//
کدخبر: ۳۳۰۵۰۵ //

بررسی تاثیر مواد غذایی در ابتلاء به سرطان پستان

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انجام یک مطالعه مروری، ارتباط بین گروه‌های غذایی و ابتلا به سرطان پستان را بررسی کردند.

بررسی تاثیر مواد غذایی در ابتلاء به سرطان پستان

سرطان پستان رایج‌ترین سرطان و علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در بین زنان است. عوامل متعددی در بروز این نوع سرطان دخیل هستند که از بین عوامل مختلف؛ مواردی مانند فعالیت فیزیکی، مصرف الکل، هورمون‌درمانی، سابقه بارداری، تغذیه و ... قابل تغییرند.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انجام یک مطالعه مروری سیستماتیک و متاآنالیز ارتباط بین گروه‌های غذایی و سرطان پستان را مورد بررسی قرار دادند.

 نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف میوه و سبزیجات، پنیر و سویا با خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباط معکوس دارد. به صورتی که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و پنیر و سویا باعث کاهش خطر ابتلا به این سرطان می‌شود. همچنین مشخص شد که مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری‌شده، ارتباط مستقیمی با خطر ابتلا به سرطان پستان داشت.

به علاوه بررسی‌های این مطالعه حاکی از آن است که مصرف شیر با ابتلای به سرطان پستان، یک ارتباط غیر خطی دارد. به این صورت که مصرف شیر تا میزان ۴۵۰ میلی‌لیتر در روز با افزایش خطر سرطان پستان، مرتبط نبود ولی مصرف مقادیر بالاتر از این میزان، می‌تواند خطر این سرطان را افزایش دهد.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ قدرت این یافته‌ها بر اساس مقیاس درجه بندی NutriGrade، متوسط بود و اطمینان متوسطی در مورد این یافته‌ها وجود دارد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان « ارتباط بین گروه‌های غذایی و سرطان سینه: مرور سیستماتیک و متاآنالیز دوز ریسپانس مطالعات آینده‌نگر» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و اسماء کاظمی، مرضیه اکبر زاده، سپیده سلطانی و رضا براتی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۰۵۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان