//
کدخبر: ۷۱۰۴۵ //

چرا در رژیم گرفتن شکست می خوریم؟

بارها تصمیم گرفته اید رژیم بگیرید اما هربار نمی توانید آن را ادامه بدهید. خب این مشکلی است که برای هرکسی ممکن است پیش بیاید و شاید حتی به شما برنگردد. ما در این مطلب دلایلی که باعث می شود نتوانید در رژیم خود موفق باشید را برایتان آورده ایم.

 چرا در رژیم گرفتن شکست می خوریم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

تشنه هستید

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برای کاهش وزن باید کنار رعایت برنامه غذایی درست روزانه 6 تا 8 لیوان آب نوشید. آب، نوشیدنی ضروری برای تامین رطوبت مورد نیاز بدن است که عملکرد مطلوب اندام‌های مهم را تضمین می‌کند. نوشیدن کافی آب همچنین در دفع مواد سمی و مضر بدن موثر است. به علاوه در کنترل اضطراب ناشی از رژیم غذایی نقش دارد.

 

آبمیوه مصنوعی می خورید

آبمیوه‌ها و نوشابه‌های صنعتی جایگزین آب و آبمیوه‌های طبیعی نمی‌‌شوند زیرا بدون ریزمغذی‌ها هستند و از طرفی مقدار زیادی شکر دارند. این نوشیدنی‌ها به تامین آب بدن کمکی نمی‌‌کنند و کالری بالای آنها زمینه‌ساز افزایش وزن و عدم موفقیت در لاغری می‌شود.

 

سالم اما پرکالری

خشکبار، روغن زیتون و شکلات جزو خوراکی‌های مفیدی هستند که در دوران رژیم‌های لاغری توصیه می‌شود اما افراط در مصرف این نوع خوراکی‌ها نیز با افزایش دریافت کالری و در نتیجه افزایش وزن همراه است.

 

خونسرد و آرام نیستید

شیوه زندگی پر استرس مداوم می‌تواند مستقیما با مشکلات تناسب اندام همراه باشد. استرس سطح هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد که علاوه بر بروز حالات هیجانی ناآرام، تمایل به مصرف کالری بیشتر را افزایش می‌دهد.

 

از جا بلند نمی شود

شیوه زندگی مدرن و صنعتی امروز بسیاری از افراد را به ساعات طولانی مشاغل نشسته مانند کار با رایانه وادار می‌کند. برای اینکه یکجانشینی مشکلاتی در متابولیسم بدن و وزن ایجاد نکند لازم است چند بار در طول روز استراحت کوتاه داشت و در صورت امکان چند دقیقه‌ای پیاده‌روی یا نرمش کرد. افرادی که دوست دارند در مدت کوتاهی از شر چربی‌های بدن رها شوند، می‌توانند از فواید ورزش‌های هوازی یا ایروبیک کمک بگیرند. این تمرینات موجب حرکت کردن ماهیچه‌های بزرگ بدن مانند پاها و افزایش ضربان قلب و تنفس می‌شود. با این حال، محدودیت تحرک روزانه در این نوع تمرینات می‌تواند مانعی برای کاهش وزن باشد. از این رو، متخصصان توصیه می‌کنند برای کسب نتایج بهتر در زمینه کاهش وزن در مدت کوتاه، ورزش‌های هوازی را کنار ورزش‌های قدرتی مانند بدنسازی، وزنه برداری و... انجام دهید.

 

به هورمون ها توجه نمی کنید

یکی از مهم‌ترین علل بازدارنده کاهش وزن ابتلا به اختلالات هورمونی است. بعضی از هورمون‌ها بر عملکرد متابولیسم و دیگر فرآیندهای حیاتی حفظ تناسب اندام تاثیر می‌گذارند که البته گاهی چندان مورد توجه نیست. اختلالات هورمونی مانند کم‌کاری تیرویید، نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک و مقاومت به انسولین مانع از لاغری می‌شوند. در چنین مواردی لازم است با پزشک مشورت کنید تا درمان و برنامه غذایی مناسب تجویز شود.

 

بیدار می مانید

افرادی که از خواب مطلوب بی‌بهره‌اند نسبت به کسانی که به راحتی می‌خوابند بیشتر در معرض چاقی هستند. اختلالات خواب بر ریتم متابولیسم و عملکرد هورمون‌های گرسنگی مانند لپتین و گرلین تاثیر می‌گذارد. لپتین مسوول فرستادن پیام‌های دست کشیدن از غذا خوردن به مغز است، در حالی که گرلین گرسنگی را تحریک می‌کند. افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند یا ساعات کمی در شبانه‌روز می‌خوابند دچار سطح پایین لپتین و افزایش گرلین هستند. به همین دلیل مقدار بیشتری غذا می‌خورند و در نتیجه وزن بیشتری نسبت به حد معمول دارند. برای غلبه بر چنین مشکلی توصیه می‌شود ریتم منظم خواب و حداقل 8 ساعت خواب شبانه رعایت شود.

 

چه باید کرد؟

*به تعارفات نه مودبانه بگویید در تحقیقی که به سرپرستی بنده و با بودجه بنیاد ملی طب آمریکا به سرانجام رسید،‌یکی دیگر از مهمترین دلایل شکست رژیم غذایی در کشورمان، عادت فرهنگی “تعارف غذایی” است. تعارف غذا از نشانه های دوست داشتن و ادب است. ولی باید این حقیقت را در نظر بگیریم که وقتی فردی اظهار می‌کند تحت رژیم است (حالا به هر دلیلی، از دلیل سلامتی و بیماری گرفته تا زیبایی و تناسب اندام)،باید به تصمیم فرد احترام بگذاریم و با تعارفات مکرر غذایی، فرد را به مرحله ای نرسانیم که با اکراه، رژیم غذایی اش را بشکند.

 

*به رژیم پایبند باشیم در عین حال که تطبیق بدن به رژیم کم کالری و دلایل فیزیولوژیک بسیار مهم است، یکی از مهمترین موانع که حاصل نحوه رفتار خود ماست،‌کاهش پایبندی به اجرای رژیم “به همان خوبی” روزهای اول است. بسیاری از ما تا زمانی که وزن و سایزمان به یک حد نگران کننده یا آزاردهنده نرسیده، رژیم گرفتن را به تعویق می‌اندازیم. پس از اینکه این نگرانی و آزار از حد آستانه گذشت،‌ تازه برای فرار از این وضعیت هر رژیمی را -ولو هرچقدر سخت یا آسان- به خوبی اجرا می‌کنیم و در همان دو سه هفته اول بسیار خوب هم جواب می‌گیریم. اما مجددا به جای اینکه نتیجه خوب حاصله باعث افزایش اشتیاق ما برای اتمام رژیم تا رهایی کامل از سایز بد و اضافه وزن منجر شود، به خاطر حاشیه امنیتی که در پی همین چند کیلو کاهش وزن و سایز به دست آورده‌ایم،در پایبندی کامل به رژیم کاهلی می‌کنیم. نتیجه اینکه یا مجددا بی خیال رژیم می‌شویم و یا به طور غیرمنصفانه، اشتباه خودمان را در اجرای کامل رژیم،‌ به پای ناکارآمدی رژیم تجویز شده می‌گذاریم.نا امید از وضعیت پیش آمده، از این دکتر به آن دکتر می‌رویم و با هر دکتر جدید همین سیکل معیوب را طی می‌کنیم و بدن خود را آنچنان مقاوم می‌کنیم که این بار اگر به اشتباه خودمان پی هم ببریم دیگر دیر شده است!

 

*فواصل مراجعه به متخصص تغذیه باید کوتاه و منظم باشد هنگامی که فاصله زمانی ملاقات مراجعه کننده با متخصص تغذیه طولانی و تعداد دفعات ملاقات کمتر ، التزام فرد مراجعه کننده برای رعایت رژیم و پاسخگو بودن بسیار ضعیف می‌شود و فرد جواب نمی‌گیرد، در حالیکه ایراد نه از رژیم و دستور غذایی،بلکه از نامنظم بودن و تعداد دفعات کم مراجعه افراد است. نتیجه اینکه فرد از این متخصص به متخصص دیگر مراجعه می‌کند و این چرخه معیوب همچنان ادامه می‌یابد و وقت طلایی و اشتیاق فرد برای اجرای رژیم به صفر می‌رسد

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الودکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۱۰۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان