//
کدخبر: ۲۷۴۳۵۴ //

آشنایی با خواص شگفت انگیز چای ماسالا

میخک و دارچین موجود در چای ماسالا سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، گرفتگی بینی و عفونت پیشگیری می‌کند.

آشنایی با خواص شگفت انگیز چای ماسالا

چای ماسالا نوعی نوشیدنی خوش عطر و تند است که در تمامی کشورهای دنیا با همین نام شناخته می‌شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است. این چای از ترکیب چای سیاه، زنجبیل و برخی ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود. جالب است بدانید این نوع چای ریشه هندی دارد و در برخی از کشورهای اروپایی با نام چای هندی مشهور است. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد چای‌ ماسالا برای سلامت قلب، کنترل قند خون و کاهش کلسترول خون و بسیاری موارد دیگر مفید است.

لاغری و کاهش وزن

چای ماسالا با شیر گاو یا شیر سویا تهیه می‌شود که هر دو منابع غنی پروتئین هستند و به کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری و در نتیجه لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. تحقیقات همچنین نشان داده که ترکیبات موجود در چای ماسالا سبب افزایش چربی‌سوزی و کاهش چربی شکم شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین یک مطالعه نشان می دهد که مصرف فلفل سیاه وجود در چای ماسالا می‌تواند مانع تجمع چربی در بدن شود.

سرماخوردگی

میخک و دارچین موجود در چای ماسالا سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، گرفتگی بینی و عفونت پیشگیری می‌کند.

فشار خون، کلسترول و قلب

مطالعات نشان داده است که دارچین که یک از مواد تشکیل دهنده چای ماسالا است که به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده که چای سیاه و دارچین به کار رفته در تهیه چای ماسالا سبب کاهش کلسترول خون بالا شده و از بیماری‌های قلبی و عروقی و حمله قلبی پیشگیری می‌کند.

دیابت و قند خون

زنجبیل و دارچین موجود در چای ماسالا مقاومت به انسولین و سطح قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

توجه داشته باشید که بهتر است افراد مبتلا به دیابت چای ماسالا که با شکر تهیه می‌شود را مصرف نکنند.

معده و دستگاه گوارش

زنجبیل موجود در چای ماسالا برای درمان تهوع در دوران بارداری مفید است، دارچین، میخک و هل موجود در چای ماسالا خواص ضدباکتریایی دارند که برای جلوگیری از ابتلا به عفونت معده و زخم معده مفید هستند. فلفل سیاه موجود در این چای با افزایش آنزیم‌های گوارشی به بهبود هضم غذا، درمان نفخ و سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

سرطان

مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دارچین، زنجبیل و هل به کار رفته در چای ماسالا برای پیشگیری از آسیب DNA، ابتلا به سرطان و درمان انواع سرطان‌ها مفید است.

افسردگی و اضطراب

کافئین موجود در چای ماسالا باعث ایجاد احساس انرژی و نشاط می‌شود، همچنین هل موجود در چای ماسالا به کنترل نوسانات احساسی کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص چای ماسالا تقویت سیستم ایمنی بدن است. زنجبیل و هل خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن را دارند، تمام ادویه‌های تشکیل‌دهنده این چای خاصیت ضدباکتری، ضدقارچ و ضدانگلی دارند، ادویه‌های میخک، دارچین و زنجبیل برای درمان سرفه و سرماخوردگی مفید هستند.

عوارض و مضرات چای ماسالا

کافئین موجود در چای ماسالا ممکن است در افراد حساس سبب ایجاد واکنش‌هایی از جمله اضطراب، میگرن و فشار خون بالا شود، به دلیل وجود ادویه‌ها بهتر است که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف چای ماسالا اجتناب کنند. زیاده‌روی در مصرف چای ماسالا به دلیل شیر و شکر به کار رفته در آن می‌تواند سبب افزایش وزن شود.

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا

فلفل سیاه 20 دانه، گل میخک 5 عدد، هل سبز 5 عدد، دارچین یک چوب، بادیان ختایی یک عدد

آب 2.5 لیوان، چای سیاه 2.5 قاشق غذاخوری، زنجبیل تازه یک عدد.

طرز تهیه چای ماسالا

فلفل سیاه را با میخک، هل، دارچین و بادیان یا انیسون ستاره‌ای حدود 2 دقیقه در یک تابه تفت دهید و بگذارید خنک شوند، پس از خنک شدن ادویه‌ها را پودر کنید، آب را بگذارید به جوش آید و چای سیاه و زنجیل تازه خرد شده را به مدت 10 دقیقه در آن دم کنید، از صافی رد کنید و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید،

شیر را هم بجوشانید، حالا در یک فنجان با نسبت دو به یک شیر و چای بریزید و اگر دوست دارید شیرین باشد مقداری شکر قهوه‌ای یا عسل به آن اضافه کرده و میل کنید.

اگر از چای کیسه‌ای ماسالا استفاده می‌کنید مقداری آب و شیر را به جوش آورید، چای کیسه‌ای را در آن بیندازید و بگذارید 2 دقیقه بماند، سپس چای کیسه‌ای را خارج کرده و بنوشید.

اگر از پودر آماده و فوری چای ماسالا استفاده می‌کنید، مقداری آب و شیر و پودر چای ماسالا را بر روی اجاق بجوشانید، در فنجان بریزید و بنوشید.

بهتر است بدانید که چای ماسالا به صورت سنتی بدون شیرین کننده تهیه می‌شود و فقط از شیر برای مزه‌دار کردن آن استفاده می‌کنند. چای ماسالا هم به عنوان نوشیدنی گرم و هم به عنوان نوشیدنی سرد استفاده می‌شود.

طبع چای ماسالا

طبیعت چای ماسالا گرم است. امروزه چای ماسالا به صورت چای ماسالا کیسه‌ای و پودر چای ماسالا در بازار عرضه می‌شود. چای ماسالا از 5 هزار سال پیش در آسیای جنوبی و به ویژه هند استفاده شده است و در نسخه سنتی آن چای سیاه، شیر و زنجبیل مواد اصلی را تشکیل می‌دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۴۳۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان