//
کدخبر: ۳۱۲۰۶۶ //

۳ سال جوان تر شدن فقط در ۸ هفته

آیا بدن انسان بدون استفاده از دارو در کمتر از دو ماه می‌تواند از نظر بیولوژیکی جوان‌تر شود؟ به نظر می‌رسد شبیه تبلیغات برخی از کرم‌های ضد پیری باشد اما نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، افراد می‌توانند از طریق رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی روند پیری را معکوس کنند.

3 سال جوان تر شدن فقط در ۸ هفته
به گزارش فرتاک نیوز،

دانشمندان در یک کارآزمایی بالینی پیشگامانه دریافتند، با متعادل‌سازی متیلاسیون دی‌ان‌ای (DNA)، شرکت‌کنندگان تنها در هشت هفته سن بیولوژیکی خود را بیش از سه سال کاهش ‌دادند.

محققان می‌گویند: افزایش سن، عامل اصلی بیماری‌های مزمن است. بنابراین، برگشت ساعت دی‌ان‌ای فرد می‌تواند به او کمک کند تا سالم بماند و عمر طولانی‌تری داشته باشد.

به‌طور اساسی متیلاسیون دی‌ان‌ای فرآیندی است که ژن را خاموش می‌کند و محققان در این رابطه توضیح دادند که متیلاسیون الگوی جمع شدن آسیب است و منجر به کاهش بیشتر و بیشتر عملکرد سلول می‌شود. این آسیب از استرس و فشار ناشی از پیری و بیماری ناشی می‌شود.

کدام تغییر در سبک زندگی منجر به جوان‌تر شدن دی‌ان‌ای می‌شود؟

محققان بیش از هشت هفته، نتایج برنامه درمانی متمرکز بر رژیم غذایی، خواب، ورزش، آرام‌سازی بدن، پروبیوتیک‌های مکمل و عناصر غذایی گیاهی را ارزیابی کردند. شایان‌ذکر است، در این کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی  ۴۳ مرد سالم از ۵۰ تا ۷۲ سال حضور داشتند.

نتایج نشان می‌دهد که متعهد بودن به این تغییرات در سبک زندگی باعث کاهش آماری قابل‌توجه پیری بیولوژیکی سلول‌ها می‌شود.

کارا فیتزجرالد، محقق این تحقیق اظهار کرد: «در این تحقیق، برنامه مداخله ترکیبی برای هدف قرار دادن عملکرد خاص بیولوژیکی به نام متیلاسیون دی‌ان‌ای وبه‌ویژه الگوهای مرتبط با آن طراحی شد که به‌عنوان سن پیشگویی بیولوژیکی شناسایی می‌شود.»

وی ادامه داد: ما گمان می‌کنیم که این تمرکز دلیل تاثیر قابل‌توجه این برنامه بوده است. به نظر می‌رسد، این نتایج اولیه با معدودی از مطالعات موجود که تاکنون پتانسیل تغییر سن بیولوژیکی را بررسی کرده‌اند، سازگار است و تا حد زیادی نتایج این تحقیقات را گسترش می‌دهد. همچنین در استفاده از یک برنامه غذایی و سبک زندگی بی‌خطر، غیر دارویی گروه کنترل و میزان کاهش سن بی‌نظیر است.

فیترجرالد اظهار کرد: در حال حاضر، برای شرکت در یک مطالعه بزرگتر ثبت‌نام می‌کنیم و انتظار داریم این یافته‌ها را تایید کند.

دکتر موشه سزیف، پزشک برجسته اپی‌ژنتیک دانشگاه مک‌گیل کانادا افزود: این روش طبیعی برای کاهش پیری بدن به‌طور خاص فرآیند متیلاسیون در بدن انسان را هدف قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد، این نتایج ممکن است منجر به ارائه درمان‌های بیشتری شود که بدون استفاده از داروها ترکیب ژنتیکی بدن را هدف قرار می‌دهد.

فیترجرالد نتیجه‌گیری کرد: مورد بسیار هیجان‌انگیز این است که مواد غذایی و شیوه‌های زندگی ازجمله مواد مغذی خاص و ترکیبات غذایی شناخته شده به‌طور انتخابی متیلاسیون دی‌ان‌ای را تغییر می‌دهند و می‌توانند چنین تاثیری بر الگوهای متیلاسیون دی‌ان‌ای داشته باشند که می‌دانیم پیری و بیماری مربوط به سن را پیش‌بینی می‌کنند.

وی گفت: «معتقدم که این روش همراه با امکانات جدید برای اندازه‌گیری و ردیابی سن متیلاسیون دی‌ان‌ای، فرصت‌های جدید قابل‌توجهی را برای دانشمندان و مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند.»

نتایج این تحقیق در نشریه Aging منتشر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۲۰۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان