//
کدخبر: ۳۷۸۲۵۶ //

آنفلوانزا سه موج دارد/ هر سال واکسن بزنید

یک متخصص عفونی، در پاسخ به این سوال که «آیا می توان در ماه های دیگر سال واکسن آنفلوانزا را تزریق کرد؟»، گفت: آنفلوانزا سه موج دارد که در مهر و بهمن و اردیبهشت بروز می کند و لذا تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا توصیه می شود و هر زمان اقدام به تزریق کنیم، مفید است.

آنفلوانزا سه موج دارد/ هر سال واکسن بزنید
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر توفیق یعقوبی مهمترین راه پیشگیری از سرماخوردگی ها و آنفلوانزا را رعایت پروتکل های بهداشتی دانست و اظهار کرد: راه دوم، تزریق واکسن آنفلوانزاست.

وی با بیان اینکه همه افراد می توانند واکسن آنفلوانزا بزنند، تصریح کرد: افرادی که در معرض خطر آنفلوانزا هستند امکان دارد دچار عوارض شدید شوند، حتما واکسن بزنند.

این متخصص بیماری های عفونی و تب دار، افراد سالمند بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری های زمینه ای مزمن همچون قلبی و ریوی و دیابت، افراد تحت شیمی درمانی، افراد دارای ضعف سیستم ایمنی و مادران باردار را از جمله گروه های در معرض خطر آنفلوانزا دانست و افزود: ابتدای فصل پاییز بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزاست.

یعقوبی، در پاسخ به این سوال که «آیا می توان در ماه های دیگر سال واکسن آنفلوانزا را تزریق کرد؟»، گفت: آنفلوانزا سه موج دارد که در مهر و بهمن و اردیبهشت بروز می کند و لذا تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا توصیه می شود و هر زمان اقدام به تزریق کنیم، مفید است.

وی با تاکید بر لزوم تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا به ویژه برای افراد در معرض خطر، خاطرنشان کرد: اگرچه تاثیر واکسن آنفلوانزا صد درصد نیست، اما از ایجاد بیماری شدید و عفونت ریه در افراد در معرض خطر جلوگیری می کند.

این متخصص عفونی، با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان و مادران شیرده نیز بلامانع است، خاطرنشان کرد: امکان تهیه واکسن هم از طریق نسخه پزشک و هم از تزریق داروخانه ها وجود دارند. تزریق این واکسن بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از ایجاد آنفلوانزای شدید جلوگیری می کند، اما از ابتلا جلوگیری نمی کند، زیرا رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و جمع بودن افراد و ماسک نزدن و عدم شست و شوی دست ها و حضور در مکان های سرپوشیده فاقد تهویه زمینه ابتلاست.

وی با اشاره به طول درمان سرماخوردگی ها، عنوان کرد: ۹۵ درصد عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقاتی بین پنج تا هفت روز خود به خود و بدون مداخله بهبود پیدا می کند و نیازمند درمان حمایتی همچون مصرف مسکن و خواب کافی و خوردن مایعات گرم فراوان است.

یعقوبی افراد در معرض خطر و کودکان زیر شش سال را عموما در معرض عوارض ناشی از سرماخوردگی ها دانست و اضافه کرد: سینوزیت یکی از عوارض سرماخوردگی هاست که بیمار را دچار تب و گرفتگی بینی و احساس پری سر و ترشحت چرکی می کند؛ این عارضه ۱۰ روز پس از ابتلا ایجاد می شود و نیازمند مداخله پزشک و تجویز آنتی بیوتیک است.

وی عارضه دیگر را عفونت گوش دانست که در کودکان بیشتر دیده می شود و گفت: کودکان به دنبال سرماخوردگی ها دچار عفونت گوش می شوند که علامت آن تب و درد گوش است و با آنتی بیوتیک رفع می شود.

این متخصص عفونی مصرف آنتی بیوتیک را فقط برای عوارض ناشی از سرماخوردگی ها و آنفلوانزا دانست و یادآور شد: آنتی بیوتیک جایگاهی در درمان عفونت های ویروسی ندارد.

وی از دیگر عوارض سرماخوردگی هایی مانند آنفلوانزا و کرونا را برونشیت دانست و بیان کرد: برونشیت شامل التهاب راه های هوایی دستگاه تنفسی فوقانی بوده و فرد را دچار سرفه های خشک می کند تا تا چهار هفته باقی می ماند لذا افراد دارای سابقه آسم و آلرژی و سیگاری ها بیشتر در معرض این عارضه هستند که باید به پزشک مراجعه کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۸۲۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان