//
کدخبر: ۲۸۰۲۸۶ //

ارتباط تنگاتنگ عادات غذایی با همه‌گیری کووید۱۹

ارتباط تنگاتنگ عادات غذایی با همه‌گیری کووید۱۹ غیرقابل انکار است. استرس، قرنطینه و مشکلات اقتصادی موجب شده بسیاری از ما در پی استفاده از فست‌فودها باشیم اما این رژیم غذایی تنها موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نهایت خطر بیشتری برای ابتلا به کرونا می شود.

ارتباط تنگاتنگ عادات غذایی با همه‌گیری کووید۱۹

 استفاده بیش از حد از نوشیدنی ها و غذاهای فست‌فودی می تواند تاثیرات زیادی در داخل بدن شما داشته باشد. هنگامی که کلمه «تغذیه» را می شنویم غالبا رژیم های لاغری و چاقی، آب میوه های طبیعی و یا مکمل های غذایی به ذهن می رسد. به نظر می رسد وزن برای آمریکایی ها مهم باشد چرا که سالانه ۴۵ میلیون نفر از شهروندان این کشور هزینه ای معادل ۳۳ میلیارد دلار را صرف محصولات لاغری می کنند. اما از هر ۵ آمریکا، یک نفر تقریا هیچ سبزیجاتی در روز مصرف نمی کند.

به گزارش فرتاک نیوز،وقتی تأکید بر محصولات لاغری است و نه غذاهای سالم روزمره ، هیچ وقت نقش اساسی که تغذیه مناسب در خوب و سالم نگه داشتن ما ایفا می کند، روشن نمی شود. از جمله موارد بسیاری که  در دوره بیوشیمی تغذیه ای به دانشجویان آ«وزش داده می شود ، ارتباط واضح بین رژیم غذایی متعادل و سیستم ایمنی قوی و تنظیم‌شده است.

در کنار اقداماتی نظیر فاصله گذاری اجتماعی و واکسن های موثر ، یک سیستم ایمنی سالم و قدرتمند، بهترین دفاع ما در برابر عفونت ویروس کرونا است. برای حفظ چنین روشی، تغذیه مناسب یک امر مطلق است. اگرچه جایگزینی برای دارو وجود ندارد، اما تغذیه مناسب می تواند  اثر واکسن ها را بهبود بخشیده و موجب کاهش شیوع بیماری های مزمن و  در نتیجه کاهش بار سیستم  بهداشتی شود.

 

رژیم زیان‌بار غربی

کلسترول ، چربی های اشباع و شکر قسمت عمده ای از رژیم غذایی به سبک غربی است. این رژیم مملو از مواد غذایی مضر و دشمن قوای دفاعی بدن است.  دانشمندان اکنون به خوبی می دانند که افرادی که از قبل مصرف کننده این برنامه غذایی بوده و مشکلاتی در سلامتی خود دارند مانند دیابت و مشکلات قلبی و ریوی ، بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ هستند. اکثر این بیماری ها به یک سیستم ایمنی ناکارآمد مرتبط هستند.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا متابولیکی پاسخ ایمنی تاخیری دارند . وقتی این اتفاق می افتد بدن با عملکرد التهابی شدیدتری واکنش نشان می دهد و بافت های سالم همراه با ویروس آسیب می بینند.  هنوز مشخص نیست که این میزان آسیب در افزایش میزان مرگ و میر چه نقشی دارد اما قطعا یک عامل تشدید نشانگان بیماری محسوب می شود.

این چه ارتباطی با تغذیه دارد؟ رژیم غذایی غربی معمولاً دارای مقادیر زیادی گوشت قرمز ، چربی اشباع شده و  خوراکی های غنی از شکر و نمک است. مصرف کافی میوه و سبزیجات در این برنامه غذایی وجود ندارد. علیرغم کالری فراوانی که در نتیجه ستفاده از این رژیم غذایی وارد بدن می شود، اکثر آمریکایی ها دچار فقدان ویتامین های A، D و C‌ و همچنین آهن، کلسیم و پتاسیم هستند. همین کمبود ویتامین ها به معنای تضعیف سیستم ایمنی است: ویتامین ها و مواد معدنی بسیار کم و مقادیر زیاد کالری.

یک سیستم ایمنی سالم سریعاً برای محدود کردن یا جلوگیری از عفونت واکنش نشان می دهد  در عین حال برای جلوگیری از آسیب رساندن به سلولهای بدن سریعاً "قدرت خود را کاهش می دهد". شکر این تعادل را بر هم می زند. سهم پررنگ شکر تصفیه شده را در ابتلا به چاقی و دیابت نمی توان نادیده گرفت. در حالی که التهاب بخش طبیعی از پاسخ سیستم ایمنی بدن است ، اما وقتی دائماً فعال باشد مضر خواهد بود.  در واقع ، چاقی با التهاب مزمن و درجه پایین پاسخ سیستم ایمنی آنهم به صورت بی نظم مشخص می شود.

و تحقیقات نشان می دهد که واکسن ها ممکن است در افراد چاق تأثیر کمتری داشته باشند. این مورد در مورد کسانی که مرتباً و بیش از حد الکل می نوشند نیز صدق می کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰۲۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان