//
کدخبر: ۳۱۳۳۴۹ //

تاثیر رژیم غذایی در سلامت تیروئید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گفت: مهم‌ترین اقدام تغذیه‌ای برای حفظ سلامت تیروئید، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و کنترل شده از نظر کالری مطابق با سن، جنس و میزان فعالیت است.

تاثیر رژیم غذایی در سلامت تیروئید
به گزارش فرتاک نیوز،

محسن تقی زاده در گفت‌وگویی، اظهار کرد: حذف غذاهای فرآوری شده، کاهش مصرف قندهای ساده، استفاده از اسیدهای چرب ضروری به ویژه امگا 3  که منبع آن بیشتر ماهی‌های روغنی آب‌های سرد است، کاهش مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار و نوشیدن آب کافی در روز از دیگر کارهای مفید برای حفظ سلامت تیروئید است.

وی افزود: دارو درمانی برای کنترل پرکاری یا کم‌کاری تیروئید مؤثر است و رژیم درمانی تنها به صورت مکمل عمل می‌کند. علامت مشخصه پرکاری غده تیروئید،  کاهش وزن به علت افزایش میزان متابولیسم پایه بدن و علامت بارز کم‌کاری تیروئید، افزایش وزن  به علت کاهش میزان متابولیسم است که کنترل میزان کالری دریافتی حائز اهمیت است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: رژیم غذایی پرفیبر و مصرف سویا با داروی لووتیروکسین تداخل دارد و همچنین زیاده روی در مصرف ید در افراد مستعد، احتمال ابتلا به کم‌کاری تیروئید را افزایش می‌دهد.

وی تأکید کرد: بیماری گواتر، ناشی از کمبود ید در بدن است و باید منابع خوب ید و غذاهای دریایی مصرف شود و از مصرف گواتروژن‌ها مثل آراکیدوزید موجود در پوسته سرخ بادام زمینی و تیو اگزازولیدین موجود در گیاهان خانواده چلیپاییان (کلم، کلم پیچ، بروکسل، گل کلم و شلغم) پرهیز شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گفت:گواتروژن‌ها در اثر حرارت تخریب می‌شوند. دوستداران کلم باید این سبزی را به صورت پخته مصرف کنند و یا آن را بخار پز کنند.همچنین این افراد هنوز هم می‌توانند کلم را به عنوان یک آنتی‌اکسیدان ارزشمند و ضد سرطان مصرف کنند.

تقی زاده با اشاره به کم بودن میزان ید موجود در مواد غذایی، افزود: غذاهای دریایی مانند ماهی و میگوی آب شور، غنی‌ترین منابع یـد هستند، اما مقـدار یـد موجود در شـیر و لبنیات، تخم مرغ و گوشت متغیر است و بستگی به فصل سال و میزان ید خاکی دارد که حیوان در آن پرورش یافته و از گیاهان آن تغذیه کرده است.

وی اظهار کرد: میزان ید در میوه‌ها و سبزی‌ها بسیار پائین است، به علاوه میزان ید موجود در آنها نیز بسته به محل، فصل و روش پخت فرق می‌کند و رایج‌ترین و مؤثرترین روش در سراسر دنیا برای تأمین ید مورد نیاز بدن، استفاده از نمک یددار است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: از آنجایی کـه آب و خـاک کشـور مـا میزان ید کافی ندارد، جهت پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، مصرف نمک یددار تصفیه شده برای تمام افراد جامعـه بـه ویـژه زنـان باردار، کودکان، نوجوانان و ... ضروری است.

تقی زاده گفت: نمک تصفیه شده یددار را در انتهای پخت به غذا اضافه کنید تا ید آن در حداکثر مقدار آن حفظ شود. این نمک در ظروف بدون منفذ پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه‌ای رنگی و تیره با درپوش محکم نگهداری شود چون اگر به مدت طولانی در معرض نور خورشید یا رطوبت قرار گیرند ید خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: طرح سرشماری بیماران مبتلا به دیابت دریافت‌ کننده انسولین‌های قلمی از اردیبهشت‌ در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر (RDA) آغاز شده است تا امکان دسترسی به آمار به روز بیماران دریافت‌کننده این دارو و خدمات مورد نیاز این بیماران فراهم شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: با اجرای این طرح و ثبت نام بیماران دریافت کننده انسولین قلمی، ثبت سهمیه تکراری برای یک کد ملی به طور هم‌زمان در دو دانشگاه علوم پزشکی حذف شده و توزیع این دارو هدفمند می‌شود.

وی تأکید کرد: بیماران استفاده کننده قلم‌های انسولین با همراه داشتن آخرین جواب آزمایش و نسخه دارویی برای ثبت اطلاعات خود در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر (RDA) و دریافت حواله الکترونیک، باید به مراکز تخصصی دیابت شهرستان خود مراجعه کنند.

تقی زاده گفت: مرکز تخصصی دیابت شهرستان کاشان در کلینیک ویژه بیمارستان اخوان و شهرستان آران و بیدگل نیز درمانگاه بوعلی است که از ساعت  8 تا 14 برای ارائه خدمت به شهروندان فعالیت دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۳۳۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان