//
کدخبر: ۱۱۸۰۹۱ //

پیش بینی پوکی استخوان با چین و چروک صورت

چین و چروک صورت زن ممکن است پیش‌بینی‌کننده میزان احتمال دچار شدن او به شکستگی‌های استخوان باشد.

پیش بینی پوکی استخوان با چین و چروک صورت
به گزارش فرتاک نیوز،

ارتباط بین پوکی استخوان و چین و چروک صورت شاید تعجب شما را بر انگیزد اما در تحقیقات اخیر به ارتباط بین پروتئین موجود در پوست و استخوان پی برده اند. دراین مقاله بیشتر با ارتباط پوکی استخوان و چین وچروک صورت آشنا شوید.

پوکی استخوان شایعترین بیماری متابولیکی استخوان است که در آن تراکم استخوان ‌ها کاهش یافته و متخلخل تر می‌شوند. این بیماری نتیجه نبود تعادل بین ساخت استخوان جدید و برداشت استخوان قدیمی است، به طوری که پس از 40 سالگی، تراکم استخوان ‌ها صرفا کاهش می یابد و این روند تا پایان عمر ادامه می‌ یابد.

ارتباط پوکی استخوان و چین و چروک صورت

یک بررسی جدید نشان می‌دهد چین و چروک صورت زن ممکن است پیش‌بینی‌کننده میزان احتمال دچار شدن او به شکستگی‌های استخوان باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران دانشگاه ییل می‌گویند این رابطه به علت آن است که میزان پروتئین‌های درون پوست و استخوان‌ها با هم مرتبطند، بنابراین اگر صورت و گردن زن چین و چروک زیادی دارند، با خطر بالاتر شکستگی استخوان به علت کاهش تراکم استخوان مواجه است.

پژوهشگران 114 زن در ابتدای دوره پس از یائسگی که آخرین دوره قاعدگی‌شان در طول سه سال گذشته رخ داده بود، را به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی در محل‌های متعدد در آمریکا، مورد معاینه قرار دادند.

آنها پوست این زنان را در 11 نقطه در صورت و گرد، همه با مشاهده و هم با استفاده از وسیله‌ای به نام "دورومتر" مورد ارزیابی قرار دادند، تا میزان سفتی و انعطاف‌ناپذیری آنها را تعیین کنند.

توده و تراکم استخوانی نیز با استفاده دستگاه قابل حمل سونوگرافی و رادیوگرافی اندازه‌گیری شد.

لوبنا پال، استادیار بخش بیماری‌های زنان و زایمان و علوم تولید مثل در دانشکده پزشکی ییل گفت: "ما دریافتیم که بدتر شدن و عمیق‌تر شدن چروک‌های پوست با میزان کمتر تراکم استخوانی در میان افراد مورد بررسی همراهی دارد."

"هر چه چین و چروک بدتر بود، تراکم استخوان پایین‌تر بود این رابطه مستقل از سن یا عوامل شناخته‌شده موثر بر تراکم استخوان بود."

نتایج این بررسی در اجلاس جامعه متخصصان غدد آمریکا در بوستون ماساچوست اعلام شد.

پال گفت: "یافته‌های ما مبنی بر اینکه خصوصیات ظاهری و فیزیکی پوست ممکن است بیانکر کیفیت ایتخوان باشد، ارزشمند است، زیرا ممکن است به متخصصان بالینی امکان دهد که خطر شکستگی در زنان به علت پوکی استخوان پس از سن یائسگی را "با یک نگاه" بدون اتکا به آزمایش‌های گران‌قیمت پیش بینی کنند."

تاثیر تغذیه بر پوکی استخوان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بی تردید تغذیه مناسب شامل استفاده از آنتی اکسیدان ها به همراه سبک زندگی سالم و اجتناب از کم خوابی و استرس در ایجاد شادابی پوست و سلامت استخوان ها تاثیر دارند. همچنین انجام ورزش های هوازی مانند پیاده روی در تامین سلامت پوست و استخوان ها مفید می باشند.

رییس السادات رایج‌ترین روش سنجش تراکم استخوان را روش DEXA اعلام کرد و گفت: به زنان بالای 65 سال، یائسگی در سن کمتر از 45 سال، زنان یائسه ای که به دنبال ضربات خفیف دچار شکستگی می شوند یا به دلایل دیگری در معرض خطر پوکی استخوان هستند، مردان بالای 70 سال و افرادی که سابقه بیش از سه ماه مصرف داروهای استروئیدی کورتون دارند، توصیه می شود این سنجش را انجام دهند.

وی گفت: همچنین سابقه فامیلی پوکی استخوان، بیماری ‌های تیروئید و پاراتیروئید، کلیه، کبد و سوءجذب و مصرف طولانی مدت داروهای ضدتشنج از جمله مواردی هستند که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش داده و ضرورت بررسی تراکم استخوان را افزایش می دهند.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران اظهارکرد: در صورتی که نتیجه سنجش تراکم استخوان ها طبیعی باشد، این سنجش ها هر 5 سال و در افراد دارای عوامل خطر هر 2 سال یکبار باید تکرار شود.

جلوگیری از پوکی استخوان با این ویتامین ها:

ویتامین K۱ که به طور عمده در سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم و کلم بروکلی وجود دارد و ویتامین K۲ که در گوشت، تخم مرغ، لبنیات، مواد غذایی تخمیر شده، کلم بروکلی و برخی از پنیر‌های تخمیر شده و ماست وجود دارد. ویتامین K۲ پروتئین‌هایی را در بدن فعال می‌کند که سبب ورود کلسیم به استخوان‌ها می‌شوند و درنهایت برای سلامت استخوان‌ها، چگالی حجم آن‌ها و سلامت گردش خون مفید است، این ویتامین سبب جذب کلسیم در استخوان‌ها برای تقویت آنها می‌شود و مانع از جذب کلسیم در رگ‌های خونی و بروز گرفتگی عروق می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۸۰۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان