//
کدخبر: ۳۹۲۰۹۶ //

۹ بیماری که ممکن است در مسافرت دچارشان شوید

بیماری در سفر، روزهایی را که قرار بوده شاد و خاطره‌انگیز باشند را تلخ و ملال‌آور می‌کند.

۹ بیماری که ممکن است در مسافرت دچارشان شوید
به گزارش فرتاک نیوز،

 اما بیماری بخشی از زندگی است و فرقی نمی‌کند کجا و چه وقت باشد، ممکن است به سراغ‌مان بیاید. اما چه کنیم در سفر بیمار نشویم. با توجه به توصیه‌های بهداشتی در خصوص رایج‌ترین بیماری‌های در سفر می‌توان تا حد زیادی از آنها در امان ماند.

اسهال

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های در سفر، اسهال است که افراد بسیاری به آن مبتلا می‌شوند. برای پیشگیری از ابتلا به اسهال، هرگز گوشت، ماهی و سبزیجات خام یا نیم‌پز نخورید. میوه‌ها را بدون پوست بخورید. همچنین از بطری‌های آب معدنی با برندهای مطمئن استفاده کنید. البته مراقب باشید در بطری‌ها محکم بوده و قبلا باز نشده باشد. . در ضمن هنگام حمام کردن، وقتی زیر دوش هستید، مراقب باشید آب وارد دهان‌تان نشود. ممکن است آب مصرفی حمام حاوی باکتری‌های مضر باشد. و اگر با وجود این تمهیدات،‌به اسهال مبتلا شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید تا دچار خشکی بدن نشوید.

پرواززدگی

اگرچه پرواززدگی، بیماری سفر به حساب نمی‌آید، می‌تواند موجب احساس خستگی مفرط در فرد شود. افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، به‌دلیل تفاوت زمانی فراوان دچار خستگی و بی‌حالی می‌شوند. این وضعیت به‌دلیل به‌ هم خوردن ساعت بیولوژیکی بدن‌ است. ساعت بیولوژیکی بدن، زمان خواب و بیداری فرد را تنظیم می‌کند. اگر قصد چنین سفری دارید، باید چند روز پیش از سفر، زمان خواب و غذای خود را با زمان مقصد، تنظیم کنید تا دچار پرواززدگی نشوید.

آنفلوآنزا

چه به مسافرت بروید، چه نروید، حتما واکسن آنفلوانزا بزنید. از آنجایی‌که پس از دریافت واکسن، حداقل ۲ هفته طول می‌کشد، سیستم ایمنی بدن تقویت شود، از چند هفته قبل از مسافرت، واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنید. البته اگر هم فرصت واکسن زدن ندارید،‌ هنگام سفر، مرتب دست‌های خود را تمیز بشویید. ویروس‌های آنفلوانزا به راحتی منتشر می‌شوند و وقتی دست‌ها آلوده به این میکروب‌ها باشند، با تماس به بینی، چشم و دهان، بیمار می‌شوید.

۹ بیماری که ممکن است در مسافرت دچارشان شوید

همچنین هنگام سفر با خود داروهایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن همراه داشته باشید تا در صورت ابتلا به آنفلوآنزا و یا علایم دیگر شبیه به این بیماری مانند سرماخوردگی، از درد بدن و تب‌تان بکاهید. تا جایی‌که امکان دارد استراحت کنید و مایعات فراوان بنوشید. در صورت شدت بیماری، به پزشک مراجعه کنید.

کوه‌زدگی

گاهی اوقات افراد هنگام بالا رفتن از کوه و زمانی‌که در ارتفاعات بلند قرار می‌گیرند، به دلیل کمبود اکسیژن دچار عارضه تنفسی، سردرد و خواب‌آلودگی می‌شوند که به این حالت کوه‌زدگی یا کوه‌گرفتگی می‌گویند. یکی از عوامل تشدیدکننده نیز فشاری است که بر ماهیچه‌ها وارد شده و فرد را به درد ماهیچه مبتلا می‌کند. یک روز پیش از کوه‌پیمایی می توان از داروی استازولامید استفاده کرد و جلوی کوه‌زدگی را گرفت. البته اگر به این دارو حساسیت دارید، بهتر است روز اول کوه‌پیمایی آب فراوان بنوشید و بیش از توان‌تان، فعالیت نداشته باشید. درصورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

بیماری حرکت

بیماری حرکت یا اصطلاحا « ماشین‌گرفتگی»، زمانی به ‌وجود می‌آید که فرد در قایق، هواپیما یا خودروی در حال حرکت است. در این زمان گوش داخلی و حواس دیگر بدن، حرکت را شناسایی کرده و به مغز پیغام حرکت می‌دهند اما چشم‌ها، حرکتی نمی‌بینند و علایمی مبنی بر سکون به مغز ارسال می‌کنند. ترکیب این علایم متضاد موجب تهوع، استفراغ و سرگیجه می‌شود. بهترین کار برای برطرف کردن ماشین‌گرفتگی این است که به افق نگاه کنید.

درضمن، حداقل از دو ساعت قبل از حرکت، غذای سنگین نخورید. معده هرقدر خالی‌تر باشد، ماشین‌گرفتگی کمتر رخ می‌دهد.

آفتاب‌سوختگی

زیر نور خورشید شنا کردن یا کنار ساحل شنی ایستادن، تعطیلات و لحظات بسیار خوبی برای هرکس فراهم می‌کند. اما اگر مسائل ایمنی را رعایت نکنید، نور خورشید می‌تواند پوست‌تان را چنان بسوزاند که درد ناشی از آن، لحظات خوش سفرتان را از بین ببرد. با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و چرب‌لب‌های دارای SPF، ۳۰ یا بالاتر، از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. اما اگر به آفتاب‌سوختگی مبتلا شده‌اید، گذاشتن پارچه خنک و مرطوب می‌تواند درد را تسکین دهد. کرم‌های مرطوب‌کننده، نوشیدن آب فراوان و دوری از نور خورشید نیز می‌تواند در درمان آفتاب‌سوختگی موثر باشد.

نیش حشرات

نیش حشرات به ویژه پشه‌ها، صرفا دردناک و کلافه‌کننده نیست، بلکه گاهی اوقات آنها می‌توانند میکروب‌هایی مانند ویروس نیل غربی منتقل کرده و بیماری‌ها گاه مرگباری را شایع کنند.

پشه‌ها در برخی از کشورها، می‌توانند موجب بیماری‌هایی چون مالاریا، تب دنگی (استخوان‌شکن) یا تب زرد شوند. بیماری لایم نیز نوعی عفونت است که بر اثر نیش کنه‌ها به وجود می‌آید. برای پیشگیری از این مشکلات بهترین کار، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوارهای بلند است. هنگام غروب، وقتی پشه‌ها در بیشترین فعالیت خود قرار دارند، به مکان‌های باز نروید. از محصولات حاوی DEET استفاده کنید. این ماده شیمیایی دافع حشرات است و می‌تواند آنها را از شما دور کند. البته با استفاده از روغن‌های سنبل هندی، سویا، اوکالیپتوس لیمو، اسطوخودوس، رزماری و پوست سدر هم می‌توان به روش طبیعی و بدون ضرر، پشه‌ها را از کنار خود راند.

مشکلات هضم

۹ بیماری که ممکن است در مسافرت دچارشان شوید

غذاهای جدید و آب منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنیم، ممکن است دستگاه گوارش‌مان را آزار دهد. پیش از رفتن به سفر این موارد را در نظر بگیرید و اگر معده حساسی دارید با پزشک مشورت کرده و داروی مناسبی برای اینگونه مواقع با خود داشته باشید. این داروها معمولا آنزیم‌هایی هستند که به هضم غذا کمک می‌کنند. از گیاهان هم می‌توانید برای آرام کردن معده استفاد کنید. گیاهانی مانند نعناع، آویشن، اسطوخودوس، رزماری و پونه کوهی نیز می‌توانند به هضم غذا کمک کنند.

اضطراب در سفر

مسافرت یکی از هیجان‌انگیزترین برنامه زندگی هر فرد است اما برخی از افراد دچار اضطراب سفر می‌شوند و به اندازه کافی از سفر خود لذت می‌برند. اگر شما از این دسته افراد هستید، بهتر است پیش از سفر، نزد پزشک رفته و با مصرف برخی از داروهای آرامبخش، اضطراب خود را کنترل کنید. از روش‌های طبیعی درمان اضطراب می‌توان به گیاهانی چون چای سبز اشاره کرد. چای سبز حاوی نوعی اسید آمینه است که با افزایش هورمون دوپامین و گیرنده گابا (GABA) در مغز،‌ می‌تواند جلوی اضطراب را گرفته و موجب آرامش در اعصاب و ماهیچه‌های فرد شود. در واقع این گیرنده تحریک‌های عصب‌ها را مهار می‌کنند.

سفرهای خارج از کشور

اگر به سفرهای بین‌المللی می‌روید، بیش از هر زمان دیگر به سلامت خود توجه کنید. قبل از سفر با پزشک مشورت کنید و از او بپرسید که برای سالم ماندن در مقصد، چه کارهایی باید انجام دهید و چه واکسن‌هایی لازم است دریافت کنید. برخی از این واکسن‌ها مانند واکسن آنفلوآنزا را باید حداقل دو هفته زودتر بزنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۲۰۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان