//
کدخبر: ۴۳۷۷۶۸ //

مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک برای سرما خوردگی کودکان ممنوع

عضو هیأت علمی گروه کودکان ونوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شایع ترین عفونت ها در کودکان، عفونت های تنفسی است که در بین این عفونت، سرماخوردگی شیوع بیشتری دارد اما برای درمان علائم سرماخوردگی کودکان باید از مصرف خودسرانه داروها به خصوص آنتی بیوتیک پرهیز کرد.

مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک برای سرما خوردگی کودکان ممنوع
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر فرهاد حیدریان، با بیان اینکه آب ریزش  و گرفتگی بینی، تب خفیف، بدن درد، سردرد خفیف و سرفه از علائم سرماخوردگی است، اظهار کرد: برای درمان علائم سرماخوردگی کودکان بهتر است از خود درمانی بالینی پرهیز شود و فقط می توان تا مراجعه به مراکز درمانی، از استامینوفن در صورت وجود تب  و از قطره بینی  در صورت  وجود گرفتگی بینی  برای شیرخوارها استفاده کرد  اما از  مصرف آنتی بیوتیک ها بدون تجویز پزشک بایستی خودداری شود.

 

این متخصص کودکان  تصریح کرد: در سرماخوردگی فارنژیت(عفونت و التهاب حلق و گلو) میکروبی حتما نیاز به درمان به موقع دارند تا از عوارض کوتاه مدت و بلند مدت جلوگیری شود.

وی ادامه داد:  از عوارض کوتاه مدت آن  می توان به ایجاد آبسه و از عوارض بلند مدت آن می توان به ایجاد مشکلات قلبی و یا کلیوی اشاره کرد.

عضو هیأت علمی گروه کودکان ونوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه  از شایع ترین علل بیماری های دستگاه تنفسی می توان به ضعف سیستم ایمنی ، وجود عفونت های قارچی، ویروسی و باکتریایی، رشد نامناسب ریه ها قبل از تولد و اختلالات مادرزادی ، قرار گرفتن در معرض بیش از حد دود و سایرمواد سمی و شرایط نامساعد آب و هوایی و آلودگی هوای غیر قابل تحمل اشاره و  بیان کرد: سرماخوردگی ها اغلب در مدت کوتاهی (3تا 5 روز) با درمان های ساده و استراحت بهبود می یابد ولی درعین حال قابل سرایت به اطرافیان است.

وی ابراز کرد: سرماخوردگی ها گاهی ممکن است منجر به ایجاد عوارضی مانند سینوزیت، اوتیت(عفونت گوش میانی) و پنومونی(ذات الریه) شود، بنابراین علائم خطر در عفونت های تنفسی خطرناک مثل پنومونی می تواند سرفه و تنگی نفس، بی حالی و بی اشتهایی و تب بالا شود و در صورت مشاهده ی علائمی مثل تنگی نفس، تنفس تندتر از معمول و استفراغ های مکرر، بی اشتهایی،  بی حالی و گیجی و ناله، سریعا  باید بیمار به اولین مرکز درمانی  ارجاع داده شود.

دکتر حیدریان با اشاره به اینکه برای پیشگیری از عفونت های تنفسی  باید از حضور در مکان های شلوغ پرهیز کرد  و با بیمار فاصله مناسب رعایت شود، گفت:از جمله سایر اقدامات پیشگیرانه می توان به شستشوی مکرر دست ها،  استفاده از لوازم شخصی، تغذیه سالم  واستراحت کافی  اشاره کرد، علاوه براین در صورت ابتلا نیز می توان از دستگاه های بخور سرد و گرم استفاده کرد و با مصرف مایعات فراوان ، سوپ، شیر، سبزجات و میوه جات روند بهبودی را تسهیل کرد.

وی ادامه داد: تمامی افراد از 6 ماهگی به بعد می توانند جهت پیشگیری یا ابتلا به نوع خفیف بیماری آنفولانزا ، واکسن آن را دریافت کنند.

 

دکتر حیدریان در خصوص بیماری آسم گفت:  آسم بیماری است که ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد و به سبب آن مجاری هوایی باریک و متورم می شود که توسط مخاط اضافی تولید شده، مسدود می شود و هر فردی درهرسنی ممکن است به آسم مبتلا شود.

وی بیان کرد: عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز آسم نقش دارد از جمله محرک ها می توان به هوای سرد، احساسات و استرس های شدید، عفونت های تنفسی، آلاینده های هوا و مواد تحریک کننده، بیماری ریفلاکس معده و ورزش اشاره کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد:  علائم  و نشانه های بیماری آسم شبیه بسیاری از عفونت های تنفسی است و بیمار با سفتی یا درد قفسه سینه، سرفه بخصوص در شب، تنگی نفس و خس خس سینه روبرو است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۷۷۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان