//
کدخبر: ۳۱۱۷۲۹ //

بی علامتی مشکل تیروئید در نوزادان؛غربالگری بهترین راهکار!

به گفته کارشناس برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کم‌ کاری مادرزادی تیروئید ۹۵ درصد موارد در بدو تولد، بدون علامت است و به ندرت با علائمی نظیر ورم اطراف چشم، خواب آلودگی و زردی طولانی خود را نشان می‌دهد.

بی علامتی مشکل تیروئید در نوزادان؛غربالگری بهترین راهکار!
به گزارش فرتاک نیوز،

میترا نحاس در گفت‌وگو با خبرنگار و ضمن بیان اینکه کم ‌کاری مادرزادی تیروئید، بر اثر کمبود هورمون‌های تیروئید در بدو تولد یا پس از آن دیده می‌شود، افزود: در این بیماری سطح هورمون «تیروکسین» کمتر از میزان طبیعی است و بیشتر موارد این بیماری در اثر اختلال غده تیروئید در دوران جنینی و اختلال در سنتز هورمون ‌های تیروئید اتفاق می‌افتد.

او افزود: هر نوزادی که متولد می ‌شود، ممکن است به این بیماری مبتلا باشد. با توجه به این که غده تیروئید بر همه جوانب سلامت تاثیر می‌گذارد، در صورت تشخیص کم‌ کاری تیروئید، اقدامات درمانی برای آن باید به‌ سرعت آغاز شود.

کارشناس برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر لزوم تشخیص به‌ موقع این بیماری، گفت: سال ‌های اول عمر، زمان تکامل مغز کودک بوده و تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمون‌های تیروئید است. این بیماری در بدو تولد به ‌ندرت علائم دارد و در صورت تشخیص می‌توان از عوارض برگشت ‌ناپذیر و غیرقابل جبران آن جلوگیری کرد.

نحاس خاطرنشان کرد: با از بین رفتن زمان طلایی و به تعویق افتادن درمان، این بیماری با اختلال در تکامل مغز، سبب بروز اختلال توانایی‌های مغزی، بدنی و رشد قدی می‌ شود، همچنین بروز اختلال در ترشح هورمون‌های تیروئید در ماه‌های نخست تولد، سبب عقب ماندگی ذهنی کودک می‌شود.

او اضافه کرد: غربالگری نوزادان از نظر ابتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید از سال ۱۳۸۵ در استان فارس فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر غربالگری نوزادان از سوی کارشناسان دوره دیده در ۵۶ مرکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجام می‌شود.

کارشناس برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: در استان فارس به طور متوسط سالانه ۵۴ هزار نوزاد غربال می‌شوند که از این تعداد، نزدیک به ۲۳۰ کودک مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید شناسایی شده و تحت درمان، مراقبت و پیگیری قرار می‌گیرند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۱۷۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان