//
کدخبر: ۳۲۷۷۹۱ //

راهکاری برای گذار از دوران یائسگی

تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) به نام روز جهانی یائسگی (World Menopause Day) نامگذاری شده است. یائسگی به معنای قطع قاعدگی به مدت ۱۲ ماه متوالی است. در حالی که سن متوسط برای یائسگی طبیعی ۵۱ سال درنظر گرفته شده است، برخی اوقات بر اثر بیماری، عوامل ژنتیکی و جراحی، یائسگی زودتر از موعد اتفاق می‌افتد. مرحله قبل از یائسگی، شامل نوسانات قاعدگی است. به این صورت که قاعدگی‌ها نامنظم می‌شود و زودتر یا دیرتر رخ می‌دهد. از طرف دیگر، مقدار و مدت زمان خونریزی هم تغییر می‌کند و گاهی همراه با درد شدید و دفع لخته است که موجب نگرانی زنان می‌شود.

راهکاری برای گذار از دوران یائسگی
به گزارش فرتاک نیوز،

علائم کلی یائسگی شامل بدخلقی، عصبانیت، بی حوصلگی، سوءهاضمه، جوش زدن صورت، خشکی بدن، کاهش تمایل جنسی، گرگرفتگی یا احساس سرما، تغییرات (افزایش یا کاهش) فشار خون و بی خوابی است.

یک متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت‌گویی اظهار کرد: زنانی که به سن یائسگی نزدیک هستند باید قدرت پذیرش دوران یائسگی را داشته باشند.

دکتر صغری ربیعی  با بیان اینکه سن متوسط یائسگی بین ۴۸ تا ۵۲ سالگی است، تصریح کرد: ۵۰ درصد خانم‌ها ممکن است در این سن یائسه شوند و مابقی خانم‌ها زودتر از این دوره و یا بعد از این سن به یائسگی برسند، بنابراین خانمی که در سن زودتر از این دوره یائسه شود به آن یائسگی زودرس تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه علائم این دوره با توقف خونریزی قاعدگی آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: قبل از توقف خونریزی قاعدگی ممکن است فرد با علائمی از قبیل قاعدگی نامنظم، گرگرفتگی و حساسیت از نظر روحی و روانی مواجه شود.

دکتر ربیعی یادآور شد: در این دوره تغییراتی در خلق و خوی فرد از نظر روحی و روانی ایجاد می‌شود، که ممکن است بر روی ارتباطاتش با همسر و فرزندانش تاثیر بگذارد و این در حالیست که باید تفکر کمال یابی را در خود تقویت کند چرا که به پختگی و کمال دست یافته و بهترین تصمیمات را به دور از احساسات در زندگی بگیرد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه برخی خانم‌ها در این دوره دچار استرس و اضطراب می‌شوند و آمادگی چنین اتفاقی را در بدن خود ندارند، گفت: برخی داروها برای کاهش عوارض این دوره به افراد تجویز می‌شود و برای این افراد باید آمادگی ذهنی و روحی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: انجام ورزش روزانه و بهبود تغذیه بهترین روش برای گذار از این دوره بوده تا سلامت خانم‌ها در این دوره تامین شود.

دکتر ربیعی تجویز دارو برای ایجاد تاخیر در وقوع یائسگی را اشتباه خواند و گفت: خداوند بدن هر زن را به گونه‌ای خلق کرده که تمامی تغییرات در زندگی متناسب با شرایط وی به وقوع بپیوندد بنابراین ایجاد تاخیر در وقوع یائسگی و ایجاد تغییر و تاخیر این دوره به نفع زن نیست و ممکن است مشکلاتی را برای وی ایجاد کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۷۷۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان