//
کدخبر: ۴۳۸۵۱۳ //

در روزهای آلوده با این تغذیه از ریه خود محافظت کنید

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین باتوجه به فصل سرما و افزایش آلودگی هوا، چند نکته مهم تغذیه‌ای را اعلام کرد.

در روزهای آلوده با این تغذیه از ریه خود محافظت کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

به گفته عطیه رزازی، آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که در فصل سرما با آن مواجهه هستیم که تنها راهکار برای مقابله با عوارض آن بر روی سلامتی بدن، کاهش التهاب و افزایش دفع مواد سمی استنشاق شده در بدن است و با مصرف غذاهای ضد التهاب و مصرف شیر و لبنیات، می‌توان سلامتی خود را حفظ کرد.

این کارشناس تغذیه گفت: هر ساله با شروع فصل سرما با معضل آلودگی هوا، به‌دلیل وارونگی هوا، در حین تنفس، ذرات معلق سمی هوا  وارد بدن می‌شود و به  سطح ریه‌ها می‌چسبد و بدین‌وسیله التهاب را در بدن تحریک می‌کند و باعث کاهش آنتی اکسیدان‌های بدن به‌خصوص آنتی اکسیدان‌های مایع پوششی ریه  می‌شود؛ به همین دلیل، دریافت غذاها و مواد مُغذّی که التهاب را کاهش می‌دهد در کنار دریافت مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌های غذایی، می‌تواند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کند.

 

رزازی، برای حفظ سلامت ریه‌ها، توصیه‌های زیر را مطرح کرد:

حتما منابع غذایی امگا 3 مصرف شود. ماهی‌های چرب مثل ماهی تُن، ماهی ساردین، گیاه خُرفه، مکمل‌های امگا 3 برای کاهش التهاب در این شرایط بسیار کمک کننده هستند و در صورت مصرف مکمل امگا 3، روزی یک مکمل مصرف شود.

میوه و سبزیجات زرد و نارنجی زیاد استفاده شود. مصرف بالای هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، طالبی، موز،انبه اکیداً توصیه می‌شود. این میوه‌ها و سبزی‌ها دارای بتاکاروتن بالا (که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود) هستند که به بدن کمک می‌کند تا اثرات مضر ناشی از استنشاق ذرات سمی هوا کاهش یابد.

میوه و سبزیجات غنی از ویتامین C میل شود. پرتقال، لیموترش، نارنج، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره، همچون اسفناج و سبزی خوردن، انواع  فلفل ازجمله  فلفل دلمه‌ای، شلغم، لبو  و  پیاز و انواع کلم به‌خصوص کلم بروکلی و بنفش، در آلودگی هوا، بیشتر مصرف شود.

مصرف جوانه‌ها و آجیل‌ها در روزهای آلودگی هوا در اولویت قرارگیرد. انواع جوانه‌ها، مغزهای آجیلی و  تخم آفتابگردان حاوی ویتامینE  بالایی هستند که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.

پیاز و سیر در برنامه غذایی روزانه باشد؛ زیرا این غذاها حاوی ماده‌ای هستند که به تقویت ریه‌ها و کاهش خلط در ریه کمک می‌کنند.

مصرف شیر و لبنیات فراموش نشود.

مصرف روزانه شیر و مواد لبنی به مقدار کافی، عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش به دلایل زیر کاهش می‌دهد:

        - شیر به‌دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، خنثی کننده سموم است.

        - شیر، دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کنند. هر وقت میزان باکتری‌های مفید بر اثر ورود سُرب و مواد آلاینده به بدن کم شود، عمل دفع هم با مشکل مواجه می‌شود و این مواد در بدن باقی می‌مانند.

        - شیرهای غنی شده با باکتری‌های به نام پروبیوتیک، سطح باکتری‌های مفید را در روده انسان تعادل می‌بخشد.

 

رزازی با یادآور شدن اینکه ویتامین «D» به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی، نقش مهمی در  مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد؛ گفت: هر فردی باید از وضعیت این ویتامین در بدنش با یک آزمایش ساده خون آگاه شود و درصورت کمبود، حتماً با مشورت با کارشناسان، یا متخصصین تغذیه، از مکمل این ویتامین استفاده کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۸۵۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان