//
کدخبر: ۹۰۸۱۱ //

بهترین دشمن خستگی و بی حالی!

با موز این میوه ی سرشار از منیزیم به جنگ بی حالی و خستگی بروید.

 بهترین دشمن خستگی و بی حالی!
به گزارش فرتاک نیوز،

گاهی حتی با این که خواب کافی داشته اید باز هم در طول روز احساس خستگی و بی حالی می کنید و همین خوابیدن های طولانی و باز هم بی حال بودن این تصور را ایجاد می کند که شما تنبل هستید. گاهی این بی حالی ها نشانه ی کمبود ماده ای معدنی در بدن است. موز یکی از بهترین میوها برای انرژی بخشیدن و مباره با بی حالی و خستگی می باشد. در این مقاله به بررسی علت خستگی و بی حالی و خواص شگفت انگیز موز خواهیم پرداخت.

علت خستگی در طول روز

خستگی و بی حالی در طول روز از نشانه های بارز کمبود منیزیم در بدن است. منیزیم از مهم‌ترین مواد معدنی لازم برای بدن ماست که بیشتر مواقع نادیده گرفته می‌شود. برای اینکه احساس شادابی و سرحالی را در طول روز از دست ندهیم حتماً باید مواد غذایی که حاوی این ماده مهم هست در برنامه غذایی روزانه بگنجانیم.

 

خواص موز

 

درمان ضعف بدن

یکی از خواص موز این است که بسیار خون ساز است. به همین دلیل که این میوه خون ساز است مصرف آن برای اشخاص لاغر و کسانی که کم خونی دارند ضروری است. برای درمان ضعف بدن موز را به همراه عسل مصرف نمایید تا تاثیر بیشتری بگذارد

تقویت استخوان ها

موز می تواند به رشد و سلامت استخوان های شما کمک کند. پتاسیم موجود در موز از خارج شدن کلسیم موجود در بدن از طریق ادرار جلوگیری می کند و این امر باعث می شود استخوان های سالم تری داشته باشید. توجه داشته باشید که مصرف نمک به صورت افراطی باعث خارج شدن کلسیم از طریق ادرار می شود.

تقویت اعصاب

یکی از فواید موز این است که می تواند در سیستم عصبی شما تعادل برقرار کند. یکی از پروتئین های موجود در موز تریپتوفان است که بعد از مصرف در بدن به سروتونین تبدیل می شود که این امر باعث احساسی خوشایند و آرامش در فرد می شود.

کاهش فشار خون

به گزارش الو دکتر تحقیقات نشان داده است که موز برای کاهش خون هم مفید است. موز حاوی مقادیر غنی از پتاسیم است و برعکس سدیم کمی دارد که این میوه را برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب می سازد. پتاسیم موجود در موز می تواند باعث کاهش فشار خون شود.

کمک به ترک سیگار

یکی دیگر از خواص فراوان موز این است که می تواند به فردی که می خواهد سیگار را ترک کند کمک کند. موز حاوی ویتامین B6 ، B12 ، منیزیم و پتاسیم است که این مواد می توانند اثرات ترک کردن نیکوتین موجود در سیگار را کاهش دهند و فرد راحت تر سیگار را کنار بگذارد.

مصرف موز میل به غذا خوردن را کاهش می دهد

یکی از مزایای دیگر موز ثابت نگه داشتن قند خون بوده که ولع خوردن را کاهش می‌دهد. خوردن یک موز بین وعده‌های غذایی به معنی پرخوری کمتر است. موزی که کاملا نرسیده باشد غنی از نشاسته مقاوم بوده و به سختی هضم می‌شود. اما موز نرسیده باکتری‌های سالم روده را تقویت نموده و اشتها را کاهش می‌دهد و منجر به اکسیداسیون کارآمدتر چربی می‌گردد. تنها 5 درصد کربوهیدرات با منبع نشاسته مقاوم، چربی سوزی بعد از غذا را تا 30 درصد افزایش می‌دهد.

کاهش نفخ شکم با مصرف موز

با مصرف موز با نفخ شکم مقابله کنید. بر طبق مطالعاتی که تا به حال بر روی موز انجام شده است، زنانی که یک موز را در 2 وعده، به عنوان میان وعده قبل از غذا به مدت 60 روز میل می‌کنند، تا 50 درصد احتمال دچار شدن به نفخ شکم در آنها کاهش می‌یابد. موز با باکتری های افزایش نفخ در معده مقابله می‌کند. موز همچنین یک منبع عالی برای پتاسیم بوده و می‌تواند ورم و پف کردگی را کاهش دهد.

کاهش اضطراب و استرس با خوردن موز

موز حاوی تریپتوفان (tryptophan) بوده که یک پیش ماده برای ساخت سروتونین (serotonin) است. سروتونین مهم ترین ماده شیمیایی مغز برای دوری از بیماری افسردگی است و می‌تواند اضطراب و بیخوابی را نیز درمان کند و مشکلات احساسی مانند خستگی، تحریک پذیری، بی قراری، عصبانیت و خشونت را نیز کاهش بدهد. موز دارای نوراپی نفرین (norepinephrine) می‌باشد که می‌تواند باعث تنظیم استرس شود. موز یک خوراکی عالی و موثر برای بهبود خلق مثبت و کمک به جلوگیری از افسردگی می‌باشد.

مصرف موز یبوست را بهبود می بخشد

فیبر بالای موز روده‌ها را تحرک کرده و 3 گرم فیبر نامحلول به حرکت راحت‌تر مدفوع در سیستم گوارش و دفع آسان‌تر آنها کمک خواهد کرد. حتی زمانی که دچار اسهال هستید هم خوردن موز مفید است. به گفته دکتر ایزابل اسمیت (Isabel Smith)، خوردن موز برای افرادی که دچار اسهال هستند، لازم بوده و به عنوان یک دارو عمل می‌کند، زیرا پروبیوتیک های (probiotics) موجود در موز غذای باکتری‌های خوب روده ما هستند.

تقویت بینایی با مصرف موز

موز حاوی ویتامین A و C که هر دو به سلامت پوست و چشم کمک می‌کنند. موز حاوی بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌هایی بوده که می‌تواند از سلو لها محافظت کند و به ترمیم آنها در سطح سلولی کمک کند. موز همچنین حاوی مواد مغذی دیگری مانند ویتامین E و لوتئین بوده که برای سلامت چشم لازم و مفید هستند

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۰۸۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان