن مواد غذایی محتوای ویتامینی آن را تغییر می‌دهد، زیرا گرما سبب تخریب ویتامین A و بتاکاروتن موجود در مواد غذایی می‌شود.همچنین، درصورتی که از مواد غذایی تازه استفاده نمی‌کنید، مواد یخ‌زده بهتر از مواد کنسرو شده هستند.

لوتئین و گزانتین

لوتئین و گزانتین رنگ‌دانه‌های گیاهی زرد رنگ هستند. مطالعات مختلف نشان داده‌اند لوتئین و گزانتین ممکن است در کاهش خطر ابتلا به کاتاراکت موثر باشند. لوتئین و گزانتین ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. این دو ماده اغلب همراه با یکدیگر در سبزیجات و میوه‌جات یافت شده و بدن می‌تواند لوتئین را به گزانتین تبدیل کند. در حال حاضر مقدار مصرف روزانه‌ای این دو ماده مشخص نشده است ولی بهتر است روزانه کمی مصرف شوند زیرا بدن نمی‌تواند این دو ماده را بسازد. بهترین منبع تامین این مواد، سبزیجات سبز و پربرگ به‌ویژه اسفناج است.کلم و سبزیجات سبزرنگ نیز منابع خوبی هستند. لوتئین و گزانتین را می‌توان در سبزیجات و میوه‌جات زرد و نارنجی‌ رنگ نظیر ذرت نیز یافت. سبزیجات پخته مقادیر بیشتری لوتئین دارند، زیرا پختن سبب شکسته‌شدن دیواره سلول‌ها و آزاد شدن لوتئین می‌شود.

ویتامین C و بیوفلاوونوئیدها

از مواد بسیار مفید برای بینایی ویتامین C است. بیوفلاوونوئیدها نیز مواد آنتی‌اکسیدانی هستند که علاوه بر کمک به اثرگذاری ویتامین C، خود نیز فوایدی دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مقادیر بالای ویتامین C می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به کاتاراکت شود. همچنین می‌تواند با کاهش فشار چشم، مانع گلوکوم (آب‌سیاه) شده و یا بیماری را در مبتلایان تسکین دهد. مرکبات مثل پرتقال و لیمو، فلفل دلمه‌ای، کیوی، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و سبزیجات سبز و پربرگ منابع غنی ویتامین C هستند. پختن مواد غذایی این مقادیر را تغییر می‌دهد، زیرا گرما سبب کاهش ویتامین C موجود در مواد غذایی می‌شود. نور نیز سبب تخریب ویتامین C می‌شود. ازاین‌رو بهتر است مثلا آب‌پرتقال در بسته‌بندی‌های پلاستیکی یا مقوایی خریداری شود تا شیشه‌های شفاف. همچنین، مواد غذایی تازه، ویتامین C بیشتری دارند تا مواد غذایی یخ‌زده یا کنسرو شده.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۲۴۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان