//
کدخبر: ۳۵۰۲۲۲ //

افزایش این بیماری در پساکرونا

رئیس انجمن دیابت ایران می گوید: تحقیقات نشان داده حدود ۳۰ درصد کسانی که مبتلا به کرونا می شوند، در دوران پساکرونا گرفتار دیابت خواهند شد.


افزایش این بیماری در پساکرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

شیب ابتلا به دیابت نه‌ تنها در ایران، بلکه در تمام کشورهای جهان رو به افزایش است، سازمان جهانی بهداشت گزارش می دهد  از هر ۱۰ نفر، یک نفر دیابتی است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۴۵ از هر هشت نفر یک نفر به دیابت مبتلا باشد. بنابراین شیب تند ابتلا به دیابت را در سراسر جهان در پساکرونا شاهدیم.

آمارهای جهانی گویای آن است که بیش از ۶.۷ درصد از مرگ‌ومیرهای بزرگسالان در سراسر جهان در ارتباط با دیابت و عوارض ناشی از آن است. درحال حاضر حدود ۱۲ درصد از جمعیت بزرگسال کشور به دیابت مبتلا هستند.

هزینه سالانه دیابت،‌حدود ۶۷۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود یعنی ۱۲ درصد بودجه ملی بهداشت صرف درمان دیابت و عوارض آن می‌شود. با توجه به این که علت اصلی شیوع و افزایش دیابت نوع ، تغذیه ناسالم و کاهش فعالیت جسمی است و همه گیری بیماری کرونا طی ۲ سال اخیر مشکلات جسمی و روانی بسیاری را برای مردم بوجود آورد که زمینه ساز ابتلا به دیابت در دوران پسا کرونا است.

بطوریکه رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره پژوهش‌های انجام شده درباره‌ی ارتباط دیابت و کووید-۱۹ می گوید: دیده شده در برخی از افرادی که مبتلا به کرونا می شوند، بدون سابقه قبلی، قندخون افزایش می یابد و دچار دیابت می شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت نیز در همین ارتباط، از آغاز اقدامات درمانی و پیشگیرانه برای بیماری‌های دوران پساکرونا خبر می‌دهد و می گوید: اکنون دیابت به عنوان یک بیماری بسیار مهم برای پساکرونا مطرح است که با عبور از بحران فعلی بیماری و پیک‌ها ما روی آن هم تمرکز کرده‌ایم.

کمال حیدری می افزاید: درباره دیابت هم بسیاری از متخصصان جهانی هشدار می‌دهند. در بررسی‌ها مشخص شده که بیماران مبتلا به کرونا  ۴۰ درصد بیشتر از کسانی که کرونا نگرفته‌اند در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

اسدالله رجب نیز می گوید: تحقیقات مختلف نشان داده شده دیابت بعد از کرونا شیوع بالاتری دارد، ویروس کرونا بیشتر ویروس تنفسی است ولی دیابت بیماری خاموشی بوده که آسیب های زیادی به اعضای بدن وارد می کند.

وی می افزاید: خستگی، خواب آلودگی و سستی بدن از علایم اولیه ابتلا به دیابت است و باید مورد توجه اساسی قرار گیرد، درست است که شیوع کرونا کمتر شده ، اما هنوز وجود دارد و باید مسایل بهداشتی بیشتر رعایت شود.

این متخصص غدد تصریح می کند: کرونا به طور مستقیم باعث تخریب سلول‌هایی می‌شود که انسولین تولید می‌کنند و  می تواند سیستم ایمنی را فعال ‌کند و این سیستم علیه سلول‌های خودی وارد عمل می‌شود که اصطلاحا به آن بیماری خودایمنی می‌گویند و از این طریق باعث تخریب سلول‌هایی می‌شود که انسولین تولید می‌کنند.

رجب تاکید می کند: علاوه بر این، استرسی که هر نوع بیماری‌ ایجاد می‌کند منجر به فعال شدن هورمون‌هایی می‌شود که اثرات ضدانسولینی دارند. این‌ عامل نیز باعث خنثی شدن اثر انسولین یا کاهش ترشح آن می‌شود و در نتیجه، انسولین که هورمون کاهنده‌ی قند خون است، عمل نمی‌کند  و قند خون افزایش پیدا می‌کند که به آن افزایش قند خون ناشی از استرس می‌گویند.

وی با اشاره به افزایش چهار برابری بیماران دیابتی کشور در ۲۵ سال گذشته، می افزاید: اگر بتوانیم این بیماری را به موقع شناسایی و درمان کنیم، هزینه های درمان آن نیز کاهش می یابد و توجه به پیشگیری در ابتلای افراد به این بیماری بسیار ضروری و با اهمیت است.

رجب می گوید: چاقی و اضافه وزن، عوامل محیطی، نداشتن تحرک و تغذیه سالم از جمله عوامل ابتلا به بیماری دیابت که طی ۲ سال اخیر زمینه ابتلا به دیابت را فراهم کرده و ۸۰ درصد افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند، در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

رئیس انجمن دیابت ایران تاکید می کند: استرس به دیابت نوع ۲ بیشتر دامن می زند و به مرور زمان همه اعضای بدن را تحت الشعاع قرار می دهد و در دوران پسا کرونا، عوارض استرس ناشی از همه گیری این بیماری ابتلا به دیابت را تشدید می کند.

رجب خاطرنشان می کند:به همین دلیل دیابت اهمیت زیادی دارد، چراکه می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌های کلیوی، قلبی و چشمی باشد. بر این اساس با همکاری انجمن و متخصصان دیابت کشور، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا با کنترل دقیق‌تر، عوارض این بیماری را کاهش دهیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۰۲۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان