//
کدخبر: ۹۳۳۰۰ //

خوراکی‌هایی برای روزهای آلوده

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان به منظور کاهش مضرات آلودگی هوا، بر مصرف بیشتر شیر و لبنیات تاکید کرد.

خوراکی‌هایی برای روزهای آلوده
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر محمد کاظم زاده با اشاره به وجود گرد و غبار و ریزگردها در اغلب استانها و وجود مضرات متعدد ناشی از این پدیده به ویژه در سالمندان،کودکان و بیماران گفت:  در شرایط آلودگی هوا برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از این آلودگی، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید.

وی افزود: مصرف شیر و فرآورده‌ های آن سبب نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می ‌شود. از سوی دیگر به دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری‌ های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می ‌کنند التهابات و بیماری‌ های دستگاه گوارش را کاهش می ‌دهد. کاهش التهاب‌ ها در مقابله با نقش رادیکال‌ های آزاد که به صورت آلاینده‌ ها وارد بدن شده‌ اند، نقش موثری داشته به سلامت بدن کمک می‌ کند.

دکتر کاظم زاده اظهار کرد: مصرف دوغ و ماست ‌های پروبیوتیک  برای مقابله با آلاینده ‌های هوا انتخاب بهتری به شمار می ‌روند. آلاینده‌ های موجود شامل ترکیبات مختلفی است که از طریق هوای تنفسی وارد بدن شده، آثار مخرب آن روی بافت‌ های بدن، دستگاه تنفسی و قلب و عروق برجای مانده در طولانی مدت ابتلا به پوکی استخوان را تشدید می ‌کند.

وی یادآور شد: در زمان آلودگی هوا، جذب "ویتامین D " از طریق پوست به شدت کاهش می ‌یابد. به همین دلیل در شهرهای بزرگ که معمولا هوای آلوده دارند، کمبود ویتامین D از شیوع بالایی برخوردار است.

به گفته وی افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می ‌گیرند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه، علاوه بر  دیگر اقداماتی که در شرایط وارونگی هوا برای مقابله با آثار مضر آلودگی بر سلامت باید انجام شود بر توجه به تغذیه مناسب تاکید کرد و افزود: تغذیه متعادل و مناسب با در دسترس قرار دادن مواد مغذی که هر یک به طریقی بافت‌ های بدن را در برابر آثار مخرب ذرات آلاینده یاری می‌ کنند، نقش موثری در حفظ سلامت بدن دارد.

وی با تاکید بر مصرف فرآورده‌ های شیری کم چرب در افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی هستند، گفت: گروه شیر و لبنیات در هرم مواد غذایی به عنوان منابع خوب کلسیم و ویتامین D شناخته می‌ شود. به همین دلیل، همواره برای پیشگیری و مقابله با گسترش پوکی استخوان بر مصرف شیر و لبنیات تاکید شده است.

دکتر کاظم زاده اظهار کرد: آلودگی هوا بیماری های قلبی و عروقی و مرگ ناشی از آن را زیاد می ‌کند. این اتفاق معمولا در افراد مستعد بیماری قلبی عروقی مانند کسانی که بیش از 60 سال دارند یا کسانی که سابقه نارسایی قلبی دارند، اتفاق می افتد. همچنین کسانی که دچار ناراحتی ریوی مزمن به خاطر استعمال سیگار  هستند یا دیابت دارند، بیش از دیگران در معرض خطرات قلبی عروقی ناشی از آلودگی هوا قرار دارند.

وی توصیه کرد: در هوای آلوده، مصرف شیر را  افزایش دهید، زیرا شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است.

دکتر کاظم زاده افزود: سعی کنید، ماست و دوغ به مقدار فراوان بنوشید و اگر ماست با ذائقه شما سازگار نیست، دوغ رقیق را به همراه گل محمدی به دفعات زیاد مصرف کنید

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۳۳۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان