//
کدخبر: ۱۴۹۷۵۳ //

تاثیر استرس بر روده و ۴ روش برای مقابله

همانطور که می‌دانیم استرس می‌تواند آثار مخرب فراوانی بر سلامتی ذهنی و فیزیکی انسان داشته باشد. اثرگذاری بر روی روده، سیستم گوارش و هاضمه انسان نیز یکی از پیامدهای ناشی از استرس است. حال بیایید این موضوع و 4 روش برای مقابله با آثار استرس بر گوارش انسان را را بررسی کنیم.

تاثیر استرس بر روده و 4 روش برای مقابله
به گزارش فرتاک نیوز،

شاید شناخت عوامل استرس‌زا مهم باشند اما شناخت تأثیرات استرس بر روی سلامتی و تندرستی بدن نیز بسیار حائز اهمیت است. احتمالاً همه ما می‌دانیم که استرس زیاد می‌تواند آسیب‌های ذهنی و فیزیکی زیادی را در پی داشته باشد و خوب است بدانیم که این آسیب‌ها می‌توانند شامل آسیب‌های مخربی بر روی روده و گوارش انسان نیز باشد.

تاثیر استرس بر روده

در واقع تأثیری که استرس می‌تواند بر روی روده‌ی ما بگذارد بستگی به مدت‌ زمانی دارد که ما درگیر استرس هستیم که این مدت‌زمان را می‌توان به 3 دسته زیر تقسیم کرد:

- استرس کوتاه‌مدت: که می‌تواند منجر به از دست دادن اشتها و آهسته شدن گوارش شود.

- استرس بلندمدت: که می‌تواند منجر به مشکلات مرتبط با روده و گوارش از قبیل یبوست، اسهال، سوءهاضمه و یا ناراحتی‌های معده شود.

- استرس مزمن: که در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر مثل سندروم روده تحریک‌پذیر و سایر مشکلات مرتبط با روده و گوارش شود.

لازم به ذکر است یکی از راه‌های داشتن هاضمه و گوارش بهتر، مدیریت استرس به‌طور منظم است. کاهش استرس می‌تواند التهاب را در روده‌ها کاهش دهد، مشکلات روده‌ای و گوارشی را تسکین دهد و همچنین می‌تواند بدن را در حالت تغذیه‌شده نگه دارد چراکه با مدیریت استرس، بدن ما می‌تواند بر روی جذب مواد غذایی مورد نیاز خود، تمرکز بهتری داشته باشد.

بنابراین اگر احساس می‌کنید که استرس بر گوارش و هاضمه شما نیز تأثیر می‌گذارد، در ادامه می‌توانید از 4 روش بیان‌شده برای بهبود شرایط روده و گوارش متأثر از استرس استفاده کنید.

تمرین یوگا

برای تقویت و پشتیبانی از سیستم گوارش خود، باید مطمئن شوید که فعالیت فیزیکی کافی بر اساس یک برنامه پایدار دارید. فعالیت‌های فیزیکی مثل پیاده‌روی یا دویدن بسیار مناسب هستند.

همچنین تمرینات ورزشی مثل یوگا که بر تنظیم استقرار و قرارگیری صحیح بدن تمرکز می‌کند نیز می‌تواند علائم و آثار مشکلات روده‌ای و گوارشی ناشی از استرس را تسکین دهد.

استفاده از مدیتیشن ذهنی

نتایج تحقیقات علمی حاکی از این است که تمرینات مدیتیشن و تمرکز ذهنی که باعث رشد و پرورش هوشیاری و آگاهی از زندگی روزانه و محیط پیرامون می‌شود نیز می‌تواند به رفع مشکلات ناشی از استرس کمک کند.

تمرکز همراه با تکنیک‌های تنفسی عمیق می‌تواند باعث کاهش التهاب در بدن شود، گفتنی است التهاب یک نشانه از وجود استرس در بدن است. همچنین تمرکز و مدیتیشن همراه با روش‌های تنفسی عمیق می‌تواند بر روی سیستم گوارشی که تحت تأثیر استرس شدید قرارگرفته، آثار مثبت بگذارد.

 برخی افراد برای مقابله با استرس به سمت مصرف سیگار متمایل می‌شوند. البته بهتر است جهت حفظ سلامتی خود، این استراتژی را تغییر قرار دهند چراکه مصرف سیگار می‌تواند منجر به زخم معده شود.

بنابراین سعی کنید قبل از وعده غذایی خود، درجایی به دور از چیزهایی که ذهن شما را معطوف و درگیر خود می‌کنند قرار گیرید و به تعداد 2 تا 4 دوره نفس عمیق بکشید. برای این منظور فقط کافی است نفس را با 4 شماره داخل بکشید، سپس نفس را در به مدت 4 شماره در داخل ریه‌ها نگه دارید و در پایان نفس را با 4 شماره به بیرون هدایت کنید و این کار را 2 یا 4 بار انجام دهید.

می‌توانید هر بار که می‌خواهید غذا بخورید این کار را انجام دهید تا بدن شما ریلکس و راحت شده و برای انجام فرآیند گوارش آماده باشد.

پریبیوتیک و پروبیوتیک بخورید

 زمانی که صحبت از رژیم غذایی می‌شود، باید سعی کنیم به سمت غذاهایی که باکتری‌های خوب روده را تقویت می‌کنند مثل پروبیوتیک‌ها و پریبیوتیک‌ها تمایل داشته باشیم.

توجه داشته باشید که سبزی‌ها و میوه‌های دارای اینولین مثل مارچوبه، موز، سیر و پیاز شامل پریبیوتیک‌ها هستند. غذاهای تخمیر شده مثل کفیر، کیمچی، کامبوچا، ناتو، کلم ترش، تمپه و ماست نیز دارای پروبیوتیک‌ها هستند.

پروبیوتیک‌ها و پریبیوتیک‌ها می‌توانند آرایش باکتری‌ها را در مبیکروبیوم روده دچار تغییر و تحول کنند و محیطی ایده‌آل برای باکتری‌های خوب جهت فعالیت و پشتیبانی از گوارش و هاضمه را فراهم آورند.

ترک سیگار

برخی افراد هنگامی‌که دچار استرس می‌شوند و یا با افزایش سطح استرس در بدن مواجه می‌گردند، به سمت سیگار کشیدن متمایل می‌شوند. البته بهتر است این‌گونه افراد استراتژی خود برای مقابله با استرس را مورد بازبینی قرار دهند.

بدیهی است که بیماری‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی از شایع‌ترین مشکلات مرتبط با مصرف سیگار هستند اما جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده این عادت بد (سیگار کشیدن) بر روی سیستم گوارش انسان نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

سیگار کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به زخم معده، بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با روده و گوارش را افزایش دهد و همان‌طور که می‌دانیم با سرطان‌ها نیز مرتبط است. بنابراین اگر شما هم از مصرف‌کنندگان سیگار هستید، می‌توانید با استفاده از یک برنامه جهت کاهش یا ترک سیگار و یا مشاوره گرفتن از یک پزشک یا مربیانی که در زمینه‌ی مراقبت از سلامتی فعال هستند را در نظر داشته باشید که بتوانید مصرف سیگار را کاهش داده و یا به‌طور کامل آن را متوقف کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۹۷۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان