//
کدخبر: ۴۱۷۶۷۹ //
ویتامین

۱۰ افسانه و حقیقت درباره مصرف ویتامین ها

در طول سال ها، یک تصور غلط رایج وجود داشته است که مصرف مکمل های مختلف خطر ابتلا به بیماری ها را از بین می برد؛ با این وقت آن رسیده است که نسبت به این افسانه ها تجدید نظر کنیم.

10 افسانه و حقیقت درباره مصرف ویتامین ها
به گزارش فرتاک نیوز،

مکمل‌های ویتامین یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای برآورده کردن نیازهای تغذیه‌ای روزانه هستند؛ آنها منبعی غنی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C و بسیاری از مواد معدنی دیگر هستند که آنها را به بخشی مهم از رژیم غذایی ما تبدیل می کند.

با این حال، افسانه های زیادی در مورد مصرف مکمل های ویتامین وجود دارد که می تواند برای افرادی که مکمل ویتامین ها را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود می دانند، گیج کننده باشد.

10 افسانه و حقیقت درباره مصرف ویتامین ها

در زیر ده افسانه در مورد مکمل های ویتامین و واقعیت آن آورده شده است:

افسانه 1: ویتامین های بیشتر منجر به سلامتی بهتر می شود

واقعیت: در مورد ویتامین ها، مصرف بیشتر آنها همیشه به این معنا نیست که شما از سلامتی خوبی برخوردار خواهید بود. اکثر این مکمل ها دارای حد بالایی برای مصرف روزانه هستند و عبور از این آستانه در واقع می تواند برای سلامت فرد بسیار خطرناک باشد. به عنوان مثال، یکی از حقایق درباره ویتامین C این است که مصرف بیش از حد آن می تواند توانایی بدن شما را برای جذب مواد مغذی ضروری مانند مس مختل کند.

به همین ترتیب، مصرف بیش از حد مکمل های فسفر می تواند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند.

با توجه به ویژگی های ویتامین A، بدن نمی تواند از طریق دفع مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین های A، D و E خلاص شود. در عوض این مواد مغذی در بدن ما ذخیره می شوند و باعث ایجاد مشکلاتی مانند چاقی و کلسترول می شوند.

یکی از حقایق مربوط به ویتامین D این است که مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین D می تواند منجر به تجمع بیش از حد کلسیم در بدن شود که می تواند به قلب و کلیه ها آسیب برساند.

افسانه 2: مکمل های طبیعی همیشه بی خطر هستند

واقعیت: یکی از مهمترین چیزهایی که باید در مورد مصرف مکمل های غذایی بدانیم این است که کلمه «طبیعی» همیشه معادل «سالم» نیست. تاثیر مکمل به خودی خود به عوامل مختلفی مانند کیفیت منبع آن، عوارض جانبی احتمالی، واکنش با سایر ترکیبات طبیعی و غیره بستگی دارد؛ وجود این ترکیب بسته به محصولی که در نهایت خریداری می کنید ممکن است به مقدار کم یا بسیار غلیظ باشد. در موارد شدید می تواند شما را به خطر بیاندازد.

افسانه 3: مکمل های ویتامین با دارو خوب عمل می کنند

واقعیت: از آنجایی که بسیاری از مکمل‌های ویتامین بدون نسخه در دسترس هستند، افراد به پیامدهایی که ممکن است در ترکیب با داروهای تجویزی مصرف شوند، توجه نمی‌کنند.

یکی از حقایق ویتامین D این است که مصرف بیش از حد آن در کنار داروهای استروئیدی می تواند آنها را بی فایده کند. ترکیبات طبیعی موجود در این مکمل ها همیشه با داروهای دیگر موجود در دارو تداخل دارند.

همیشه قبل از تصمیم به تکمیل داروها و رژیم غذایی خود با برخی مکمل های ویتامین، حتما با پزشک مشورت کنید.

افسانه 4: مکمل های ویتامین برای جلوگیری از بیماری قلبی کافی است

واقعیت: یکی از رایج‌ترین باورهای غلط در مورد مکمل‌های ویتامینی این است که مصرف آنها به طور خودکار از ابتلا به هر نوع بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.

در حالی که یکی از حقایق ویتامین D بیان می کند که مصرف مکمل آن در تنظیم جریان مناسب خون و تضمین سلامت قلب مفید است، مصرف این مکمل های ویتامین به تنهایی تأثیر بسیار کمی بر سلامت قلب ما خواهد داشت. همچنین در صورتی که قصد دارید از ابتلا به عوارض قلبی عروقی جلوگیری کنید، باید مصرف مواد زائد را کاهش دهید، زیاد ورزش کنید و به طور کلی زندگی سالم تری داشته باشید.

افسانه 5: ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری می کند

واقعیت: یکی از رایج ترین افسانه های ویتامین C این است که مصرف مکمل های آن می تواند به شما در جلوگیری از سرماخوردگی کمک کند.

در حالی که حقایق تحقیقات پزشکی درباره ویتامین C نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین C برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی مفید است، سرماخوردگی ویروسی است که چندین سال است که وجود دارد و عملاً هیچ درمانی برای آن یافت نشده است. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که با مصرف مکمل هایی مانند ویتامین C تمام تلاش خود را برای حفظ تناسب اندام و سلامت خود انجام دهید، که تنها می تواند شدت علائم تجربه شده توسط فرد را در زمان تشخیص سرماخوردگی کاهش دهد.

یکی دیگر از واقعیت های ویتامین C نیز می گوید که مکمل های آن برای خلاص شدن از شر رادیکال های آزاد مفید است که عملکرد سیستم ایمنی را به شدت بهبود می بخشد.

افسانه 6: ویتامین D از سرطان جلوگیری می کند

واقعیت: یکی از مخاطره آمیزترین افسانه های مربوط به ویتامین D این تصور غلط رایج است که مصرف آن به کاهش علائم سرطان یا حتی درمان آن کمک می کند.

از سال 2018 چندین تحقیق انجام شده است که این افسانه را بررسی کرده است. با این حال، هیچ پاسخ روشنی در مورد اینکه چگونه می تواند به افراد مبتلا به سرطان تهاجمی یا حتی عوارض اولیه قلبی عروقی کمک کند، وجود ندارد.

افسانه 7: مکمل های ویتامین با پروبیوتیک ها همه چیز را درمان می کند

واقعیت: در طول سال ها، یک تصور غلط رایج وجود داشته است که مصرف مکمل های پری بیوتیک خطر ابتلا به بیماری ها را از بین می برد و تقریباً هر بیماری را درمان می کند.

در حالی که مکمل های پروبیوتیک در واقع یک عامل بزرگ در بهبود عملکرد روده و سیستم گوارشی هستند، اما توانایی درمان بدن را از هر نوع بیماری ندارند. هدف این مکمل ها بهبود سطح سلامت عمومی شما و تسکین علائم در میان افرادی است که مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا هستند.

با این حال، جدا از سناریوهای بسیار خاص که حول عملکرد روده می چرخند، پری بیوتیک ها نقش چندانی در سلامت کلی ندارند.

 

افسانه 8: مکمل های ویتامین با آنتی اکسیدان ها باعث می شود عمر طولانی تری داشته باشید

واقعیت: اکسیداسیون یک فرآیند شیمیایی است که در بدن هر انسان اتفاق می افتد. این فرآیند باعث تولید مواد مضر مانند رادیکال های آزاد می شود که می تواند در عملکرد صحیح بدن اختلال ایجاد کند و باعث آسیب به سلول ها شود. آنتی اکسیدان ها آن دسته از ترکیبات طبیعی هستند که برای از بین بردن رادیکال های آزاد موجود در بدن شما طراحی شده اند.

یکی از افسانه های رایج درباره ویتامین C این است که مصرف آن آنتی اکسیدان های مورد نیاز برای زندگی طولانی تر را در اختیار شما می گذارد.

در حالی که مصرف آنتی اکسیدان ها قطعاً سلامت کلی شما را بهبود می بخشد و مصرف مواد مغذی بیشتری (بسته به منبع آنتی اکسیدان ها) به شما می دهد، این افسانه ویتامین C نادرست است، زیرا آنتی اکسیدان ها عملاً هیچ تأثیری در کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، آب مروارید و بیماری های قلبی عروقی ندارند.

افسانه 9: مکمل های ویتامین جایگزین رژیم غذایی مناسبی هستند

واقعیت: یکی از افسانه‌های رایج ویتامین C این تصور غلط است که مصرف مکمل‌های ویتامین مانند مواد مغذی ضروری کافی است تا به عنوان جایگزین‌های بالقوه رژیم غذایی در نظر گرفته شود. این نمی تواند دور از واقعیت باشد، زیرا هر رژیم غذایی متعادل باید مملو از غذاهای طبیعی و کامل باشد که برای برآوردن نیازهای تغذیه ای شما در روز تنظیم شده است.

شما باید از این مکمل ها فقط به عنوان کمک های تغذیه ای استفاده کنید و نه جایگزین وعده های غذایی.

افسانه 10. افرادی که رژیم های غذایی متنوعی دارند به مکمل نیاز دارند

واقعیت: در حالی که این درست است که باید میزان تغذیه خود را تجزیه و تحلیل کرد، اما به این معنا نیست که افرادی که الگوی غذایی مشابهی مصرف می کنند همیشه در مصرف مواد غذایی کوتاهی می کنند.

بخش ویتامین حتی اگر رژیم غذایی شما متنوع نباشد و حاوی همان نوع غذا باشد، باز هم می تواند منبع غنی از تغذیه باشد. در واقع، شما در معرض خطر ابتلا به هیچ نوع کمبودی نخواهید بود، مگر اینکه بدن شما آخرین ذخایر ویتامین خود را از دست بدهد و شروع به مصرف هیچ چیز نکند.

 

در نتیجه

در پایان، مهم ترین واقعیت ویتامینی که باید به خاطر داشته باشیم این است که اگرچه مصرف مکمل های ویتامین ضروری است، اما آنها همه چیز برای داشتن یک زندگی مناسب و سالم نیستند.

تغییرات جزئی در سبک زندگی خود ایجاد کنید و برای تناسب اندام و سالم ماندن، تمام مواد مغذی را به میزان متعادل مصرف کنید. همیشه قبل از تصمیم به تکمیل مصرف مواد مغذی خود با هر نوع مکملی با پزشک مشورت کنید زیرا اگر بدن شما با آن راحت نباشد می تواند عوارض ناخواسته ای برای شما ایجاد کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۷۶۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان