//
کدخبر: ۱۵۲۶۶۳ //

آیا لامپ‌های ال‌ای دی برای سلامتی ما مضر هستند؟

در طول دهه گذشته اروپا و آمریکا خیابان‌های بسیاری از شهر‌های خود را درخشان کرده اند. نگرانی‌های زیادی وجود دارد که چراغ‌های ال‌ای دی ممکن است تاثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

 آیا لامپ‌های ال‌ای دی برای سلامتی ما مضر هستند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 شورا‌ها و دولت‌های محلی از پاریس تا بروکلین لامپ‌های سدیمی (لامپ‌های زرد و پرگرما) پر مصرف را با لامپ‌های کم مصرف ال‌ای دی جایگزین کرده اند. بسیاری از ما علاوه بر چراغ‌های خیابان، در معرض نور‌های ابی تلفن‌های هوشمند، رایانه، تلویزیون و چراغ‌های خانه قرار داریم.

در اوایل سال جاری مجله جهانی "روانپزشکی بیولوژیکی" مقاله‌ای را توسط گروهی از روانپزشکان برجسته منتشر کرد که در رابطه با اثرات نهانی نور‌های ال‌ای دی بر بیماری‌های روانی و ذهنی هشدار دادند.

این تیم روانپزشکی عنوان کرده است که تاثیر اصلی این پرتو‌های آبی بر خواب و فعالیت‌های روزانه‌ای است که احتیاج به تمرکز بالایی دارند. بیشترین تاثیر این نور بر کودکان و نوجوانان است.

جان گوتلیب استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری دانشکده علوم پزشکی فیتنبرگ شیکاگو گفت: بین کسانی که در معرض این نور‌های ال‌ای دی قرار دارند و کسانی که به بیماری اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی مبتلا می‌شودند ارتباطی وجود دارد.

"اختلال دوقطبی" یا "افسردگی شیدایی" نوعی اختلال خلقی و بیماری روانی است. افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییرات شدید خلق می‌شوند. اختلال دو قطبی به صورت معمول در آخر دوره نوجوانی یا اوائل دوره بزرگسالی تظاهر پیدا می‌کند. این بیماری انواع مختلفی دارد که مهمترین انواع آن اختلال دوقطبی نوع یک و اختلال دو قطبی نوع دو است. تفاوت این دو اختلال در وجود دوره شیدایی است؛ در نوع یک این حالت اتفاق می‌افتد، ولی در نوع دو فرم خفیف‌تری از آن که نیمه‌شیدایی است، بروز می‌کند. شروع بیماری معمولاً با دوره‌ای از افسردگی می‌باشد و پس از یک یا چند دوره از افسردگی، دوره شیدایی بارز می‌شود. در تعداد کمتری از بیماران شروع بیماری با دوره شیدایی یا نیمه-شیدایی است.

گوتلیب گفت: قرار گرفتن در معرض نور متمرکز برای پرتو درمانی می‌تواند در بهبودی بیماران مبتلا به افسردی موثر باشد؛ و در ادامه اینگونه شرح داد که حد تعادل را باید در استفاده از این نوع نور رعایت کرد چرا که بیش از حد در معرض این نور قرار گرفتن باعث ایجاد حالت‌های شیدایی و مختل کردن چرخه خواب و بیداری می‌شود. استفاده از تلفن همراه قبل از خواب باعث تاثیرات منفی بر روی سلامتی، خواب و مختل کردن تمرکز در طول شبانه روز می‌شود. تلفن‌های همراه با توجه به همیشه در دسترس بودنشان خطر بزرگی برای سلامت عمومی هستند. لامپ‌های خیابانی سهم مهمی در آلودگی‌های نوری ایفا می‌کنند.

آلودگی نوری (Light pollution) نوعی آلودگی است که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نور‌های مصنوعی گفته می‌شود. آلودگی نوری باعث کم فروغ شدن ستارگان و اجرام آسمانی در آسمان می‌شود و مانند تمام انواع دیگر آلودگی، به اکوسیستم آسیب می‌رساند.

چراغ‌های خیابانی نقش بارزی را در آلودگی‌های نوری ایفا می‌کند

مطالعات روانپزشکان بر بزرگسالان سالم نشان می‌دهد نور آبی ترشح ملاتونین که باعث اختلال در خواب می‌شود را مهار می‌کند و می‌تواند بر کیفیت زندگی و سلامت جسمی و روانی تاثیر بگذارد. مطاعات قبلی نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از دستگاه‌های دیجیتال عامل اصلی اختلالات خواب در کودکان و نوجوانان است. یکی از دستور العمل‌های "بنیاد ملی خواب" این است که ۳۰ دقیقه قبل از خواب از هیچ گونه وسایل دیجیتال استفاده نشود.

تمرکز بر عنصر بصری و صرفه جویی در انرژی باعث گسترش تکنولوژی استفاده از چراغ‌های ال‌ای دی شده است. در حال حاضر دانشمندان، متخصصان بهداشت و و صنعت کاران لامپ‌های ال‌ای دی در تلاش اند تا نور آبی در این گونه لامپ‌ها را به حداقل برسانند و لامپ‌هایی با قابلیت تنظیم نور ایجاد کنند تا به بیمارانی که اختلالات روانی دارند آسیب نرساند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۲۶۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان