//
کدخبر: ۵۴۴۵۷ //

اگر کمبود وزن دارید بخوانید!

افزایش وزن نیز مانند کاهش آن ، گاهی ناشی از مشکلاتی است که قبل از هر اقدامی باید مورد توجه قرار گیرد . به طور مثال : سوخت و ساز در بعضی از افراد زیادتر از دیگران است و همین موضوع رسیدن به وزنی مناسب را برای آنها مشکل می کند .افزایش وزن نیز مانند کاهش آن ، گاهی ناشی از مشکلاتی است که قبل از هر اقدامی باید مورد توجه قرار گیرد . به طور مثال : سوخت و ساز در بعضی از افراد زیادتر از دیگران است و همین موضوع رسیدن به وزنی مناسب را برای آنها مشکل می کند .

اگر کمبود وزن دارید بخوانید!
به گزارش فرتاک نیوز،

 افزایش وزن نیز مانند کاهش آن ، گاهی ناشی از مشکلاتی است که قبل از هر اقدامی باید مورد توجه قرار گیرد . به طور مثال : سوخت و ساز در بعضی از افراد زیادتر از دیگران است و همین موضوع رسیدن به وزنی مناسب را برای آنها مشکل می کند .

 

دلایل کاهش وزن

سرعت متابولیسم به زمینه ی ژنتیکی فرد ارتباط دارد اما ممکن است ناشی از عوامل دیگری مانند استرس ، مواجهه با دمای خیلی گرم یا خیلی سرد ، نیکوتین ، کافئین و تراکم عضلانی باشد . همچنین برخی شرایط یا بیماری ها انرژی بالایی از بدن طلب می کند که می تواند به لاغری بینجامد مانند سرطان ، پر کاری تیروئید ، بعضی عفونت ها و سوختگی های جدی .

 

به گفته کارشناسان : حتی کاهش وزن می تواند ناشی از جذب ناکافی ریزمغزها در نتیجه ابتلا به کولیت ، بیماری سلیاک و کرون باشد ، بنابراین بعد از درمان این بیماری ها ، رژیم غذایی پرکالری اولین توصیه به افرادی است که خواهان افزایش وزن هستند . از این رو توصیه می شود افراد ۵۰۰ کیلو کالری بر مقدار انرژی دریافتی روزانه شان اضافه کنند تا در چنین شرایطی ۵۰۰ گرم بر وزنشان در هفته افزوه شود . البته افزایش کالری دریافتی نیازمند رعایت این سه نکته در مجله سلامتی راستینه است .

 

کمبود وزن و تحریک اشتها

اگر کمبود وزن دارید ، شروع غذا خوردن با یک نوشیدنی نسبتا ترش مانند آب گوجه فرنگی یا پرتقال باشد . پیاده روی یا دیگر تمرینات ورزشی سبک قبل از غذا مهم است . برای اینکه تمایل به غذا خوردن بیشتر شود لازم است ساده ترین ترفندهای تحریک اشتها نیز رعایت شود مثل سفره رومیزی ، ظروف زیبا ، چند شاخه گل یا شمع . در صورت امکان صرف غذا در هوای باز باشد . بازی رنگها در بشقاب غذا به کمک سبزیجات مختلف . طبخ غذاهای مورد علاقه . غذا خوردن همراه با دوستان و خانواده . و از آنجا که خنده اشتها را تحریک میکند ، همراهی با افراد خوش اخلاق یا حین تماشای فیلم کمدی .

 

کمبود وزن و مصرف خوراکی های دارای چگالی بالا

چگالی انرژی به مقدار کالری در هر گرم ماده غذایی گفته می شود که مواردی مانند میزان آب ، فیبرهای غذایی ، کربوهیدرات ها ، به خصوص قندها و چربی های موجود بر آن تاثیرگذار است . در کل آب و فیبرها چگالی انرژی را پایین می آورند در حالی که چربی ها و قندها باعث افزایش آن می شوند . مقدار آب بیشترین عامل تعیین کننده است بنابراین بهترین خوراکی ها عبارتند از :

موز ، انبه ، انگور ، کیوی ، گیلاس ، میوه های کنسرو شده ، آواکادو و زیتون .

نخود سبز ، هویج و سیب زمینی .

اگر کمبود وزن دارید ، نان ، کرپ ( نوع بسیار نازک پنکیک ) مافین ، نان همراه با کشمش ، گردو و پنیر . خامه . شیر شکلات ، بستنی ، ماست پرچرب و کره بادام زمینی توصیه می شوند .

 

ماهی تن در روغن ، ماهی آزاد ، ساردین ، جگر ، ران مرغ ، بوقلمون . مغزها .

 

کمبود وزن و افزایش انرژی غذاها

مسلما خوراکی های چرب و سنگین باعث افزایش وزن می شوند اما می توان به جای این انتخاب ، بعضی ترکیبات پرکالری را به غذاها اضافه کرد تا انرژی بیشتر شود .مثلا افزودن چربی هایی مانند کره یا حتی بهتر روغن زیتون یا کلزا به سبزیجات ، پاستا ، برنج ، سیب زمینی ، مرغ ، ماه و نان . سرو انواع گوشت ها با سس ، اضافه کردن آواکادو ، زیتون ، گردو و پنیر با سالاد . پاشیدن پنیر رنده شده به خمیرها ، سبزیجات ، آش و سوپ .

 

شکستن یک تخم مرغ در ماکارونی پنیری یا سوپ . استفاده از شیرهای پرچرب به جای شیرهای کم چرب .

اگر کمبود وزن دارید ، افزودن شیر خشک به دسرهای شیری و شیر عادی و افزودن عسل به غلات فوق العاده است .

 

افزودن خامه یا بستنی به میوه های تازه . نوشیدن آبمیوه و شیر به جای قهوه .

چای ، دمنوش و نوشیدنی های رژیمی .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۴۴۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان