//
کدخبر: ۱۱۰۶۱۶ //

۴علت اصلی ریزش مو

اگر دچار ریزش مو شده باشید اول از همه باید علت آن را بدانید. در این مطلب به 4علت اصلی ریزش مو اشاره می کنیم.

4علت اصلی ریزش مو
به گزارش فرتاک نیوز،

Telogen effluvium، بیماری پوسته سر است و یکی از علل ریزش مو است که پس از بارداری، جراحی های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد به وجود می آید. در اثر این پدیده شما هر روز دسته دسته موهای خود را به ویژه هنگام شامپو کردن، حالت دادن یا شانه زدن آنها از دست خواهید داد. این مساله می تواند عوارض جانبی برخی از داروها همچون داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و کاهش دهنده التهاب نیز باشد. در طول این بیماری، موها پیش از اینکه از پوسته سر بیرون بیایند بسیار سریعتر از حالت نرمال، از فاز رویش به فاز استراحت می رسند.

ریزش موبه علت ویتامین ها

بدن ما برای متابولیزم صحیح، تولید آنزیم ها، هورمون ها و عملکرد صحیح بخش های مختلف خود نیازمند ویتامین ها و مواد معدنی است، به مواد معدنی ابزار بدن گفته می شود، برای تمام فعالیت های بیوشیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان مثال بدن از عنصر روی برای تولید آنزیم های گوارشی و تبدیل مواد غذایی به انرژی، تولید اسپرم، از کلسیم برای ترمیم استخوان ها و دندان ها و همچنین فعالیت سیستم اعصاب مرکزی، از آهن برای تولید گلبول های قرمز خون، از منیزیم برای تنظیم ضربان قلب و فشار خون و غیره استفاده می نماید، هرگونه عدم توازن(کمبود یا ازدیاد) در مواد معدنی می تواند در فعالیت بخشی از بدن ایجاد اختلال نماید و سبب بروز بیماری ها و مشکلات گردد. به عنوان مثال شخصی از بی خوابی رنج می برد، بی خوابی یعنی بدن دارای مقدار کافی از عناصری نیست که به آرامسازی سیستم اعصاب مرکزی، ذهن و عضلات کمک می نمایند و یا دارای بار اضافی از مواد معدنی است که محرک سیستم اعصاب و ذهن بوده و در نتیجه فرد نمی تواند به حالت استراحت و خواب فرو رود.بدن نیز برای حفظ سلامت موها و رویش موهای جدید(بطور نرمال هر انسان روزانه 10 الی 75 تار ریزش مو دارد) نیازمند مقادیری از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و سایر مواد مغذی می باشد، عدم توازن مواد مغذی در بدن منجر به افزایش ریزش مو و کاهش رویش موهای جدید می گردد و از اصلی ترین علل ریزش مو هم در زنان و هم در مردان می باشد که باید از دو دیدگاه بررسی شود: الف) کمبود مواد معدنی و ویتامین ها ب) ازدیاد برخی از مواد معدنی

وقتی تیروئید باعث ریزش مو می شود

غده تیروئید هورمون های بسیار مهمی از جمله T3, T4, TSH، تیروکسین و کلسیتونین ترشح می کند، این هورمون ها وظایف مهمی در بدن از قبیل تنظیم وزن، دما، سوخت و ساز و ترمیم و بازسازی بافت ها  بر عهده دارند. وقتی غده تیروئید کم کار شود سبب کاهش سرعت متابولیزم، خشک، نازک و شکننده شدن موها شده و در نهایت باعثریزش مو می گردد، از طرفی دیگر به دلیل کند شدن سرعت متابولیزم رویش مجدد موها نیز با سرعت کمتری روی می دهد که تدریجا باعث خالی شدن قسمت های مختلف سر می شود.از دلایل کم کاری غده تیروئید می توان به کمبود ید، منگنز، سلنیوم، ویتامین ث و سایر مواد مغذی که غده تیروئید جهت فعالیت خود به آن ها احتیاج دارد اشاره کرد. در آنالیز مو نسبت کلسیم به پتاسیم بیانگر عملکرد غده تیروئید و تاثیر آن بر موها می باشد. همچنین می توان با انجام آزمایش های خون T3, T4, TSH وضعیت و میزان هورمون های غده تیروئید را بررسی نمود.

ریزش موی ارثی

ریزش موی ارثی یکی از دلایل رایج ریزش موی سر است. این مشکلی است که ممکن است فرد، ژن آن را از پدر یا مادر خود دریافت کند. نشانه های ریزش موی ارثی از اوایل 20 سالگی آغاز می شود. اگر هر دو پدر و مادر این مشکل را داشته باشند، فرزند هم دچار آن خواهد شد. ریزش موها در برخی از افراد پراکنده است یعنی بخش های مختلفی از سر دچار ریزش مو می شود. برخی هم فقط بخش مشخصی ار سرشان می ریزد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۰۶۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان